Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är detta verkligen vettigt av banken?


Semmelman

Rekommendera Poster

Ringde igår min bank och öppna ett litet sparkonto som inte gick att öppna per intörnett... hon läste upp en lång ramsa som jag fick svara ja på att jag förstått (vilket jag inte hade för jag orka inte lyssna men ändå) och trodde det var fine så, men så idag får jag två brev med posten, med två A4 i det ena och fyra i det andra som bara bekräftar det som sagts i telefon, vad ger ni mig för det, varför kan man inte öppna ett sparkonto på internet utan att fälla träd för???!!!???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag kan öppna och köpa en hemskt massa dyrare och farligare saker på bankens hemsida på egen risk där det finns inga garantier whatsoever, men ett litet blygsamt sparkonto blir det världens affär om, jag fattar inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde igår min bank och öppna ett litet sparkonto som inte gick att öppna per intörnett... hon läste upp en lång ramsa som jag fick svara ja på att jag förstått (vilket jag inte hade för jag orka inte lyssna men ändå) och trodde det var fine så, men så idag får jag två brev med posten, med två A4 i det ena och fyra i det andra som bara bekräftar det som sagts i telefon, vad ger ni mig för det, varför kan man inte öppna ett sparkonto på internet utan att fälla träd för???!!!???

Det är bara för att skydda sig själva. Du ska inte kunna komma senare och säga att "det kände jag inte till" när det blir något strul med banken. Papperen är sprängfyllda med friskrivningsklausuler, så att banken i princip inte tar ansvar för någonting. Du, däremot, har långtgående skyldigheter gentemot banken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Jag stör mig mer på de utdrag man får skickade per post, som visar alla ens transaktioner tre månader tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara för att skydda sig själva. Du ska inte kunna komma senare och säga att "det kände jag inte till" när det blir något strul med banken. Papperen är sprängfyllda med friskrivningsklausuler, så att banken i princip inte tar ansvar för någonting. Du, däremot, har långtgående skyldigheter gentemot banken.

Tja men det viktigaste sa de i telefon, och som jag skrev sen fast innan du läst förmodligen så kan jag köpa en massa annat mycket "farligare" på deras sida. Det är väl bara att allt det där jumbot står nånstans å man prickar i en ruta att man godkänner det så borde ju det räcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stör mig mer på de utdrag man får skickade per post, som visar alla ens transaktioner tre månader tillbaka.

På min banks sida kan jag avbeställa dem. Det är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ni att jag förresten läser de där papprena jag fick? Nä inte en fetchans de hamnar i papperskorgen direkt. :P

Jag vet att kontot ingår under bankgarantin och förbehållen det jag behöver veta läste jag redan på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

På min banks sida kan jag avbeställa dem. Det är bra.

 

Ringde SEB precis, det gick bra att göra det också. Så nu är det gjort :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstig bank. Jag kan öppna vilka konto jag vill över internet, köpa och sälja aktier och fonder + massa annat.

Byt till en vettig bank är mitt förslag :) Länsförsäkringar är skitbra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stör mig mer på de utdrag man får skickade per post, som visar alla ens transaktioner tre månader tillbaka.

Jag stör mig att Swedbank INTE skickar sådana utdrag, trots att jag skulle behöva dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stör mig att Swedbank INTE skickar sådana utdrag, trots att jag skulle behöva dem!

 

 

Ser ingen poäng med de utskicken. Samma information finns över internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstig bank. Jag kan öppna vilka konto jag vill över internet, köpa och sälja aktier och fonder + massa annat.

Byt till en vettig bank är mitt förslag :) Länsförsäkringar är skitbra.

Jo det är nog en bra bank, men jag bytte till den här för några år sen och är i stort sett nöjd med allt annat utom just det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ingen poäng med de utskicken. Samma information finns över internet.

Nej, det gör det inte på Swedbank. På deras internetbank kan man inte se vilket konto jag skickat pengar till, bara det namn JAG gett mottagaren.

 

Och dessutom vill jag bara se de transaktioner jag gjort sedan sist jag skrev ut transaktionerna på internetbanken. Men det kan jag inte, utan de jag skrev ut förra gången kan fortfarande finnas med en gång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni anar inte vad mycket dravel som bankerna tvingas till av diverse EU-direktiv, som ska vara i spararnas intresse. Resultatet blir tusentals nedlagda IT-timmar och dokumentation som ska skickas till kunderna. Som går direkt i papperskorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har märkt att alla frågar om jag vill ha kvittot, är det oxå nåt EU-direktiv?

 

Kvittot skrivs ju ut oavsett ditt svar, mest en fråga om de ska slänga det eller du vill ta det med dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har märkt att alla frågar om jag vill ha kvittot, är det oxå nåt EU-direktiv?

Lagen om kassaregister m.m.

 

§9 st 2 lyder:

"Vid varje försäljning skall ett av kassaregistret framställt kvitto tas fram och erbjudas kunden." (min fetstil)

 

Med andra ord är det en svensk lag och vad jag kan se i inledningen av bakomliggande proposition har det inget med EU att göra.

 

I propositionen föreslås en ny lag om kassaregister. Förslaget läggs i

syfte att skydda seriösa företagare från illojal konkurrens från mindre

seriösa företagare och öka legitimiteten för skattesystemet. Den illojala

konkurrensen leder till att skattebördan vältras över på andra

skattskyldiga vilket i sin tur kan leda till att seriösa näringsidkare riskerar

att slås ut. Är dessutom skattekontrollen otillräcklig påverkas också

förtroendet för skattesystemet negativt, vilket kan leda till att viljan att

följa de beslut som fattats i demokratisk ordning minskar.

 

Uj, va jobbigt juristig jag va nu. :laserbok: Får nog stänga kontoret och göra helg istället. :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde igår min bank och öppna ett litet sparkonto som inte gick att öppna per intörnett... hon läste upp en lång ramsa som jag fick svara ja på att jag förstått (vilket jag inte hade för jag orka inte lyssna men ändå) och trodde det var fine så, men så idag får jag två brev med posten, med två A4 i det ena och fyra i det andra som bara bekräftar det som sagts i telefon, vad ger ni mig för det, varför kan man inte öppna ett sparkonto på internet utan att fälla träd för???!!!???

Jag håller med och undrar samtidigt vad det är för konstig bank du har.

Fixade själv ett extra sparkonto direkt via webben hos HB för nån månad sedan och utan att ha behövt se ett enda pappersark.

Använder extra säkerhet i form av en dosa kopplad till datorn via USB, om det kan ha något med sammanhanget att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med och undrar samtidigt vad det är för konstig bank du har.

Fixade själv ett extra sparkonto direkt via webben hos HB för nån månad sedan och utan att ha behövt se ett enda pappersark.

Använder extra säkerhet i form av en dosa kopplad till datorn via USB, om det kan ha något med sammanhanget att göra.

Kan vara så att banken i fråga inte byggt en internetlösning för just det kontot som hetväggen ville öppna. Eftersom bankerna (de allra flesta) dras med mycket gamla backendsystem så kräver varje ny produkt att man lägger tid och pengar på internetutveckling. Och om kontot i fråga är ett sådant som banken inte vill sälja aktivt, så lägger man ju heller ingen tid på utveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som justitia skriver mattem så verkar det vara nån ny lag, frågade på pressbyrån varför han plötsligt börja fråga om kvittot vilket de aldrig gjorde förr.

 

 

Jo mikaeliq det är olika för olika sparkonton om jag behöver ringa och krångla som beskrivit, det är som jag skrev sjukt för jag kan ju köpa aktier eller fonder för hundra miljarder och gå back dom utan ett enda samtal eller nåt men vill jag sätta in en tusenlapp på ett garanterat sparkonto så blir det en massa schjåserier. Makes no sense.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ni att jag förresten läser de där papprena jag fick? Nä inte en fetchans de hamnar i papperskorgen direkt.

 

Hmm... så du källsorterar alltså inte ens papper? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:blushing: Tidningar hamnar rätt, min papperskorg innehåller lite allt möjligt, och som tur är inte värst mycket papper från banken... eller tyvärr, skulle gärna återvinna lite mer såna papper kanske.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SEB:s internetbank är jag för det mesta nöjd med, men just begränsningen till fem fritt öppningsbara konton är jag missnöjd med. Jag vill nämligen lägga upp buffertar för diverse ändamål på olika konton. Rent bokföringsmässigt, så att säga. Pengarna är ju ändå på mina konton. Jag förstår inte varför jag inte ska kunna skapa några dussin på eget bevåg.

 

Jag skulle vilja ha ett konto för varje namngiven månad (dvs januari, februari, osv), ett för pengar som är reserverade åt andra (jag hyr ut min förra lägenhet i andra hand till en kompis, som sätter in pengar till mig varje månad), ett vanligt kortkopplat konto ("default") och kanske nåt annat. Det blir minst 15 konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SEB:s internetbank är jag för det mesta nöjd med, men just begränsningen till fem fritt öppningsbara konton är jag missnöjd med. Jag vill nämligen lägga upp buffertar för diverse ändamål på olika konton. Rent bokföringsmässigt, så att säga. Pengarna är ju ändå på mina konton. Jag förstår inte varför jag inte ska kunna skapa några dussin på eget bevåg.

En gissning är att det tar upp plats i bankens datasystem, bokföring etc och att det därigenom blir ökade kostnader. (Undrar förresten hur långt nummerserierna för kontonumren räcker...? :fundersam: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nöjt mig med pseudokonton. Ett sparkonto, men med olika "underkonton" för att sortera pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...