Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PC mus till mac?


mango

Rekommendera Poster

Hur är det med USB möss och mac? Är det bara vissa som funkar med macen? En optisk USB mus kostar runt 200:- (tex Creative Optical Mouse 3000 USB eller Logitech Click! Optical Mouse Refresh) på pc-affären och runt 400:- (MacAlly iceMouse USB Optical) på mac-affären. Funkar de som säljs i pc-butiken på macen under system 10.3?

 

//Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade med en mus som följde med en IBM-laptop. Funkade galant! Man vet aldrig säkert.. men det går ju snabbt att testa. Du kanske kan köpa en mus på öppet köp? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett kort men mindre bra svar:

Nja

Det finns ju möss översållade med knappar scrollhjul, och finns det inga macrutiner blir det knepigt med konfigureringen av all extra lullull!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu kör jag med en logitech mx500 (vansinnigt skön och trevlig mus för dem med stora händer av vilka jag tillskrivs) den fungerar helt oki, hade problem med scrollen innan men det var jag som körde med två auto-scroll saker samtidigt i firefox = gurkburk! Alla knappar fungerar (8 stycken totalt).

 

Vet förvisso att t.ex. mx900 inte går att få helt fungerande med macar, det är den trådlösa varianten av mx500, där kan man enbart få en del knappar att fungera.

Tror dock att det också finns mx510 som skall vara ännu snabbare än mx500 men spelar nästan bara på konsol nu så det spelar inte så stor roll längre och om den funkar på mac vet jag inte men iochmed att det är en liknande mus (inget trådlöst trams, sladd) så borde den också funka!

 

/Klod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju möss översållade med knappar scrollhjul, och finns det inga macrutiner blir det knepigt med konfigureringen av all extra lullull!

 

Har jag aldrig haft några som helst problem med.

 

 

Hursomhelst rekomenderas USB Overdrive för alla USB-möss och dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

För att sammanfatta vad som sagts: :)

 

I OS 9 fungerar mus och vänsterklick.

 

I OS X fungerar höger musknapp som ctrl-klick och scrollhjulet gör vad det förväntas göra. Bara att tuta och köra.

 

För allt det andra extra tjofräset använd USB Overdrive, kostar 20 dollar, fixar OS 9 och OS X och är lätt att hitta på nätet: http://www.usboverdrive.com/

 

Kör du Logitech eller Microsoft finns drivrutiner (om inte alla, har inte kollat) till de flesta av deras möss för OS X och även OS 9.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Grabiec

Det finns ytterligare ett litet program som heter TheMouse2B, som gör att extraknappar fungerar, till och med i System 7. :tummeupp:

 

Verkar som att ingen nånsin hört talas om det...men det gör till exempel att jag kan använda en tvåknappars PS/2-mus på min gamla APS M•Power mac-klon. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite nyfiken på vilken mus man ska välja?!  :o

 

En bluetoothmus ska det vara iaf... men vilken, tips någon???  :blink:

MacMice gör en riktigt fin som ser ut som Apples egen fast med både högerkanapp och scrollhjul. Finns numera som BT.

 

http://www.macmice.com/themousebt.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ante? har du känt på en sån?? funkar stabilt?

Jag har provat den med sladd och den var riktigt fin. Inget att anmärka där alltså. BT-musarna har precis kommit så där vet jag inte men det är samma i övrigt så det är säkert inga problem. De utvecklas ju speciellt för mac så det kommer nog att funka.

Macoteket säljer dem i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

sitter här med en "hama" 2 knappars usb optisk scroll billigast möjliga snälla bara funka mus som inte funkar på osx 10,4 :( eller hur € instalerar man den ? :P ny på mac... vad kan jag säga hittar inte kontrollpanelen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Funkar den inte alls? Eller gäller det bara att få knapparna att göra det du vill? Pröva USB overdrive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Redan när jag började använda min Mac, såg jag till att skaffa en ersättare till min gamla Logitech Trackman Marble, en PS2-mus med seriell adapter, som jag numera använder till PC:n på mitt jobb. Jag köpte i stället en Trackman Wheel till min Mac hemma. Det är en USB-mus. Mac-OS 9-drivrutinen innehåller funktionen Smart Move, vilket inte finns med i den för Mac-OS X. Vitsen med Trackman-mössen är att de har styrkula, vilket jag har blivit van vid. Dessutom, eftersom jag gick över från PC med Windows år 2003, blev övergången mindre besvärlig tack vare att min nya mus fungerar ungefär som den gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en Microsoft optical 1.1A som har 4 knappar+scrollhjul. Använder scrollknappen och sidoknapparna för exposé, hur skönt som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick musen att fungera efter att ha startat om datorn :D Provade iofs att starta om datorn men "äpple" menyn och sen "omstart" men det skulle till en riktig trycka på knappen omstart för att den skulle funka :D :D i love OSX. Det konstiga var att den tändes när jag koppla in den men ville inte funka... så därför blev jag lite irriterad. Men men nu funkar det iaf :) visste väl att jag kunde lite på OSX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...