Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konsten att installera en skrivare


ixon99

Rekommendera Poster

Hej

 

Har precis spenderat ca 4 timmar med detta uppdrag och får det ej att fungera.

 

Det är till Mac OS 10.5.8

 

skrivaren är en brother dcp-110c

 

här finns filerna: http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public/eu/se/sv/dlf/download_top.html?reg=eu&c=se&lang=sv&prod=dcp110c_eu_as

 

det är en drivrutin för scannern och en för skrivaren.

 

Jag har lyckas rensa skrivarlistan i datorn, men när jag sedan väljer att installera den nerladningsbara filen så händer det ingenting och ingen ny skrivare läggs till. Om jag trycker på "pluset" så kan jag se brother dcp-110c som ensam i listan men när jag väljer lägg till så säger datorn att drivrutinerna är fel och att skrivaren kanske inte kommer att kunna skriva ut vilket den inte kan. Jag har försökt att deleta alla gammla drivrutiner genom att gå till bibliotek -> printers -> och radera brother mappen och sedan prova att installera igen, men ingenting nytt händer. Det enda jag har lyckats med är att få scannern att fungera, men skriva ut går inte.

 

Vad har jag nu missat att göra?

 

MVH Johan

 

behöver man mer info skriv då vad så ska jag försöka att fylla i luckorna i min historia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Hej

 

Har precis spenderat ca 4 timmar med detta uppdrag och får det ej att fungera.

 

Det är till Mac OS 10.5.8

 

skrivaren är en brother dcp-110c

 

här finns filerna: http://welcome.solut...d=dcp110c_eu_as

 

det är en drivrutin för scannern och en för skrivaren.

 

Jag har lyckas rensa skrivarlistan i datorn, men när jag sedan väljer att installera den nerladningsbara filen så händer det ingenting och ingen ny skrivare läggs till. Om jag trycker på "pluset" så kan jag se brother dcp-110c som ensam i listan men när jag väljer lägg till så säger datorn att drivrutinerna är fel och att skrivaren kanske inte kommer att kunna skriva ut vilket den inte kan. Jag har försökt att deleta alla gammla drivrutiner genom att gå till bibliotek -> printers -> och radera brother mappen och sedan prova att installera igen, men ingenting nytt händer. Det enda jag har lyckats med är att få scannern att fungera, men skriva ut går inte.

 

Vad har jag nu missat att göra?

 

MVH Johan

 

behöver man mer info skriv då vad så ska jag försöka att fylla i luckorna i min historia

 

När du har markerat skrivaren i listan, vad heter de förvalda drivrutinerna i rullgardinen underst i fönstret ("Skriv ut med")? Finns det andra alternativ att välja där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry att jag frågar, men är du säker på att den är Mac kompatibel? Det brukar vara Plug and play annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag väljer att leta efter drivrutiner själv så kan jag leta i listan iMatte skriver. Då kan jag välja brother och sen rätt skrivare DCP-110c men sen när man klickar på "lägg till" så säger datorn att drivrutinerna antagligen är fel och att det kanske inte kommer att gå att skriva ut.

 

Grodkungen: Jo skrivaren är mac kompatibel det följer med en mac cd-skiva och man kan välja bland olika mac os på brothers hemsida. Däremot är skrivaren ca 4 år gammal och aldrig använd, sedan när jag packar upp skrivaren så anntar jag att mitt Mac OS 10.5.8 är mycket nyare än vad som finns kompatibelt på cd.skivan och att det är därför den inte fungerar att installera med den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae... det ska fungera, på sidan du länkar till finns skrivardrivrutin att ladda ner för 10.5 samt scannerdrivrutin för 10.5/10.6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Om jag väljer att leta efter drivrutiner själv så kan jag leta i listan iMatte skriver. Då kan jag välja brother och sen rätt skrivare DCP-110c men sen när man klickar på "lägg till" så säger datorn att drivrutinerna antagligen är fel och att det kanske inte kommer att gå att skriva ut.

 

Jo, men det jag undrade var vad drivrutinerna som finns i rullgardinsmenyn heter? De heter ju knappast "Brother". I så fall har du installerat fel filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

imatte: Nu har jag inte mac datorn framför mig, men man klickar till höger på en liten pil och så får man upp lite olika alternativ och i den rullisten kan jag hitta skrivaren vid namn och då står det dcp-110c och det är ju rätt skrivare men när man sedan har valt den och väljer lägg till så säger den att det antagligen inte kommer att fungera för att det är fel drivrutiner.

 

Matrix: Kan du inte förklara lite närmare, jag har aldrig pillat med en mac-dator innan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det säkert att du laddat ner rätt drivrutiner då? Dvs till rätt version av OS X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När någon jag känner skaffar en skrivare eller scanner och jag får möjlighet att hjälpa till är det första rådet jag ger ladda inte ner tillverkarens drivrutiner!

 

Avinstallera de drivrutiner du laddat ner (bör ingå en avinstallerare av något slag), koppla in skrivaren, öppna Skrivare och fax i Systeminställningar och lägg till en ny skrivare där. Så kommer Mac OS X automatiskt ladda ner fungerande drivrutiner och installera åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När någon jag känner skaffar en skrivare eller scanner och jag får möjlighet att hjälpa till är det första rådet jag ger ladda inte ner tillverkarens drivrutiner!

 

Avinstallera de drivrutiner du laddat ner (bör ingå en avinstallerare av något slag), koppla in skrivaren, öppna Skrivare och fax i Systeminställningar och lägg till en ny skrivare där. Så kommer Mac OS X automatiskt ladda ner fungerande drivrutiner och installera åt dig.

 

Gäller inte detta bara för OS X 10.6?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller inte detta bara för OS X 10.6?

 

Nej, både 10.5 och 10.6. Panelerna i båda versionerna ser ungefär likadana ut, man lägger till en ny skrivare genom att klicka på pluset i listan till vänster.

 

Skulle detta mot förmodan inte fungera kan man även testa att först ansluta skrivaren kortast möjliga väg (så man vet att det inte är några problem på vägen, t.ex. nätverksstrul) direkt med USB-sladd eller så, slå på skrivaren och vänta en knapp minut och sen köra Programuppdatering.

 

Anledningen att man inte ska hålla på och krångla med en massa drivrutiner och speciella program från tillverkarna är att Apple utvecklar CUPS, ett riktigt riktigt bra skrivarstöd. Följer man denna metod kommer dessutom uppdateringar för skrivaren automatiskt skickas ut med just Programuppdatering, som exempel skickade de ut nya drivrutiner för HP-skrivare häromveckan.

 

Här är en lista över alla skrivare och scanners som Apple stöder i 10.6 och här är en lista över skrivare och scanners som Apple stödjer i 10.5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Chalk!

 

Höll på länge med med skrivar- och skannerdrivrutiner till min HP-skrivare innan jag fick tipset att avinstallera HPs och köra direkt på det som finns inbyggt i MacOS.

 

Nu fungar det bra men Bildinsamling tar en faslig tid på sig från det att sätter igång programmet tills dess att man kan börja skanna.

 

/Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imatrix: På brothers support sida kan man välja för vilket mac os det är och då har jag valt OS 10.5 som det står i listan, hoppas att inte det ska vara fel då. Jag har klickat på äpplet längst upp till vänster för att ta reda på vilken veriasion av mac os jag har.

 

Till alla ni andra som vill att mac ska updatera själv:

 

Måste jag försöka avinstallera tidigare installerade drivrutiner då? Jag har klickat runt endel och kan inte hitta någon avinstallerare. Jag har deletat en brother mapp ifrån mac HD --> bibliotek --> brother

 

Vart lägger sig drivrutinerna som standard om man installerar en skrivare? För som jag har förstått det måste allt var avinstallerat för att CUPS ska fungera som det ska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, både 10.5 och 10.6. Panelerna i båda versionerna ser ungefär likadana ut, man lägger till en ny skrivare genom att klicka på pluset i listan till vänster.

 

Fick för mig att drivrutinen måste existera på hårddisken för att detta skulle fungera. Men, man lär sig alltid något nytt varje dag. yeahbaby.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart lägger sig drivrutinerna som standard om man installerar en skrivare? För som jag har förstått det måste allt var avinstallerat för att CUPS ska fungera som det ska?

 

 

Leta upp mappen Printers i ditt Bibliotek på hårddisken/Systemmappen samt ditt Bibliotek för din användare.

 

Det finns ett litet program Print Therapy som du kan testa gratis en vecka och som kan fixa en mängd problem som har med skrivare att göra.

 

http://www.fixamacsoftware.com/software/pt6/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...