Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min Safari har bara engelska - Hur byter jag till svenska?


Justine13

Rekommendera Poster

Rensade min MacBookPro med Clean My Mac. Den rensade så bra att jag blev av med svenskan i min Safari. Men inte i övriga program. När jag går ner till språk i menyn på Safari är det bara bockat för engelska och franska. Hur får jag tillbaks svenskan i Safari? I Os är det svenska hela vägen så där går det inte att göra något. Please!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till Apples hemsida och tanka ner hela Safari igen och sedan installera om det.

Är språkfilen borta så är den borta, så då behöver du köra ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Det är säkert det bästa sättet. Såg att även att min Förhandsgranskning fått engelsk text. Någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslag. Tyvärr hjälper det inte att gå in i systeminställningarna, som jag skrev ovan så är dom korrekta. Har även provat med shiftknappen, men utan resultat. Ser även att jag fått en engelsk Itunes , Iphoto etc efter att jag rensade med Clean My Mac. Jag var noggrann med att bocka för svenska, engelska och franska. Språk jag ville behålla, men det gav den uppenbarligen tusan i. Måste man ladda ner svenska nya versioner av alla program nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ingen komplett backup som du kan dra in gamla kopior av programmen från?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars borde det väl funka att installera om operativsystemet? Har du snöleoparden är det bara till att köra igång installations-DVDn, inga filer försvinner (om du inte ändrar några inställningar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry. Sitter i Paris med min MacBookPro och någon installationsDVD har jag inte till den. Om jag någonsin fick en. Surt. Har bara haft PC tidigare och inte lärt mig att backa upp hela program. Bara filer. Naturellement. Men frågan kvarstår då, hur får jag fram den svenska versionen av ITunes t.ex. Det funkar uppenbarligen inte genom att besöka systeminställningarna för där är svenska prioritet. Jag har Mac OSX 10.5.8... Inget speciellt händer när jag trycker ner shift-knappen vid start(annat att den jobbar längre tid etc). Men vad är det som ska hända då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra exempel på att man ska ge fan i program som ska göra "underverk". OS X klarar av att sköta systemet helt utan inblandning men tillverkarna av dessa programmen lever på okunskapen från alla som använt windows. Vissa får lära sig det den hårda vägen.... stjarnsmall.gif

 

Eftersom du nu har engelska i alla applikationer förutom själva systemet och säker start inge hjälper så är troligtvis en ominstallation enda sättet. Har du ingen skiva med OS X så får du knata in hos en Apple Store eller motsvarande och köpa senaste OS X 1.6 för 319:- och uppgradera systemet. Du kommer ändå att behöva en systemskiva förr eller senare och nu verkar vara en bra tidpunkt. Gör du inga aktiva val så ligger alla dina filer, konton, musik/bilder mm kvar efter installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Man tror ju att en mycket såld och beprövad produkt som CMM ska fungera och inte ställa till det. Nu återstår för mig att se om en uppgradering som du föreslår även finns på svenska här i Paris. Går den inte att köpa och installera över nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Man tror ju att en mycket såld och beprövad produkt som CMM ska fungera och inte ställa till det. Nu återstår för mig att se om en uppgradering som du föreslår även finns på svenska här i Paris. Går den inte att köpa och installera över nätet?

 

OS X innehåller alla språk på en och samma skiva. Det är inte som i windows att det finns en skiva för varje språk.

 

Det är därför man i OS X kan dra språken i listan så man kan få OS X på vilket språk man vill. Dra franska längst upp så blir systemet på franska, tyska på tyska osv.... Tummeupp.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra. Låter som a plan and a half. Alltså mitt OS X är på svenska. Det är alla andra program som tillhör Macen som gått över till engelska och som jag inte får tillbaks till svenska(trots dragningar av svenskan överst i alla rutor.)Således: Iphoto, Itunes, förhandsvisning etc gick över till engelska när jag rensade. Om jag kör in Snow Leopard - tror ni jag får tillbaks dom på svenska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Man tror ju att en mycket såld och beprövad produkt som CMM ska fungera och inte ställa till det. Nu återstår för mig att se om en uppgradering som du föreslår även finns på svenska här i Paris. Går den inte att köpa och installera över nätet?

 

Mja...CMM har haft en del problem som har tidigare pratats om på forumet. Sen generellt måste man resonera att det finns inga idiotsäkra program och att allt som gräver i Macens inälvor kan orsaka problem. Därför ska man alltid göra backup innan man släpper lös olika åtgärder samt ha hjälpskivor tillhanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...