Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta bilder i iPhoto från Mac till Mac


Mr Olson

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har glatt gått och införskaffat mig en ny mac till jul. På min gamla mac sitter jag med ett iPhoto bibliotek med ca 11000 bilder som jag skulle vilja ha på min nya mac.

 

Den gamla macen kör iPhoto6 så den har några år på nacken. Hur flyttar man bäst? Vågar man välja att importera bilder i nya iPhoto och peka på original mappen på den gamla macen? Eller kan man importera in hela biblioteket på något raffinerat sätt?

 

Sen undrar jag om det är någon som har bra erfarenheter av bibliotek av denna storlek på mac? har läst här på forumet att iPhoto kan börja att få problem vid ca 11 000 bilder detta smat att nya iPhoto inte heller verkar få översvallande beröm gör en lite orolig.

 

//Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På din gamla Mac finns en mapp (eller ett paket) som vanligtvis heter "iPhoto Library".

Detta flyttar/kopierar du till din nya Mac.

 

Själv har jag 36058 bilder i iPhoto '08. Inga problem alls. iPhoto '08 är den nyaste version jag kan köra på alla mina Macar. Jag har biblioteket på en liten, extern hårddisk som jag kan flytta runt mellan mina Macar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har nu gjort detta men har nu stött på patrull.

 

Alla miniatyrer är bort från biblioteket, någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu gjort detta men har nu stött på patrull.

 

Alla miniatyrer är bort från biblioteket, någon som vet?

HUR flyttade du biblioteket? Du ska flytta det precis som det är, utan att dela upp det i smådelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag flyttad bara biblioteksfilen samt bild mapparna originals och modified, vilket jag inser nog var fel. Borde antagligen ha flyttat allt innehåll i bilder mappen på den gamla burken. Frågan är nu hur jag gör om och gör rätt; kan jag "tömma" bilder mappen på allt innehåll på den nya för att ersätta med det från den gamla eller räcker det att lägga över de filer som jag missade från den gamla in i den nya?

 

Sen har jag en sidofråga; I det gamla iPhoto så låg bilderna i egna mappar och biblioteksfilen vara en egen fil, i det nya så ligger allt ihop bakat i ett paket. Om jag lägger över som jag har tänkt ovan känns det som jag får en struktur som ser ut som på den gamla men med en uppdaterat biblioteksfil (den säger nämligen att biblioteksfilen behöver uppdateras när jag öppnar den gamla i den nya). Spelar detta någon roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag flyttad bara biblioteksfilen samt bild mapparna originals och modified, vilket jag inser nog var fel. Borde antagligen ha flyttat allt innehåll i bilder mappen på den gamla burken. Frågan är nu hur jag gör om och gör rätt; kan jag "tömma" bilder mappen på allt innehåll på den nya för att ersätta med det från den gamla eller räcker det att lägga över de filer som jag missade från den gamla in i den nya?

Ta bort allt innehåll från den nya och flytta ALLT på en gång.

 

Sen har jag en sidofråga; I det gamla iPhoto så låg bilderna i egna mappar och biblioteksfilen vara en egen fil, i det nya så ligger allt ihop bakat i ett paket. Om jag lägger över som jag har tänkt ovan känns det som jag får en struktur som ser ut som på den gamla men med en uppdaterat biblioteksfil (den säger nämligen att biblioteksfilen behöver uppdateras när jag öppnar den gamla i den nya). Spelar detta någon roll?

Det spelar ingen större roll. Efter uppdateringen kan du inte längre öppna biblioteket i din gamla iPhoto-version, men det är allt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att fått vänta en bra stund på att flytta alla filer, fungerar nu biblioteket perfekt.

 

Tack för all hjälp och snabba svar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att fått vänta en bra stund på att flytta alla filer, fungerar nu biblioteket perfekt.

 

Tack för all hjälp och snabba svar!!

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...