Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ingen anslutning wifi universitet."...egentilldelad IP-adress och


martinn

Rekommendera Poster

Hej!

 

Sitter med en macbook pro 13 från mid 2010, min första mac, nöjd fram tills nu. Har problem med nätverket som gradvis blir värre. Vore trevligt om det gick att lösa utan ominstallation:

 

Problem 1

Fick för 2,5 månad sen problem med anslutningen till mitt trådlösa nätverk. Detta löste jag genom att köra med sladd inkopplad. Det trådlösa nätverket ligger synligt och går att ansluta till, men jag kommer inte ut på internet. Fine, jag är lat och kan inte mycket om datorer, sladd får duga tänkte jag.

 

Problem 2

Sedan någon månad tillbaka har jag då datorn gått i viloläge haft problem tappat min anslutning. I "nätverksintällningar" står det "Datorn har en egentilldelad IP-adress och kommer inte kunna ansluta till internet". Detta löste jag genom att installera caffeine som hindrar datorn att försättas i viloläge.

 

Problem 3

Det trådlösa nätverket på mitt universitet har under denna period fungerat smärtfritt. För någon vecka sedan började även det krångla. "Datorn har en egentilldelad IP-adress" hette det nu igen. Efter ett gäng omstarter kunde jag logga in på nätverket. Idag var det inte möjligt att ansluta till nätverket. Andra personer hade inga problem att komma in på nätverket.

 

Jag har försökt att:

Omstarter hjälper inte längre. Prövade att ta bort filerna com.apple.airport.preferences.plist , NetworkInterfaces.plist , preferences.plist från /Library/Preferences/SystemConfiguration/ vilket nämns i en guide som jag hittade då jag försökte lösa problemet på skolan. Hjälpte inte, har nu meddelandet "datorn har ingen ip-adress tilldelad och kommer inte kunna ansluta till internet"

 

 

Hittar inte tillbaka till den ovan nämnda guiden nu, men en annan beskriver att man ska ta bort den första filen jag nämnde.

 

För guiden se http://hintsforums.macworld.com/showthread.php?t=24540 inlägg nummer 13 .

 

Har för övrigt flyttat filerna till en folder på skrivbordet. inget är borttaget helt.

 

 

Vad tror ni om ominstallation av operativsystemet?

Har redan gått över gränsen för galen då jag verkligen behöver tillgång till internet och min egen dator på universitetet då jag exjobbar. En annan lösning som nämns är att installera om operativsystemet. Använder time-machine och det borde väl inte vara alltför svårt att installera om... Dock är jag orolig för att problem kommer att följa med...

 

Mycket tacksam för svar!

 

/Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

egentilldelad ip? Kör du inte med dhcp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är min aktuella inställning för airport under fliken TC/IP:

 

Konfigurera IPv4: Med DHCP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta fenomen händer då och då, speciellt då jag hade bredbandsbolaget, nu med Telia är det mycket sällsynt. har aldrig lyckats lösa det själv utan det har oftast löst sig själv. Har läst om det många gånger men aldrig läst om en lösning, fenomenet verkar endast uppstå på Mac aldrig på PC, skulle varit skönt med en säker fix, för det är lite skämmigt när man skall dema sin Mac för PC-ägarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, polaren som är på gång att köpa mac efter mina många lovord var inte alltför imponerad idag när jag satt och sökte desperat med en av universitetets datorer. Jag är inte heller alltför imponerad ska jag tilläga, problemet verkar ha funnits länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminställningar->Airport->Avancerat...->TCP/IP->Förnya DHCP-tilldelning gör ingen som helst nytta heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer ofta med mitt trådlösa bredband men det beror på att Bredbandsbolaget har en begränsning på antalet anslutna. Tror att det är max 5 ip-adresser delas ut.

Med några datorer, skrivare och några iPhones så är man snabbt uppe i 5 och då är det alltid min Macbook som slängs ut. Då är det bara att stänga ner några enheten, vänta en halvtimme och sedan har Macbooken kontakt igen. Ingen förnyad tilldelning eller omstart hjälper...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer ofta med mitt trådlösa bredband men det beror på att Bredbandsbolaget har en begränsning på antalet anslutna. Tror att det är max 5 ip-adresser delas ut.

Med några datorer, skrivare och några iPhones så är man snabbt uppe i 5 och då är det alltid min Macbook som slängs ut. Då är det bara att stänga ner några enheten, vänta en halvtimme och sedan har Macbooken kontakt igen. Ingen förnyad tilldelning eller omstart hjälper...

 

 

Där ser man att det gäller att få tag i rätt människa när man ringer supporten, när jag ringde BBB's support för några år sen i detta ärenden bytte dom ut modem, splitter och kabel i mellan, skruva ner hastigheten m.m. Bjöd på 3 månader, när felet återuppstod bytte jag leverantör till Telia och har vad jag minns inte råkat ut för det igen.

 

Men är det inte min Airport Extreme som delar ut ipnr, den får ett som den sedan delar ut till ens enheter??? Ja när det gäller detta kan jag inte mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan komma runt problemet genom att sätta en egen router, som tex Airport extreme, mellan sina enheter och bredbandsbolaget router. Då utnyttjas endast en av BBBs 5 tillåtna ip-adresser.

Har nyss fått veta att det ligger till på detta sätt så jag har inte haft möjlighet att testa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan komma runt problemet genom att sätta en egen router, som tex Airport extreme, mellan sina enheter och bredbandsbolaget router. Då utnyttjas endast en av BBBs 5 tillåtna ip-adresser.

Har nyss fått veta att det ligger till på detta sätt så jag har inte haft möjlighet att testa det.

 

 

Min uppfattning är att 2 routrar stör varandra, det är väl i så fall bättre att bara ha en router kopplat till modemet som sedan delar ut, så har jag haft det länge även med BBB då det strulade som mest. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men modemet från BBB är ingen router det är en switch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men modemet från BBB är ingen router det är en switch.

 

 

Så kan det säkert vara, men Telia skickade med ett modem med inbyggd router när jag började med dom, fick den utbytt mod ett vanligt modem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan nog stämma. Det mina föräldrar har från telia är ett modem med utgång till digitaltv och till dator. Tror inte det är ngn router i den.

Iaf jag kopplade in en trådlös router till den och det funkar fint.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...