Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

eMac G4 - koppla i kluster?


MrNr1

Rekommendera Poster

tja!

 

kommer få en eller flera gamla emacar, och har sett någonstans att man skulle kunna koppla ihop dem till en ända stor dator. någon som vet hur man man kan göra det?

 

//Alvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja!

 

kommer få en eller flera gamla emacar, och har sett någonstans att man skulle kunna koppla ihop dem till en ända stor dator. någon som vet hur man man kan göra det?

 

//Alvar

Köp Apples XSan så kan du dela på hårddiskutrymmet. Men det är dyrt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Targetmode kan du använda för att använda ena datorn som extra hårddisk, men det är knappast en ekonomisk lösning då en dator drar mer ström än en extern disk.

 

Du behöver en firewirekabel att koppla mellan de bägge datorerna och sen startar du den ena och håller ner tangenten T så dyker den upp som en hårddisk i finder på din andra dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. eMac finns bara med G4-processor.

 

hehe, just det.. det var ia alla fall en g4 emac. sen om han kunde få en g5 imac. word är förinstallerat och liknande. men jag hörde något om att man kunde koppla samman dom till en ända stor dator, så att dom delar på processor och ram och hårdisk... går detta med någon mac eller? har bara hört dåliga saker om idén :o

 

//Alvar

har för mig att detta var den imacen..

http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=imac_g5&sort=date&performa=off&order=ASC

här kommer emacen

http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=emac_mid05&sort=date&performa=off&order=ASC

rätta mig om jag har fel....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill skapa ett cluster av Macarna, då finns det ett program för det på installationsskivan. Men just nu kommer jag inte ihåg vad det heter. Sedan vill jag minnas att det är bara vissa program som kan använda sig av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utvecklingsmiljön Xcode kan köra distribuerad kompilering på ett (stort) antal Macar i nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här på macworld för ett tag sedan såg jag en video där dem hade byggt ihop en massa g4 datorer till en ända stor super dator! skulle detta gå att fixa, eller är det bara en dröm?

har en powermac g3 också, går det att kombinera ihop alla? hittar inte videon nu när jag letar...

//Alvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bygga ihop en massa datorer till ett cluster är nog inte ngt som en vanlig människa har ngn nytta av.

Du läste väl mitt inlägg om Xgrid?

Det är ju inte så att du får en jättesnabb dator, att använda sig av ett kluster kan hjälpa till med vissa uträkningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, så hur snabb dator skulle man få, eller snarare hur mycket snabbare blir det? och vilka program kan använda sig av det här klustret osx?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bygga ihop en massa datorer till ett cluster är nog inte ngt som en vanlig människa har ngn nytta av.

Du läste väl mitt inlägg om Xgrid?

Det är ju inte så att du får en jättesnabb dator, att använda sig av ett kluster kan hjälpa till med vissa uträkningar.

 

är det detta xgrid du menar?

http://developer.apple.com/hardwaredrivers/hpc/xgrid_intro.html

skulle vilja använda emac g4 som huvuddatorn och sen ansluta min powermac g3 till den för att få extra kraft och 80 gb hårdisk extra..

skulle detta gå att fixa med xgrid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det detta xgrid du menar?

http://developer.apple.com/hardwaredrivers/hpc/xgrid_intro.html

skulle vilja använda emac g4 som huvuddatorn och sen ansluta min powermac g3 till den för att få extra kraft och 80 gb hårdisk extra..

skulle detta gå att fixa med xgrid?

Ja det är Xgrid, men hur det fungerar i praktiken kan jag ingenting om :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har börjat läsa på nu, och i texten så står det att nasa använder power mac g5 till deras tunga 3d grafik.

sen på ett annat ställe står det att ett universitet i usa hade kopplat ihop ett gäng emac g4 700mhz och fått 64ghz sammanlagd proccessor kapacitet! :D

längst ner har dem en sälj pich för verktyget. "

 

Creating Your Xgrid

Look around at the CPUs that you would put to use if you had an easy way of harnessing that unused power. Consider the problems you work on each day. If you have scientific computation that is loosely coupled and embarrassingly parallel, Xgrid can provide you with the framework to distribute your jobs among all of the available machines. Then take another look at the tachometer from Reed, and consider what you could do with 30 GHz of power."

 

 

undrar om man skulle kunna göra detta med en mac pro...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trimmade rubriken

Axelman moderator

 

okej, tack. Alltid svårt att skapa bra rubriker när man inte känner till ämnet så väl...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, tack. Alltid svårt att skapa bra rubriker när man inte känner till ämnet så väl...

 

Lugnt... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det ser ut som om man är tvungen att ha minst tre datorer i klustret... någon som vet hur man kan räkna ut hur mycket processor kraft man kan få ut av en power mac g3 och två emac g4 1.25 ghz processor??

//Alvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha inga höga förhoppningar.. Klustrade datorer är liksom brännvin, 2 x 37,5 cl 40% ger dig INTE en 75:a 80% :P däremot räcker det längre/till fler och flera kan "dricka" samtidigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, så hur snabb dator skulle man få, eller snarare hur mycket snabbare blir det? och vilka program kan använda sig av det här klustret osx?

De som använder kluster är väl mest tunga forskningsprojekt och liknande. Jag hörde att någon partikelpryl vid CERN använder ett nätverk på kanske 100000 processorer, på olika platser, till att analysera partikelkollisioner.

 

En annan sak som är intressant är vilka beräkningar du ska göra. Har du 1000 fristående observationer som ska analyseras så borde 1000 olika datorer kunna göra en analys var och du får alla svaren snabbt. Men om resultatet av beräkning 1 påverkar beräkning 2 så måste ju dator 2 vänta på dator 1. Då tar det längre tid.

 

Det minsta användningsområdet jag kan komma på är en kontorsmiljö där datorerna används ganska lugnt, men någon ibland kör tunga beräkningar. Då borde en smygsurfande granndator kunna hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har börjat komma på nu at jag inte kommer kunna använda mig av den här processorkraften, men jag vill ändå göra det som en kul grej...

men finns det något annat sätt, där man kan använda sig av ett program typ word och får processorkraft från andra datorer?

word går riktigt segt på alla macar så kanske är inget bra exempel men jag menar skulle det gå att köra lite mer "vanliga" program. om det nu finns ett alternativ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...