Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Synvillor?


Gäst Lurifax

Rekommendera Poster

Gäst Lurifax

Jag har alltid imponerats av Apple Design. Den senaste där ett äpple utskuret ut en vägg vippas ut och i bakgrunden ser man en snölejopard, fast det ser mer ut som ett lejon. Det borde väl vara en indikation på att nästa mac-katt blir ett lejon.

 

Men jag får inte ihop proportionerna. Om vi besökare skall tro att äpplet vippats ut från den plana väggen, då ljuger bilden. Äpplet är inte mer öppet än att väggöppningen borde synas i bitmärket. Eftersom det inte syns någon glipa slår bitmärkssidan i väggen.

 

Jag håller på att göra en animerad version där äpplet roterar långsamt och i nuläget är jag säker på att vi kommer att se en glipa. Vad tror ni.

Här en annan där texten har så snäv passform så den smälter ihop med väggen. Normalt gör man inget hål i väggen. I animationsvärlden raseras inga väggar när objekt åker rakt igenom dem, men det ser mer trovärdigt ut med hål med passform. Eller hur.

http://vimeo.com/2801421

 

Skrmavbild2010-10-13kl191925.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är en magic trackpad,inget papper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag får inte ihop proportionerna. Om vi besökare skall tro att äpplet vippats ut från den plana väggen, då ljuger bilden. Äpplet är inte mer öppet än att väggöppningen borde synas i bitmärket. Eftersom det inte syns någon glipa slår bitmärkssidan i väggen.

 

Det blir mycket tydligare om du tänker i tre dimensioner. Lägg till perspektiv i 90° och rotera en vinkel på äpplet i 45° så får du en i stort sett exakt kopia av Apple's utskick. Inga konstigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lurifax

I animeringens värd är allt möjligt. Men att påskina att äpplet

kan rotera fritt i hålet utan att slå i väggen det går bara inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I animeringens värd är allt möjligt. Men att påskina att äpplet

kan rotera fritt i hålet utan att slå i väggen det går bara inte.

 

Har Apple påstått det? blink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I animeringens värd är allt möjligt. Men att påskina att äpplet

kan rotera fritt i hålet utan att slå i väggen det går bara inte.

 

Det är snarare så att lejonet har skurit i metallen och petat ut äpplet. Det är ju inget dumt lejon...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt, lejonet står ju någon meter bakom hålet...

Att glipan t v är större beror väl på att den grå stora pappersväggen inte är 90° mot kameran.

För mig ser det logiskt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ärligt talat, vem bryr sig ändå om proportionerna? Det ser snyggt ut och sprider budskapet att det rör sig om OS X på ett förträffligt sätt.

 

Ahhh, nu är det inte många dagar kvar! Ska bli riktigt spännande att se vad som kommer den 20:e!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ser jag varför min modell inte passade 100%, man ska centrera på nedre tredjedelen, då passar det perfekt. Testa själva genom att göra så här:

 

Skriv ett  (äpple) och skapa banor av det och ta en kopia.

Stansa ut äpplet i en skiva i valfritt program som klarar 3D-formet, jag använde Illustrator.

Vrid äpplet cirka 45° på Y-axeln.

Ställ in perspektivet eller kamerans vidvinkel på mellan 50° och 90°.

Lägg in en liten bevel och lite textur.

Belys och lägg till slut in en katt bakom det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lurifax

Jag ger mig. Det blev en synvilla. När man tittade på väggens tjocklek och sedan på tuggytans bruna så kunde det inte gå. Nu ser jag att det bruna är pälsen på lejonet och den glipa som måste finnas för att den skall kunna rotera i hålet finns därför är det perfekt.

Jag skulle bara kolla om ni var vakna och det var ni.

God natt.:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...