Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac till TV


BajaMajaN

Rekommendera Poster

Wollie-Bollie! :)

 

Jag har en iMac som har dessa utgångar på baksidan: Mini-DVI

 

Och min TV har: HDMI

 

Vad ska jag köpa för kablar för att få bästa bild och ljud kvalité på TV?

 

Peace! :kaffe:

 

Edit: tog bort länkar till bautafeta bilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag flyttar tråden till avdelningen om TV och monitorer istället. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Flyttar frågan till den del av forumet där samma fråga ställts tusen gånger. Okey då, hundra gånger. :)

 

Din iMac har Mini-dvi och din teve har hdmi. Du behöver Apples Mini-dvi-till-dvi-adapter och en sladd med dvi i ena ände och hdmi i andra. Till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste väl nästan vara rekord när tre olika personer svarar inom samma minut (14:04).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Justitia: Tack :)

 

Thomas Ytterberg: Förlåt för dom bautafeta bilderna, dock blev dom mindre i mitt fönster här :fundersam:

 

arminbag: Okej, om jag skaffar mig en sån så är det bara att fixa en vanlig HDMI kabel med HDMI på båda sidorna?

 

Telly82: Haha, va läskigt :lol:

 

 

Är det så att ljudet kommer kommer via HDMI också nu för tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Är det så att ljudet kommer kommer via HDMI också nu för tiden?

Nej, eftersom signalen kommer från (mini)DVI och där finns inget ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, eftersom signalen kommer från (mini)DVI och där finns inget ljud.

 

Ljudet har varit lite trixigt för mig. Går visserligen bra att dra separat till stereoförstärkaren eller (i vissa fall) till TV:ns ljudingång. Men det blir mycket sladdar som ska kopplas varje gång och dessutom risk för ljudchocker i högtalarna om man glömmer att ställa ner Mac-ljudet innan in- och urkoppling, särskilt när det ska dras till förstärkare. Har förgäves sökt efter en kabel som har DVI och ljudplugg för hörlursutgången i ena änden och HDMI i den andra. Men det tycks inte finnas... Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Thomas Ytterberg:[/b] Förlåt för dom bautafeta bilderna, dock blev dom mindre i mitt fönster här :fundersam:

Forumet krymper ned dem när de väl laddats in, men länkarna var över megabyten styck och flera tusen pixlar breda. Krymp bilder som ska visas på forumet till max 640 pixlar på bredden (gärna under 400 pixlar) eller liknande så blir det inte segt eller störande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Har förgäves sökt efter en kabel som har DVI och ljudplugg för hörlursutgången i ena änden och HDMI i den andra. Men det tycks inte finnas... Eller?

 

Ja, det finns men kräver mycket mer än en sladd eftersom ljudet i hdmi-standarden packeteras med bildinformationen. Det behövs aktiv elektronik som kan koda om signalen.

 

Då blir det några tusenlappar, fast i detta fall är det ändå fel ljudkontakt...

 

http://www.gefen.com/kvm/dproduct.jsp?prod_id=3570

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...