Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mysql-rättigheter


mathas

Rekommendera Poster

Jag (tror att) jag har lyckats installera mysql men hur skapar jag rättigheter? Jag har försökt läsa mig till det på diverse siter men ej lyckats. Jag kommer in med "/usr/local/mysql/bin/mysql test". När jag försöker skapa en ny databas får jag felmeddelandet:

mysql> create database testdb;

ERROR 1044: Access denied for user: '@localhost' to database 'testdb'

mysql>.

Har detta med rättigheter att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wolfhunt3r
När jag försöker skapa en ny databas får jag felmeddelandet:

mysql> create database testdb;

ERROR 1044: Access denied for user: '@localhost' to database 'testdb'

mysql>.

Jag är absolut inte särkskillt bra på MySQL eller programmering men jag installerade MySQL och PHP på min burk för inte längesedan och när jag ser ditt felmeddelande så slår tanken mig att Ni inte har anget någon användare för att ansluta till Databas-servern (user: '@localhost', borde nog vara 'mysql@localhost' eller liknande).

 

Alternativt så kanske Ni har angett fel lösenord? Men jag tror verkligen att det är att Ni inte angett någon användare. Peta runt lite och stoppa in 'mysql' som username och se till att Ni har ett korrekt lösenord för den användaren så kanske Ni kan få det att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Nils Holmlöv

Det första du ska göra är att sätta ett root-lösenord. Det finns en bra beskrivning av hur du gör på www.entropy.ch.

 

När du gjort det ska du skapa en ny användare. Det behöver inte vara www eller mysql eller nåt liknande, du kan kalla användaren för 'mathas' om du tycker det passar bra. Det gör du genom att logga in som root och skriva GRANT ALL ON databasnamn TO 'mathas'@'localhost' IDENTIFIED BY 'lösenord'.

 

"databasnamn" är namnet på den databas du tänker skapa.

"'mathas'" är användarnamnet.

"'localhost'" betyder att databasen körs på din dator.

"'lösenord'" innebär att du sätter lösenordet till "lösenord".

 

Logga in som root gör du genom att skriva /usr/local/bin/mysql -p -u root på kommandoraden i Terminalen.

 

"/usr/local/bin/mysql" är adressen till mysql-programmet.

"-p" betyder att mysql ska fråga efter ett lösenord. Har du satt ett lösenord och inte använder -p får du inte komma in.

"-u root" betyder att du ska logga in som användare root.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...