Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kass bildkvalitet med HDMI - TV och 1080p


olofforsberg

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nya Mac Mini med HDMI och en LG 2010 LED TV 42" med Full HD upplösning. HDMI kabel endast. Trodde det skulle funka klockren. Med skärminställningen 1080p blir det kass bild. Totalt overscannad (om rätt begrepp. superhård kontrast. Nästan inga färgtoner). Ställer jag ned till 1366x768 ser allt snyggt ut. Någon normal 1920x1080 upplösning finns inte att välja på.

 

Tips välkomnas varmt!!!

 

Mvh Olof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd den upplösning din tv är byggd för. För att få bästa bild måste pixlarna mappa annars måste tvn skala om allting och då blir det suddigt.

Inte alls säkert att HDMi är bästa lösningen för dig. Själv kör jag med VGA i 1360x768 för det ger bäst bild på min Sony LCD. HDMI har massa overscan som jag inte kan bli av med + det blir suddigt pga jag inte kan köra HDMI i 1360x768 utan får nöja mig med antingen 1280x720p eller 1920x1080i

 

Tyvärr så gör LG rätt usla tvapparater så det är itne säkert du kan göra så värst mycket åt det. Om det är en fullhd så ska du iaf köra 1920x1080. Prova 60Hz. Overscan borde du kunna stänga av i TVn då det är en modell från 2010. Kontraster osv får du ställa in i tvn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Precis som med alla andra liknade frågor har detta inget med Mac Mini, iMac, Macbook etc. att göra, så jag flyttar tråden. :)

 

Macen lämnar en bildsignal och hur den återges på teven är upp till just teven. Overscan sker i teven liksom färgåtergivning, "kontrast" och så vidare. Tumregeln är att alla teveapparater står i ett bondfångarläge där bilden är galet tillskruvad så att den ska maffig ut i butik. Men det finns inte ett uns av realism kvar i bilden.

 

Du måste med andra ord bekanta dig med hur teven fungerar för att få vettig bild. En sida med vettiga testbilder och instruktioner är http://www.lagom.nl/lcd-test/

 

LG gör annars riktigt bra apparater, finns några stolpskott och en del modeller med onödiga problem. Men i grunden är det lätt att få en normal bild och det räcker med att ställa in teven i "Expert"-läge. Att döpa om hdmi-ingången till "PC" innebär också att teven ställer sig i ett datorläge och stänger av en del av bondfångarfinesserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej igen. Det tog ett tag innan jag kunde testa detta. Tack för snabba svar!! Testet blev dock lite intressant:

 

- Mini Display Port till HDMI funkar inte bättre.

- Mini Display Port till DVI till HDMI funkar bättre !!!

 

Lite olika kablar använt. Kan anledningen vara kabelkvalitet??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Den vanligaste orsaken tycks vara kassa tredjepartsadaptrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej igen

 

Har nu varit till Kjell & Co och köpt deras finaste HDMI - HDMI kabel. Fortfarande lika kass kvalitet. Jag tycker det är för dåligt av Apple att Mini Display Port - DVI - HDMI är enda sättet att få ut en 1080 signal. Om det är någon som har tips är jag hemskt tacksam. Ser inte vad i expertinställningarna i TVn som kan hjälpa detta.

 

Mvh Olof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Är det dåligt av Apple att ett annat företag gör undermåliga produkter? :huh:

 

Uppenbarligen är MDP-till-hmdi-adaptern du använder inte duglig, vilket du konstaterade i inlägg #4. Vänd dig till butiken och reklamera den. Finns inga inställningar i världen - eller fin kablar - som kan göra något när det blir fel från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det dåligt av Apple att ett annat företag gör undermåliga produkter? :huh:

 

Uppenbarligen är MDP-till-hmdi-adaptern du använder inte duglig, vilket du konstaterade i inlägg #4. Vänd dig till butiken och reklamera den. Finns inga inställningar i världen - eller fin kablar - som kan göra något när det blir fel från början.

 

Jag tycker huvudspåret borde vara att HDMI till HDMI fungerar. Inte via en eller två adaptrar. Att HDMI utgången skall ge en signal som duger är väl Apple någorlunda ansvariga för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att HDMI utgången skall ge en signal som duger är väl Apple någorlunda ansvariga för?

Javisst. Gör den inte det ska du reklamera.

 

Men Apple kan ju inte ansvara för hur en TV misshandlar signalen, vilket är den näst vanligaste orsaken till dålig bild, efter kassa adaptrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst. Gör den inte det ska du reklamera.

 

Men Apple kan ju inte ansvara för hur en TV misshandlar signalen, vilket är den näst vanligaste orsaken till dålig bild, efter kassa adaptrar.

 

Är det logiskt att TVn misshandlar signalen om den i samma port på TVn antingen får signalen från Macens HDMI utgång eller MiniDisplay port via DVI via HDMI? Förstsa blir dåligt, andra blir bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ifall det är kass bild via Minins egna hdmi-anslutning så låter det tyvärr som ett exemplar som ska reklameras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall det är kass bild via Minins egna hdmi-anslutning så låter det tyvärr som ett exemplar som ska reklameras.

 

Tack för alla svar. Samtal till Apple nästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det logiskt att TVn misshandlar signalen om den i samma port på TVn antingen får signalen från Macens HDMI utgång eller MiniDisplay port via DVI via HDMI? Förstsa blir dåligt, andra blir bra.

Nej, det är inte logiskt. Jag skrev ju att du skulle reklamera den i så fall.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Samtal till Apple nästa.

 

Ring Apple och kolla. Det är dock helt normalt att man får en udda bild vad det gäller overscanning, färger och kontraster via HDMI. Jag tror själv aldrig att jag har stött på en TV som man inte får trixa lite med när det gäller HDMI. Sen är det ju beroende på hur stora avvikelser man har. Har du en bild som du möjligen kan lägga upp så kan vi ge dig bättre råd.

 

//

P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte logiskt. Jag skrev ju att du skulle reklamera den i så fall.  :)

 

Det gjorde du faktiskt. Jag läste för snabbt och missade din första mening. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem löst :-) Hittade något i TVn som hette bildguiden. Gick igenom kontrast som allt kändes rätt. Men när det var klart så är kvaliten bra!! :-) Tror den hoppade in i något expertläge. Så inga fel på Mac Mini. Det var trots allt en lite dold inställning i TVn.

 

Tack för alla tips !!

 

Modellen heter LG 42SL9000 (om någon mer skulle ha problem).

 

Olof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Då var det alltså grundproblemet att ingen teveapparat är användbar som den levereras direkt ur kartong. :) Man måste in och bekanta sig med inställningarna för att få en normal bild. Problemet är inte alltid lika uppenbart när man kör film men när man ser den söndertuggade datorbilden är det uppenbart att något måste ändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...