Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera OS 9


Gorda

Rekommendera Poster

Jo, började köra min iMac nu o tänkte att de kanske skulle vara bra att uppdatera OS 9, har 9.0 nu hahaha. I alla fall. måste ja uppdatera alla uppdateringar i följd eller kan ja gå direkt på o uppdatera till det senaste (9.2.2!?).

 

Tacksam för hjälp, är riktigt rookie :P

 

//micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Starta Programuppdateraren, och låt den installera alla OS9-uppgraderingar som finns där.

 

Alternativt kan du söka på versiontracker.

 

Du måste först installera 9.1, sedan uppgradera till 9.2.1, och till sist 9.2.2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yippie :P ja har 33.3k:s uppkoppling!

 

Jaja de e ju sånt som måste göras förr eller senare ;)

 

//Micke, tack för hjäpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9.0 är en erkänt dålig version. Kör minst 9.0.4.... helst 9.1. Min iBook Tangerine 300 mhz strulade oerhört med 9.0 och 9.2 i alla former. Efter att ha formatterat och om installerat till 9.1 går det hur fint som helst... Kör 9.1 i min iMac 233 och det går jättebra!! Hyser misstro mot 9.2...... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Yippie :P ja har 33.3k:s uppkoppling!

 

Jaja de e ju sånt som måste göras förr eller senare  ;)

 

//Micke, tack för hjäpen!

Då hinner du ju få ner det innan Tiger kommer! :devil::devil:

 

Jag vet inte om man kan beställa OS 9-uppgraderingar från Apple längre, tror inte det, då de inte ens verkar ha kvar uppgraderingarna för nedladdning.

 

(Känner du kanske någon som har bredband, så är det ju en annan lösning.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå! Ne inte har det funkat super me 9.0 alltså! är på G me 9.1 men de tar evigheter.. Ja känner bara personer med PC + bredband men om dom bara ska ladda ner progget måste de väl funka?

 

Måste ju minst ha 9.1 för att installera Firmware för att kunna installera Mac OS X Panther på min iMac DV sen :wacko::D

 

Hur är det me 9.2.2 då? borde inte de funka bra?!

 

//Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Ja känner bara personer med PC + bredband men om dom bara ska ladda ner progget måste de väl funka?

Går mycket bra. Låt de ladda ner filen, bränna på CD (mac.-läsbar, fast det är nog alla), och installera på din dator.

 

Hur är det me 9.2.2 då? borde inte de funka bra?!

 

Jag har för mig att just 9.2.2 krånglade ovanligt mycket. 9.2.1 var ett bättre nummer att stanna på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9.2.2 kom till för övrgången till OS X. Jag skulle stanna på 9.1...............................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. men om ja ska installera Mac OS X sen, ska jag köra ända till 2.2!? börjar med 9.1 :P

 

//Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha formatterat och om installerat till 9.1 går det hur fint som helst...

Äntligen någon som stavar formattera som jag! Axelman, vi är en utdöende släkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på tal om det, jag har en imac 333 (Rev. D) med originalinstallerat 8.6.

kan även jag med denna gå upp till 9.1?

Jag har för mig att jag läste här på forumet för länge sedan att det OS som är bäst lämpat för din dator får du med på CD. Men det verkar ju alltså inte stämma....

Det borde innebära att jag kan uppgradera min Ibook SE 366 från 9.0.2 till 9.1 och att det kommer att fungera smärtfritt på den???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du Grinder

Jag kör helst 9.1 på min 6500 som levererades med 7.6 i tiderna.

Uppgradera båda helt lugnt. du kan inte missa med 9.1

9.2.1 och 9.2.2 har bara ändringar som har med funktionen tillsammans

med Os X att göra. Uppgraderingarna gör inget åt funktionen i os 9.

Tvärtom blir maskinen instabil. Men jag talar om min egen maskin som inte är

avsedd för 9.2.1 och 9.2.2 fästän man kan trixa till det.

Kör du OSX kan du gå hela vägen till 9.2.2

Se upp med firmware.

 

Magnus2h

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på tal om det, jag har en imac 333 (Rev. D) med originalinstallerat 8.6.

kan även jag med denna gå upp till 9.1?

Jag har för mig att jag läste här på forumet för länge sedan att det OS som är bäst lämpat för din dator får du med på CD. Men det verkar ju alltså inte stämma....

Det borde innebära att jag kan uppgradera min Ibook SE 366 från 9.0.2 till 9.1 och att det kommer att fungera smärtfritt på den???

8.6 på gamla G3 iMac är stabilt som berget. Bytte upp mig till 9.1 på min 233-a för att kunna köra iTunes. Går lika bra än så länge! Minns inte om man blev tvungen att uppgradera firmware. Läs i installationsanvisningarna!!

 

Kör också min iBook 300 på 9.1 Den levererades med 9.0 som bara bråkade. Alla 9.2 och uppåt gick som Windows.... :ph34r: ... så jag har stannat på 9.1 och det går kalasfint!! Kör på bara!!

 

Det där med att köra med det system som levererades är en bra tumregel iofs. Slänger man in ett för nytt system kan det strula och framförallt går det segare..... Icke G3 som kör OS 9 TROR jag har en gräns vid 9.1 som nyaste system. Hade en karta över sånt.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då laddar jag alltså ner detta och bränne rut det på skiva eller????

och sedan kör jag skivan från omstart med C inne???

:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75103

 

 

och sedan om jag vill uppdatera 8.6 kan jag då köra originalskivorna till ibooken på imacen???? för jag hittar inte uppdatering från 8.6 till 9.0 på

http://lowendmac.com/macos.shtml????!&...!!!!

 

jag har köpt mina macar beg det är därför jag har så många "lama" frågor.... har inte fått med instruktionsböcker (för det får en väl vid nyköp????).

Ergo: finns det massa specialkommandon för tvångsavslutning (pc = ctrl + alt + del) och liknande kommandon som jag kan ha användning för???

 

tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman: du verkar vara en klasssisk os snubbe. bra.

jag har kört lite X på skola och jobb men jag klarar inte av det... det är så himla XP... centralstyre är det första jag tänker på....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
då laddar jag alltså ner detta och bränne rut det på skiva eller????

och sedan kör jag skivan från omstart med C inne???

Du behöver inte starta från skivan (det går inte ens) utan bara installera som vilket program som helst.

 

och sedan om jag vill uppdatera 8.6 kan jag då köra originalskivorna till ibooken på imacen???? för jag hittar inte uppdatering från 8.6 till 9.0 på

http://lowendmac.com/macos.shtml????!&...;&...!!!!

 

iBookens skiva funkar inte till iMacen. Skuttet från 8.6 till 9 kräver att du köper 9 (det är alltså ingen gratisuppgradering.)

 

jag har köpt mina macar beg det är därför jag har så många "lama" frågor.... har inte fått med instruktionsböcker (för det får en väl vid nyköp????).

Ergo: finns det massa specialkommandon för tvångsavslutning (pc = ctrl + alt + del) och liknande kommandon som jag kan ha användning för???

 

alt + äpple + esc låter dig tvångsavsluta det öppna programmet, men det kan ofta resultera i att datorn hänger sig. Men testa, det brukar ändå vara sista utvägen.

Vid nyköp får man instruktionsböcker, men de är bara för hårdvaran. Manualer för systemet får man när man köpter OS-skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Om du tittar i "Hjälp"-menyn så finns det en lista med kommandon någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag har för mig att jag läste här på forumet för länge sedan att det OS som är bäst lämpat för din dator får du med på CD. Men det verkar ju alltså inte stämma....

Stämmer inte alls. Man får med den version som är den senaste, alltså hade man köpt en dator nu får man alltid Panther, köpte man en före den 24 oktober förra året fick man Jaguar (även om man har möjlighet att köpa nästa version billigare om man köpte den tidigare typ max en månad innan den nya kom.)

 

Jag tror dessutom att OS 9 har hängt med de flesta datorer (som kom med OS X), bara för att man ska kunna använda sig av Classic-miljön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur kan jag nerdatera mig från 9.2.2 till 9.1??????

Jag tror du måste instalera om systemet, och stunta i att uppgradera från 9.1 till 9.2.

Jag tror inte det är nödvändigt att formatera om allt, utan det borde räcka att skapa en ny systemmapp, som du sedan byter ut, mot den nyare varianten. Jag är inte helt säker, för det är länge sedan jag körde os9

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, jag menar. på en DV med medföljande 9.2.2 som ligger på skiva. hur skall jag då gradera ner mig till 9.1???

Jag har alltså ingen skiva med 9.0 utan 9.2.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, jag menar. på en DV med medföljande 9.2.2 som ligger på skiva. hur skall jag då gradera ner mig till 9.1???

Jag har alltså ingen skiva med 9.0 utan 9.2.2

Då är det nog omöjligt, tror jag :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag uppdaterat mitt 9.02 till 9.1 och det funkar bra.

i samband med detta bytte @ plats från att ha legat på asterix knappen tillsammans med alt bytte den plats till 2an tillsammans med alt.

 

hör detta byte ihop med uppgraderingen??????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ändrat: Kan man inte ta bort inlägg???????? Det gick lite fort till här. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
nu har jag uppdaterat mitt 9.02 till 9.1 och det funkar bra.

i samband med detta bytte @ plats från att ha legat på asterix knappen tillsammans med alt bytte den plats till 2an tillsammans med alt.

 

hör detta byte ihop med uppgraderingen??????

Japp. Get used to it! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...