Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Intel Core eller Quad Core? =S


rebbiee

Rekommendera Poster

Går i tankarna om att köpa en ny iMac 27 tum. Men kan inte riktigt bestämma vilken jag ska välja.... Då är min fråga vad är egentligen skillnaden mellan Quad och Intel Core processorerna?

Sen undrar jag även om det är bättre att köpa 27 tummaren med (3,2 GHz med i3 - i5 Intel Core) eller den andra varianten, (2,8GHz med i5 - i7 Quad core) En annan fråga är också vilket grafikkort man ska ha dvs 512 eller 1GB? Är det märkbar skillnad eller inte?

 

 

Skulle vara jättetacksam för svar alt förslag!

 

 

// Rebbiee

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller processorn så har en quadcore fyra kärnor i sig och kan således jobba mer effektivt med flera olika saker samtidigt.

Personligen kör jag med QuadCore i7 Då det idag är den vassaste som går att få i macen. Om du jobbar med många olika tunga saker samtidig så rekomenderar jag quadcore, i5 eller i7 gör mindre skillnad.

 

Grafikkortet är jag inte rätt man att svara på, men kör med tidigare generationen med 512 mb och det funkar fint att spela call of duty 4 med i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är beroende av vad du ska göra.

Annars är mitt tips: Köp så dyrt som du har råd med, det blir sällan sämre än den billigare modellen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad ska du göra med datorn?

 

dom tekniska skillnaden är:

i3 dual core,har två riktiga kärnor + två virtuella(virtuella kärna presterar ca 50% sämre än riktiga kärnor så det blir som 3 riktiga kärnor)

i5 dual kor , två riktiga kärnor+2 virtuella+ turbo boost vilket kör att processorn kan arbeta på 3,84 GHz med en kärna.

5 quad, 4 riktiga kärnor.

i7 quad 4 riktiga kärnor+ 4 virtuella+ turbo boost till 3,6GHz.

 

dom egentliga skillnaderna, beror på vad man kör för program , om man kör processor tunga program stor skillnad.

5670 vs 5750 :

5750 är ca : 50% bättre men det märks bara om man använder program som kan utnyttja grafikkortet(som spel photoshop )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacksam för alla goda råd och svar! Vet om att de ena har fyra och den andra två men vet ännu mer nu :)

Om jag vänder på det och säger att jag tex vill köra, Photoshop, iPhoto, iStudio, Adobe Audition, Q-Base, Fruity Loops Studio och en massa andra program.

Så kort sagt, bättre att köra Quad Core om jag ska köra program parallellt (Samtidigt).

 

Men som jag frågade innan. är det bättre att köra en två kärnig på 3,2GHz eller en fyr kärnig på 2,93GHz?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacksam för alla goda råd och svar! Vet om att de ena har fyra och den andra två men vet ännu mer nu :)

Om jag vänder på det och säger att jag tex vill köra, Photoshop, iPhoto, iStudio, Adobe Audition, Q-Base, Fruity Loops Studio och en massa andra program.

Så kort sagt, bättre att köra Quad Core om jag ska köra program parallellt (Samtidigt).

 

Men som jag frågade innan. är det bättre att köra en två kärnig på 3,2GHz eller en fyr kärnig på 2,93GHz?

Fyrkärnig är klart bättre.

Ska du köra dessa program seriöst så slå till på den värsta burken med i7. Det skiljer så lite i pengar när du ändå öppnar plånboken så djupt. RAM-minne kan du skaffa sen om du vill men du bör nog ställa in dig på att ha minimum 8 GB. Läs MW test

http://macworld.idg.se/2.1038/1.334695/intels-nya-trivs-bra-i-senaste-imac

 

Geekbench visade siffror nyligen ( som jag inte hittar ) att nya i7 har ungefär dubbelt så hög prestanda mot nya i3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyrkärnig är klart bättre.

Ska du köra dessa program seriöst så slå till på den värsta burken med i7. Det skiljer så lite i pengar när du ändå öppnar plånboken så djupt. RAM-minne kan du skaffa sen om du vill men du bör nog ställa in dig på att ha minimum 8 GB. Läs MW test

http://macworld.idg....-i-senaste-imac

 

Geekbench visade siffror nyligen ( som jag inte hittar ) att nya i7 har ungefär dubbelt så hög prestanda mot nya i3.

 

Vad bra! :) Hade självklart tänkt och köra 16 GB Ram men frågan är vilka man ska köpa då....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...