Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iTunes bib. flyttad till NAS


Pretorian

Rekommendera Poster

Jag har tidigare haft iTunes (samt iPhoto)biblioteken på en dator. Men nu har jag lagt dessa bibliotek på en HDD kopplad till min Time Capsule. Kan jag komma åt dessa bibliotek från mina andra datorer utan problem? Jag vill tex synka kamera, iPad och iPhone till en dator men allt ska lagras på den externa HDD. Fungerar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har min iTunes på en NAS och det fungerar nästan helt utan problem. Får lite felmeddelanden när jag uppdaterar mina podcasts och detsamma gäller apparna. Det är bara att klicka bort men blir några fler tryckningar och eventuellt har det inget att göra med NASen. Säkerhetskopian till iPhonen sparas dock på den lokala datorn (i biblioteket).

 

iPhoto går väl också att ha på en NAS vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men för att få det att fungera, öppnar jag iTunes och säger att den numera ska använda detta bibliotek (det som ligger på min NAS)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men för att få det att fungera, öppnar jag iTunes och säger att den numera ska använda detta bibliotek (det som ligger på min NAS)?

 

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag flytta ett iTunes-bibliotek från en dator till min NAS? Är det bara en fil jag flyttar? Och sen ändrar jag i iTunes (på båda mina macar) att de ska använda biblioteket på min NAS? Är det något man ska tänka på när man gör detta? Jag vill ju inte förstöra min samling.

 

Följer allt jag har i iTunes med, appar etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur flyttar jag biblioteket? Enligt iTunes heter biblioteket "Johan XXXs bib" men hur vet mag vilken fil jag ska flytta? Eller är det en mapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag flyttade hela mappen iTunes och startade iTunes med tangenten alt nere. Då får man frågan vilket bibliotek man vill använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag flyttat hela mappen iTunes men jag har knappt fått med någon musik. Tror det kan ligga i mappen "Musik" men kan jag se från iTunes var min musik finns så jag vet vad jag ska kopiera? Med iPhoto var det så lätt, bara att flytta "iPhoto".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har verkligen problem med att få iTunes-bibliotek på NAS. Jag har lyckats flytta iTunes-mappen men den verkar inte innehålla någon musik. Jag ser all musik och låtar i iTunes men de har "!"-tecken framför sig, varenda låt!? Hur ser jag till att alla låtar flyttas in i iTunes? Vill ju inte börja om med hela min samling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågetecknen betyder att originalfilen inte kan hittas...... den finns dock säkerligen kvar så ingen panik!

Hur hade du det förut?

Var "valet" du ser i inlägg 9 ibockat? Om inte finns alla dina filer överallt på din hårddisk och lättast är nog att importera dessa på nytt.

Har du kopierat rätt mapp? Du skall alltså inte ta någon av mapparna som finns i biblioteken utan under användare/musik (om du inte flyttat på mappen tidigare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ouch! Jag är osäker på om den var ibockad. Men jag tror det varit andra saker som spökat också för när jag kopierat stora mängder filer på min NAS så har den lagt av och jag har fått börja om. Så just nu lägger jag ner NAS för mina foton och min musik och kopierar det till min iMac istället (filmer får vara på NAS) men mina frågor är fortfarande aktuella eftersom jag vill flytta biblioteken från en dator till en annan.

 

Så det jag gör nu är att jag kopierar (via kabel, ej trådlöst) all musik (hoppas jag) och mitt iPhoto-bibliotek till min iMac så kör jag det lokalt.

 

Men när jag kopierat färdigt (om ca en timme) hur gör jag då med iTunes? Det jag då har är en mapp som heter iTunes samt en mapp som heter Musik där alla MP3:or ligger. Jag har inga problem att öppna iTunes med ALT och välja biblioteket iTunes men hur får jag iTunes att hämta all musik från mappen Musik? Den kan jag aldrig hänvisa till. Sker det automatiskt om jag gör som i inlägg 9?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det väldigt mycket musik i biblioteket eller kan du skapa ett nytt bibliotek?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sanningen är den att det är mycket musik (50 gb) men jag kanske lyssnar på 40 album (tack Spotify) så det finns en tanke att rensa. Men dessa 40 album, mestadels filmmusik jag rippat från mina gamla CD-skivor, vill jag helst slippa rippa igen och leta omslag etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att dina låtar ligger på "fel" ställe. Vilket resulterar att du bara flyttat "datafilen" och inte själva musiken.

Normalt skall det finnas en mapp som heter iTunes i Musikmappen. I ditt fall låter det dessvärre som att du får fixa ett nytt bibliotek varken du vill eller inte.

En sak du kan prova är att välja: iTunes/Arkiv/Bibliotek/Ordna bibliotek....

Detta kan fixa problemet, jag rekommenderar att ha båda rutorna ibockade (för framtiden). Förhoppningsvis får du ett fräscht bibliotek på NASen (om du väljer den placeringen där). Det enda jobbet senare är att slänga alla originalfilerna (var nu dessa kommer att finnas beroende på dina kopieringar) på och eventuellt uppdatera några omslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar det! Allt kopierades lokalt till min iMac och sen valde jag att iTunes skulle välja det biblioteket och då kom alla låtar fram, spellistor etc. Och de fungerar att spela, inga "!"-tecken. Enda stället såna finns är vid iPad-apparna i iTunes vilket känns konstigt. Ska se vad som händer jag syncar min iPad.

 

(Jag såg att jag faktiskt hade "bocken" ibockad i iTunes)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju bra! (Mina iPad program ligger på samma ställe som alla andra apps på NASen så det verkar lite skumt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma, alla appar ligger i en och samma mapp men dessa ville iTunes inte länka till så jag fick göra det manuellt vilket verkar ha fungerat. Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...