Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är detta verkligen vettigt av banken?


Semmelman

Rekommendera Poster

En gissning är att det tar upp plats i bankens datasystem, bokföring etc och att det därigenom blir ökade kostnader. (Undrar förresten hur långt nummerserierna för kontonumren räcker...? :fundersam: )

 

Tja, tex Swebanks femtonsiffriga kontonummerserie räcker väl till en så där 100 biljoner konton. Tio miljoner konton per svensk si så där. Eller runt 14000 konton per människa på jorden. Bara på Swedbank. Kan räcka ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, tex Swebanks femtonsiffriga kontonummerserie räcker väl till en så där 100 biljoner konton. Tio miljoner konton per svensk si så där. Eller runt 14000 konton per människa på jorden. Bara på Swedbank. Kan räcka ett tag.

 

SEB:s nummerserie har först ett clearingnummer på fyra siffror, där koden motsvarar bankkontoret (min "hembank" är 5144, SEB Hunnebostrand). Sen följer två siffror som indikerar kontotyp, t ex 00 för vanligt lönekonto, 29 för vanligt sparkonto, osv. Sen kommer kontonumret med fem siffror.

 

Rimligtvis har stora kontor ett antal clearingnummer eftersom det annars skulle ta slut efter 99 999 konton, men även om man räknar med alla siffror (utom kontotypskod) så blir det nio siffror, för maximalt 999 999 999 konton, eller ca 100 konton per svensk invånare.

 

Så hos SEB är det inte så rymligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SEB har clearing nr:

5000-5999

9120-9124

9130-9149

 

Drygt tusen alltså.

 

Aha, jag trodde de hade alla 9999/10000 clearingnummer för sig själva. Andra banker verkar ju ha clearingnummer med annat antal siffror...

 

Ja, då är det ju väldigt få konton som SEB kan erbjuda. Frågan är om två konton av olika kontotyp kan ha samma kontonummer. T ex lönekontot 00-71841 och sparkontot 29-71841. I så fall blir det lite fler konton som är möjliga. Kanske finns det fler kontotypskoder att ta till. Kan man utnyttja alla 100 (00-99) så blir det förstås ett antal fler...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå är inne på pappersslöseriet så skulle jag vilja tillägga min irritation över att få hem makulerade fakturor som dras via autogiro från t.ex Fortum... Jag har för mig att när jag signade upp för autogiro så var ett av deras argument som stod på flygbladet att man skulle spara på miljön, vilket jag helt klart tycker är relevant...

 

Jag skulle säga att det vettigaste vore att när man signar upp för ett autogiro godkänner man att de slutar skicka ut informationen om vad man handlat el för etc...

Sen om det skulle vara så att jag vill ha ett extra papper som påvisar min betalning så kan jag väl isf lyfta på telefonen och be om det... Eller??

 

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SEB:s nummerserie har först ett clearingnummer på fyra siffror, där koden motsvarar bankkontoret (min "hembank" är 5144, SEB Hunnebostrand). Sen följer två siffror som indikerar kontotyp, t ex 00 för vanligt lönekonto, 29 för vanligt sparkonto, osv. Sen kommer kontonumret med fem siffror.

 

Rimligtvis har stora kontor ett antal clearingnummer eftersom det annars skulle ta slut efter 99 999 konton, men även om man räknar med alla siffror (utom kontotypskod) så blir det nio siffror, för maximalt 999 999 999 konton, eller ca 100 konton per svensk invånare.

 

Så hos SEB är det inte så rymligt.

Nu är jag inte slängd i matte, så jag kan inte räkna ut hur många konton det räcker till, men kontona är ju inte i ren löpnummerserie. Ett av mina konton har nummer xxxx-xx 280 51, men det finns inget konto med slutsiffra 52, 53 osv. Nästa konto i liggaren har nummer 63, sedan 75 osv. För att försvåra felaktiga transaktioner pga felskrivningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SEB har clearing nr:

5000-5999

9120-9124

9130-9149

 

Drygt tusen alltså.

Och förmodligen har clearingnumrena på 9xxx ganska få konton, det är nog från någon mindre bank som numera ingår i SEB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nöjt mig med pseudokonton. Ett sparkonto, men med olika "underkonton" för att sortera pengarna.

En jättebra idé, men detta kräver IT-utveckling. Och hittills har bankerna inte tyckt att det varit deras angelägenhet att sköta kundernas internkontobokföring... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte slängd i matte, så jag kan inte räkna ut hur många konton det räcker till, men kontona är ju inte i ren löpnummerserie. Ett av mina konton har nummer xxxx-xx 280 51, men det finns inget konto med slutsiffra 52, 53 osv. Nästa konto i liggaren har nummer 63, sedan 75 osv. För att försvåra felaktiga transaktioner pga felskrivningar.

Kontrollsiffra...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Luhn-algoritmen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...