Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Aiport Extreme + USB-disk problem


Martin.

Rekommendera Poster

Hej,

 

Efter lite velande om att köpa ett fristående NAS eller USB-disk kopplat till Aiport Extreme föll valet till en 2TB USB-disk.

Köpte en disk idag och kopplar först in den till datorn (MBP OS X) och märker att de finns massa program/filer på hårddisken så väljer att formatera disken. Väljer filsystemet exFAT. Är långt ifrån expert på filsystem men vill minnas att jag läst att exFAT funkar på både Mac/PC (bra om man ska ta med disken till jobbet eller liknande) samt ingen gräns på storlek av fil. Allt funkar perfekt och jag för över ett gäng filmer till hårddisken via USB utan problem.

 

Sedan kopplar jag in hårddisken till min Airport Extreme. Jag hoppades att det i ren mac-anda skulle öppnas en ruta i stil med "ny hårddisk funnen - allt är klart att använda..." men ingenting händer. Öppnar jag Finder syns ingen hårddisk samt om jag söker på filer jag vet finns på disken hittar jag dem inte.

 

Öppnar jag Airport vektyget ser jag att den hittat disken;

bild1.jpg

 

Under fliken "Fildelning" har jag följande inställningar;

bild2.jpg

 

 

Googlat runt utan att hitta någon lösning så nu söker jag hjälp här. Jag gjort följande utan lycka;

 

  • Startat om datorn
  • Startat om min Airport Extreme (flera gånger)

Vad kan jag göra för att få disken att fungera ihop med min Aiport Extreme?

 

  • Var det fel av mig att formatera med exFAT format? I så fall, vad ska jag välja istället?
  • Några inställningar jag missat
  • Tips...?

Stort tack på förhand!

 

//Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar på att den inte har stöd för exFAT utan enbart hfs+ (mac) samt fat32/ntfs. Har försökt hitta på spec om det på apple.se utan resultat.

 

Men så länge du delar ut disken via nätverket spelar filsystemet ingen roll för datorerna på nätverket eftersom den delas ut som en nätverksdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mattiasvimmerby

jag hade samma problem när jag skulle köra extreme+usb hårddisk men om jag inte är helt ute och cyklar löste det sig genom att gå in på systeminställningar/konton/startobjekt och lägga till hårddisken där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade samma problem när jag skulle köra extreme+usb hårddisk men om jag inte är helt ute och cyklar löste det sig genom att gå in på systeminställningar/konton/startobjekt och lägga till hårddisken där

Inte det problemet Martin har.

 

Martin. :

Kan mycket möjligt vara så att Airport Extreme inte stödjer exFat i dagsläget.

Om du vill testa att formatera om så väljer du då "Mac OS Extended (Journalförd)" med begränsningen att den då inte kommer kunna läsas direkt av din Jobb-PC t.ex. Eller FAT med den jobbiga 4GB-begränsningen.

 

 

Men kommer du verkligen springa runt med din 2TB-disk till jobbet och då ta med ström-adaptern till den och krångla?

3.5"-diskar är inte gjorda för att bäras med och användas utan en fast strömanslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla (snabba) svar!

 

Inte det problemet Martin har.

 

Martin. :

Kan mycket möjligt vara så att Airport Extreme inte stödjer exFat i dagsläget.

Om du vill testa att formatera om så väljer du då "Mac OS Extended (Journalförd)" med begränsningen att den då inte kommer kunna läsas direkt av din Jobb-PC t.ex. Eller FAT med den jobbiga 4GB-begränsningen.

 

Formaterade HDD enligt ovan och då fungerade den på en gång med min Airport Extreme. Grymt bra!

 

Men kommer du verkligen springa runt med din 2TB-disk till jobbet och då ta med ström-adaptern till den och krångla?

3.5"-diskar är inte gjorda för att bäras med och användas utan en fast strömanslutning.

 

Spontant skulle jag nog aldrig ta med mig HDD, men det var bra "ifall att". Nu föll det på att det inte funkade med routern så sak samma. Behöver jag plocka filer från jobbet/vänner så får jag nöjja mig med X antal usb-minnen som ligger o skräpar, webbhotellet samt jobbets fileshare... :)

 

Tack för din hjälp!

 

//Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla (snabba) svar!

 

 

 

Formaterade HDD enligt ovan och då fungerade den på en gång med min Airport Extreme. Grymt bra!

 

 

 

Spontant skulle jag nog aldrig ta med mig HDD, men det var bra "ifall att". Nu föll det på att det inte funkade med routern så sak samma. Behöver jag plocka filer från jobbet/vänner så får jag nöjja mig med X antal usb-minnen som ligger o skräpar, webbhotellet samt jobbets fileshare... :)

 

Tack för din hjälp!

 

//Martin

 

Eller så använder du Dropbox för att komma åt filer både hemma och på jobbet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så använder du Dropbox för att komma åt filer både hemma och på jobbet!

 

 

Eller så använder man microsofts skydrive som har 25GB gratis istället för snikna 2GB med dropbox ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...