Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dålig kvalité på skrivbordsunderläggen


ZenithJCoke

Rekommendera Poster

Jag har märkt att när jag själv väljer en bild att ha som wallpaper på iPaden så blir bilderna av lägre kvalité än väntat.

 

Först provade jag att spara bilder direkt från Safari på iPaden. Då blev de usel kvalité.

Jag googlade lite och läste ett tips om att spara bilderna på datorn istället och synka över via iTunes istället.

Jag har tidigare märkt att mina foton får lägre upplösning på iPaden än på datorn, trots att det är samma filer, men att de är tillräckligt skarpa för att man ska behöva zooma in en bit för att märka skillnaden.

 

Men hur jag än gör så blir bilderna suddigare (liksom lågupplösta) när jag väl väljer dem som wallpaper på iPaden, suddigare än vad originalfilerna som jag väljer från är. De ser bra ut i ena formatet, så om jag väljer en bild i stående format så ser bilden bra ut i stående format, men om jag vrider iPaden till liggande läge så zoomas man ju liksom in och suddigheten kommer fram, trots att samma inzoomning på originalbilden inte gav märkbar suddighet.

[EDIT]

Med "originalfilerna" menar jag de som finns sparade på iPaden, inte på datorn. Alltså de filer som redan från synkningen verkar ha tappat lite upplösning, men att de är tillräckligt skarpa för att kunna använda som wallpaper ändå

[/EDIT]

 

Det verkar alltså som att iPaden sparar om bilderna i ett (o-)optimerat format för ändamålet, vilket slutar med att inga bilder, oavsett upplösning från början, ser bra ut i både liggande och stående format.

 

Fick tipset att öppna filerna i en fotoapp och spara dem igen (på iPaden), men efter att ha provat detta i bl.a. Photoshop Express utan skillnad så börjar tålamodet tryta. De medföljande skrivbordsunderläggen ser ju bra ut i såväl stående som liggande format, så det ska ju uppenbarligen gå att få till det, men jag vet inte hur.

 

Någon som har en lösning på problemet? Har läst att man kan använda en särskild app (glömt namnet nu dock..) för att lösa det, men den kostar pengar och jag vill ju inte gärna behöva lägga pengar på något som ska fungera från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Inte för att vara sån men det känns som ett ilandsproblem. På min padda ser bakgrundsbilden otroligt ok ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förmodligen komprimeras bilden för att förhindra att telefonen använder allt minne till en bakgrundsbild istället för att arbeta med annat...jag har själv upplevt "problemet"

 

ett tips är att spara bilderna i ett okomprimerande format (png tex) från början för att behålla så mycket information som möjligt när iphonen sedan konverterar. iphonen läser inte heller in bilder från iphoto till ditt fotoalbum i originalstorlek utan gör en anpassning i storlek även där.

 

så funkade det iaf på min gamla 3Ga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...