Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini har HDMI 1.4?


Drummatix

Rekommendera Poster

Eftersom MacWorlds forum tycks ha samlad expertis av världsklass verkar det rimligt att skjuta en sådan här fråga till alla; vilken version av HDMI finns i "nya" Mac Mini, alltså inte bara vad som stöds, utan vad som pumpas ut?

 

Har googlat lite slött och hittade samma sorts tråd på MacRumors, men efter lite scrollande verkar inte frågan riktigt vara i klarhet, utan ett offensivt försök till att få i stånd en affär, likt bondfångeriet om vilka operatörer som skulle få nyaste versionen av iPhone här i Sverige, om ni kommer ihåg de smutsiga säljarhistorierna.

 

Kan någon hjälpa mig? Jag är nämligen i djupa tankar om att handla en Mini till ha som media center-nav i ett hemmanätverk. Och om det nu visar sig att det just är den senaste versionen av HDMI som finns i Minin kanske det kommer firmware-uppdateringar i framtiden som ger datorn en gjuten profil som just media center, vilket ju inte skulle skada säljarargumenten direkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Frågan "vilken hdmi-version har apparaten XXX" är felaktig, förvirrande och dessuom meningslös eftersom hdmi-versionummret syftar på en specifikation, inte på enskilda produkters egenskaper.

 

Tar upp det mesta om Mini i den här artikeln:

 

http://www.idg.se/2.1085/1.329928/hdmi-och-mac-mini-i-hemmabion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan "vilken hdmi-version har apparaten XXX" är felaktig, förvirrande och dessuom meningslös eftersom hdmi-versionummret syftar på en specifikation, inte på enskilda produkters egenskaper.

 

Tar upp det mesta om Mini i den här artikeln:

 

http://www.idg.se/2....ini-i-hemmabion

 

Såg det samtidigt som jag skickade in frågan, lite klantigt kanske. Men iallafall var sidan allt jag behövde.

Kanske vi ska droppa den här tråden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma förvirring när det gäller kablar. Kablar har inget versionsnummer fast en del affärer påstår det. Det är totalt skitsnack för att folk ska köpa nya kablar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Såg det samtidigt som jag skickade in frågan, lite klantigt kanske. Men iallafall var sidan allt jag behövde.

Kanske vi ska droppa den här tråden :)

 

Tråden får gärna vara kvar. :)

 

Så länge det frågas om "vilken hdmi-version har..." kommer tillverkarna att skriva ut motsvarande i specar trots att det är missvisande. När det gäller hdmi ska man fråga efter funktion istället för version. Och vad gäller funktioner är i alla fall Mac Mini tämligen begränsad, men den skickar åtminstone ljud och bild. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Samma förvirring när det gäller kablar. Kablar har inget versionsnummer fast en del affärer påstår det. Det är totalt skitsnack för att folk ska köpa nya kablar.

Jag tror...okey, jag vet, :) att det snarare är okunskap snarare än girighet som är orsaken även detta och man blir mörkrädd när man hör påståenden som "Du behöver en 1.2-kabel för att skicka ljud..." (eller liknande) när ljudet över hdmi i själva verket bakas in med tdms-data över samma koppartråd som bilden. Helt omöjligt att en hdmi-kabel skulle inverka så att ljud inte kan skickas från källa till display. Även från officiellt håll med personer i position som produktansvariga kan det vara riktigt illa med kunskaper om detta och det är ofta de som i sin tur informerar nedåt mot intern och extern support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...