Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Air - hdmi?


AndersPH

Rekommendera Poster

Är det någon som vet om Minidisplayporten skickar ut både ljud och bild så att MBA går att koppla in på tex TV:ns HDMI? Hittar ingen information på Apples hemsida om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om Minidisplayporten skickar ut både ljud och bild så att MBA går att koppla in på tex TV:ns HDMI? Hittar ingen information på Apples hemsida om detta.

 

Japp, det borde som sagt fungera.

 

Innan de fixade support för ljud-ut via minidisplayporten, kunde man dessutom köpa en liten adapter för minidisplayport till HDMI med usb-ljud. Fungerade hur bra som helst. Så lär som sagt fungera fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar klockrent. har MBA 11¨ och kopplade upp den till en 46¨tv och den blev riktigt bra.

 

Vilken adapter använder du då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

fattar inte varför apple inte släpper en egen Mini DP ----> HDMI ??

Apple har väl visst släppt en sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har väl visst släppt en sådan?

 

 

Inte vad jag vet, bara 3 parts tillverkare. men länka gärna om du har hittat en

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

De nya modellerna av MBA klarar att skicka ljud via hdmi-adapter. Förutsatt att adaptern man använder klarar hdmi-ljud förstås. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De nya modellerna av MBA klarar att skicka ljud via hdmi-adapter. Förutsatt att adaptern man använder klarar hdmi-ljud förstås. :)

 

 

 

 

länka gärna en som klarar av detta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så trevligt! Jag visste faktiskt inte att man kunde få ljud till teven så enkelt med de nya MacBookarna. Jag har ju en gammal MacBook Pro med DVI, och då är det ju lite mer omständigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

länka gärna en som klarar av detta :)

Finns flera tillverkare, men säkrast är förstås att välja en där det uttryckligen står att ljud hanteras. Annars blir det att springa tillbaka till butiken och byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag antar att det funkar att ansluta datorn till en förstärkare med den där adaptern också och få ut 5.1 ljud i hemmabion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

richardtenggren

Om man har en macbook unibody, lär väl vara sen mars 2009. Då fungerar inte ljud genom minidisplayport?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Om man har en macbook unibody, lär väl vara sen mars 2009. Då fungerar inte ljud genom minidisplayport?

Nej, den är för gammal. Det ska vara Macar lanserade under 2010 som har finessen, det vill säga de nu aktuella (jan-2011) modellerna. Dock aldrig fått bekräftat om den vita Macbooken klarar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det funkar att ansluta datorn till en förstärkare med den där adaptern också och få ut 5.1 ljud i hemmabion?

 

Om du har HDMI-ingång borde det funka på den ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har HDMI-ingång borde det funka på den ja.

 

Jo det har jag. Jag kör Media Player Classic på min nuvarande laptop (Asus) kopplad till hemmabion och det funkar finfint.

Jag vill kunna göra nåt liknande om jag köper en MBA eller MBP =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Lyfter en gammal tråd i hopp om svar på min fråga...

 

Köpte en Mini Display - HDMI adapter på MediaMarkt där det står "För Apple MacBook" och "Audio & Video". Nu när jag kopplat in den så får jag inte ljudet att fungera ändå. Går jag in på inställningar och Ljud ut så finns HDMI att välja men det kommer ändå inget ljud i TV:n... Något mer man kan göra eller är det bara att försöka lämna tillbaka den?

 

 

UPPDATERING:

Glöm frågan. Jag stängde ner VLC och startade om det igen och då fungerade ljudet ut i TVn.

 

//Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är VLC ? En som fortfarande är novis på förhållandet dator och tv .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Är det någon som kan bekräfta att det fungerar att spela upp 1080p filmer med tillhörande ljud (t.ex. dolby true hd) via hdmi-adapter? Med andra ord koppla in datorn till sitt hembiosystem och få ut full kvalité utan några nedskalningar eller lagg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...