Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Back-up med time machine, bara rensa?


seoulenite

Rekommendera Poster

Har fixat en backup på en extern hårddisk med hjälp av time machine.

 

Har nyligen köpt en ny macbook pro-dator men får kernel panic hela tiden. Har fått rådet att göra en backup på det som redan finns via time machine, och sedan göra en ominstallation av OSX för att se om det blir bättre.

 

1. Kan jag vara säker på att allt finns på time-machine-hårddisken, om något skulle skita sig och jag vill få tillbaka en del grejer?

 

2. Hur gör jag för att återställa allt sedan om något går snett med den nya installationen, låt säga att jag inte får det att fungera, är det bara att trycka in den externa hårddisken med time machine, också återställer den allt automatiskt?

 

3. För att rensa så bra som möjligt, bör jag även omformatera hela hårddisken, eller räcker det med att bara göra en ominstallation av OSX? Vill ta reda på orsaken till kernel panic, om det är hårdvarufel eller mjukvarufel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kan jag vara säker på att allt finns på time-machine-hårddisken, om något skulle skita sig och jag vill få tillbaka en del grejer?

Det kan du aldrig vara säker på. Enligt lagen om alltings djävlighet så kan time-machine-hårddisken krascha precis när du raderat Macens interna hårddisk.

Ta alltid MINST två backuper.

 

3. För att rensa så bra som möjligt, bör jag även omformatera hela hårddisken, eller räcker det med att bara göra en ominstallation av OSX?

Jag skulle omformatera och skriva över disken med nollor. Men FÖRST skulle jag göra litet fler kontroller, se nedan.

 

Vill ta reda på orsaken till kernel panic, om det är hårdvarufel eller mjukvarufel.

Den i särklass vanligaste orsaken är fel på RAM-minnet eller att de inte sitter istoppade ordentligt. Ta ur båda minnena (jag förmodar att du har två). Sätt tillbaka det ena, ordentligt. Testa. Sedan tar du ut det minnet och sätter tillbaka det andra, ordentligt. Testa. Till sist (om allt går bra) sätter du i båda samtidigt.

På så sätt kan du utesluta om det är minnena eller något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte valt att utesluta några mappar i dina time machine inställningar så görs det backup på precis allt. Jag har själv blivit räddad 2 gånger då min hårddisk kraschat. Det går utmärkt att återställa sitt system från time machine. Det tar en jäkla tid bara. Tog 5-6 timmar för mig förra gången. Det beror nog på hur mycket som ska återställas också såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan du aldrig vara säker på. Enligt lagen om alltings djävlighet så kan time-machine-hårddisken krascha precis när du raderat Macens interna hårddisk.

Ta alltid MINST två backuper.

 

Jag skulle omformatera och skriva över disken med nollor. Men FÖRST skulle jag göra litet fler kontroller, se nedan.

 

Den i särklass vanligaste orsaken är fel på RAM-minnet eller att de inte sitter istoppade ordentligt. Ta ur båda minnena (jag förmodar att du har två). Sätt tillbaka det ena, ordentligt. Testa. Sedan tar du ut det minnet och sätter tillbaka det andra, ordentligt. Testa. Till sist (om allt går bra) sätter du i båda samtidigt.

På så sätt kan du utesluta om det är minnena eller något annat.

 

 

 

Tack för svaren!

 

Är det svårt att ta ut minnena i min nya Macbookpro, eller är de lätttillgängliga?

 

Känns lite olustigt att behöva skruva upp datorn det första man gör på en bara några månader gammal dator och sätta sig och mecka med minnena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är busenkelt. Du skruvar av botten på datorn bara.

Finns guider på youtube.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är busenkelt. Du skruvar av botten på datorn bara.

Finns guider på youtube.

 

Framförallt finns tydliga instruktioner i handboken till datorn.... whistling.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HIttade inga instruktioner på youtube för just min modell, men tittade i handboken, verkar vara lite enklare att öppna än min gamla alu/powerbook.

 

Skall göra som Telly82 säger, prova att ta ut ett minne och köra ett tag för att se om det fungerar, och sedan sätta in det andra minnet och se om det fungerar.

 

Tack för tipsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...