Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läsa e-böcker lånade på bibliotek i iPad?


PhiliasFogg

Rekommendera Poster

Har nyligen införskaffat en iPad och skulle nu vilja låna e-böcker från bibliotek. Finns det någon bra och enkel lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nyligen införskaffat en iPad och skulle nu vilja låna e-böcker från bibliotek. Finns det någon bra och enkel lösning?

 

Det finns inget stöd för e-böcker från biblioteket till iPhone och iPad. Den möjlighet som finns i dagsläget är att knäcka kopieringsskyddet för mobipocketböcker. Finns info på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget stöd för e-böcker från biblioteket till iPhone och iPad. Den möjlighet som finns i dagsläget är att knäcka kopieringsskyddet för mobipocketböcker. Finns info på forumet.

iBooks och Kindle-appen på iPod touch, iPhone och iPad har alla stöd för e-böcker av formatet ePub och PDF utan kopieringsskydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iBooks och Kindle-appen på iPod touch, iPhone och iPad har alla stöd för e-böcker av formatet ePub och PDF utan kopieringsskydd.

 

Jag upprepar mig: det saknas stöd för bibblans e-böcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähä?

 

Tja, TS fråga handlade om huruvida det finns en lösning för bibliotekets e-böcker... :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, TS fråga handlade om huruvida det finns en lösning för bibliotekets e-böcker... :propellerbaver:

Använder alla bibliotek samma DRM-skyddade format på sina e-böcker? Nej. Jag kan ladda ner böcker från diverse universitetsbibliotek i alla fall. propellerbaver.gif

post-46750-061576000 1287946003_thumb.png

post-46750-063224800 1287946010_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns en tråd om man får biblans e böcker till en iphone men den tråden verkar inte fungera för mig men kanske för er:

http://forum.macworl...0entry1264500

men vad jag kommer ihåg från den så var det ganska komplicerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder alla bibliotek samma DRM-skyddade format på sina e-böcker? Nej. Jag kan ladda ner böcker från diverse universitetsbibliotek i alla fall. propellerbaver.gif

 

De exempel du visar tycks vara vetenskapliga rapporter. Kan man på ditt universitetsbibliotek låna upphovsrättskyddade böcker som saknar kopieringsskydd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också börjat tröttna på de engelska project Gutenberg böckerna i iBooks.

Det hade varit riktigt smutt om man hade kunnat läsa lånade böcker i iPaden. Det hade ju gynnat både biblioteket och Apple. Men tekniken saknas verkar det som. Biblioteken tror bara på DRM-skyddad (adobe-krypterad) skit som bara går att läsa i Adobe Digital Editions utan möjlighet att föra över till iPaden.

 

Edit: Åååh vad jag stör mig på hur långt bak i tiden sthlm stadsbibliotek ligger. Först får man veta att man enkelt kan ladda ner e-böcker till handdatorer. Det ända du behöver göra är att ladda ner appen MobiPocket. Men MobiPocket finns inte för Android, iPhone eller iPad eller ens Mac för den delen utan bara för t.ex. Windows CE, PocketPC och Psion. Eeeh vilket århundrade lever de i?

De har till och med släppt appen för Palm och Windows Mobile (kolla screenshootsen ha ha).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man på ditt universitetsbibliotek låna upphovsrättskyddade böcker som saknar kopieringsskydd?

 

Ja. I alla fall de två universitetsbibliotek jag har konto hos (Linköpings Universitet och Högskolan i Jönköping). Sen finns inte alla böcker som PDF, finns en del är som vanlig HTML, då är det bara att skriva ut som en PDF visa vanliga Mac OS X-dialogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...