Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Falska omdömen om app till iPhone


kiwi

Rekommendera Poster

Det finns en iPhone-app som är väldigt populär just nu, Kamerablixt Pro-Effekt.

 

Den är just nu etta i Sverige på "Paid Apps" och har fått höga betyg.

 

Men..! Ser man efter vilka som har gett höga betyg, så är det nästan uteslutande användare som har en viss struktur på sina användarnamn: Matthew153, christopher526, Craig219, Shaun51, Graham63, Kevin146, Peter_869, Jonathan274, Neil_739...

 

Mestadels anglosaxiska namn med siffror på slutet. Samtliga har skrivit på svenska och kommentarerna är hyfsat varierande, men det luktar skunk lång väg.

 

Ser man till vad användare med mer "normala" användarnamn skriver, så suger appen rätt mycket. Och jag kan hålla med - för en bekant skaffade den nyligen. Han är nybliven iPhone-ägare och laddar ner en massa för att testa. Just den här appen var inte imponerande för fem öre. Det är precis som dom "riktiga" användarna skriver: Det enda appen gör är att öka ljusheten i bilderna (och kan även lägga på lite sepia) - och den gör det inte ens bra. Den hade varit dålig även om den hade varit gratis, men nu kostar den 7 kr.

 

Jag hävdar att detta är en "scam app", ett program som tillverkarna genom oschyssta metoder har fått upp på topplistan så att folk ska tro att den är någonting att ha. Sedan blir folk besvikna, men tänker att "det är ju bara 7 kronor" och så bryr dom sig inte. Medan tillverkarna håvar in inkomsterna från tusentals, kanske tiotusentals, nedladdningar...

 

Jag har anmält detta till Apple - och om ni håller med, ber jag er att göra detsamma.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

märkte detta också nu när du sa det var skrev du in till apple?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för samma sak. En app som alla skrev mycket bra kommentarer om. Och Utvecklarna drog till en lång rad med olika egenskaper och dylikt. Priset hade gått ner över 100 kr så jag köpte. Visade sig vara en simpel ficklamps app -.-"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

märkte detta också nu när du sa det var skrev du in till apple?

 

Jag anmälde appen direkt i iPhonens App store. Märkligt nog kan jag inte hitta någon motsvarande knapp i iTunes på datorn...

 

I detta fallet, eftersom kommentarerna är ett av "bevisen", kan man klicka på "Report a concern" vid ett av de falska inläggen och där skriva vad man vill få fram.

 

För säkerhets skull skrev jag på engelska, så att texten inte eventuellt måste gå via ett "ombud".

 

Apple måste sätta åt sådana här skojare snabbt och utan pardon. Det hjälper inte att dom kollar så att apparna inte snor kreditkortsnumret, när dom inte kollar så att appköpet i sig är bedrägeriet.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...