Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS startar ej


kryssarn

Rekommendera Poster

hej, mitt mac os startar ej, utan enbart windows installation startar upp, mian skivor har såklart försvunnit i en flytt... hur ska man lösa detta på bästa sätt, haft mac sen 04 och inte drabbats av ett problem förut

 

tacksam för svar

CJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova säker start, håll ner skift.

Annars måste du tyvärr köpa nya skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har provat shift vid start och datorn stannar bara laddar en stund och man hör ett skrik pip ljud från datorn/högtalaren, har även provat omstart med D

 

datorn är 2 år gammal, typist detta, får väl köpa en ny då..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera om OS X.

Kan vara ngt fel på os x partitonen eftersom windows partitionen verkar fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag får leta igenom huset efter mina skivor annars blir de ju svårt :) vore fint om man hade koll på grejorna ;) som du skrev så verkar partionen pajjad, hårddisken läser intensivt när den försöker starta och ger ifrån sig ett otrevligt ljud, men kan ju itne vara så stora problem om win fungerar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ställt in OS X som startpartition i Windows? Ska visserligen fungera med att hålla ner ALT under uppstarten för att välja startvolym ändå....

 

Onekligen ett problem att folk inte förstår värdet av att vara rädd som sina systemskivor. Många som både tappar bort och slänger dessa, tillsammans med instruktionsboken till datorn som de inte tittar i, fast där står mycket bra att veta om datorn och dess skötsel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mac os som startpartition i windows? vad menar du? windows är efterinstallerat, används enbart till några garmin produkter som inte stöder mac. startar alltid i mac os som första val.

 

startar jag med ALT nedtryckt låser sig datorn med grå bakrund utan möjlighet att välja win eller macos.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara bootloadern som rasat. Leta upp dina skivor eller skaffa os x på annat sätt så du kan fixa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen har nu hittat mian skivor som "nån" städat bort.

 

startat med installationskivan och kört skivverktyg, går et att kontrollera eller reparea, får felmeddelandet nodegenskaper..

 

har sedan bootat med apple hardware test skivan och gjort det stora testet och fick felkoden: 4HDD/11/40000004:SATA(0,0)

 

som sagt win funkar att boota upp i men verkar som det är fel på mac partitionen som ej går att laga??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att DiskWarrior kunde fixa det.

 

Annars är det formatering av hårddisken som gäller och överskrivning med nollor .

Ominstallation av Mac OS X.

 

Du har väl backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag hade planer för backup.. köpt hd för det men men. har inga dokument som e viktiga och så vidare, lite foton å sådant bara. är nog värt å prova att plocka ur disken å montera i låda om de e möjligt och prova att komma åt innehåller via USB, får beställa nu disk, sak forksa lite vad man ha för diskar i maskinen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

tänkte bara berätta hur de gick, läste lite om vilkak hårddiskar som verkade bra och beställde en WD scorpio blue 500gb 5400rpm, allt gick fint och som sagt hittade mina skivor, leta i forum innan jag beställde HD att WD skulle va tysta och bra men den låter betydligt med än oroginal vilket stör mig så de var en miss, folk tycker så klart olika men enligt mig "susar" den konstant, hörs väl i ett tyst rum om tv och så är avstägnt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte bara berätta hur de gick, läste lite om vilkak hårddiskar som verkade bra och beställde en WD scorpio blue 500gb 5400rpm, allt gick fint och som sagt hittade mina skivor, leta i forum innan jag beställde HD att WD skulle va tysta och bra men den låter betydligt med än oroginal vilket stör mig så de var en miss, folk tycker så klart olika men enligt mig "susar" den konstant, hörs väl i ett tyst rum om tv och så är avstägnt :)

 

Har också hört att den modellen ska vara tyst. Men som med all annan tillverkning finns där undantag och måndagsexemplar. Varje disk är en individ i detta avseende...

 

När jag jobbade i branschen så kom samsung in på marknaden för hårddiskar och lanserade en väldigt tyst serie hårddiskar. Som en viskning järmfört med alla andra tillverkare. Helt underbart....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...