Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

WD My Book Essential


easnan

Rekommendera Poster

Hej!

 

För några dagar sedan så köpte jag en extern hårddisk, WD My Book Essential. Jag frågade om den skulle fungera både till MAC och PC, svaret var Ja. När jag kom hem kopplade jag in den i min PC för att rensa lite på datorn och där fungerade den felfritt och jag var nöjd och glad. Dagen efter så skulle jag föra över lite filer även från min macbook pro. Kopplade in den, fick upp installationen och allt, installerade den och skulle sedan flytta över filer men märker då att disken är "unwriteble". Försökte förgäves hitta felet, installerade om, avinstallerade, installerade igen, försökte formatera hårddisken men det gick inte. Försökte läsa igenom manualen men fick inget svar på min undran över varför det inte fungerar.

 

Har uppdaterat till nyaste smartware också men det fungerade inte det heller. Har suttit här i två-tre dagar nu och gullat med den och försökt få den fungera men den vägrar vilja bli skrivbar. Vad ska jag göra för att få den fungera? Har ni några tips?

 

Mitt tålamod börjar ta slut och jag känner mig grundlurad för tillfället. Har googlat och försökt finna felet men fattar inte så mycket, hittade felsökningskod till deras hemsida men enda hjälpen man fick därifrån var att de berättade för mig att man kunde använda den till både mac och pc.

post-59917-037917300 1292770131_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt formatera den till "Mac OS Extended (journalförd)" ?

Då ska den funka bra med Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den fungerar inte till både PC och Mac samtidigt..

Min var Macformatterad när jag köpte den ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du fick svaret på att den är kompatibel med både PC och Mac, dvs med rätt filformat.

 

Enklast är om du aktiverar det inofficiella stödet för NTFS för OS X 10.6, SL-ntfs

 

En annan lösning är att formatera om den i fat32, som både OS X och Windows läser och skriver till. Men då kan du inte lägga över filer större än 4 GB. Fat32 är nämligen 15 år gammalt filsystem avsett för Win95/Win98

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så har du disken kopplad på en av datorerna och delar ut den via fildelning på nätverket, då kvittar det vilket filsystem den är formaterad i för datorn som läser och skriver till den över nätverket.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatera med exFat. Det stöds av både Snow Leopard och Windows XP/Vista/7 om dom är uppdaterade.

 

Den har ingen gräns på filstorlek som kommer störa inom de närmaste decennierna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...