Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koreanska mobiler i Sverige?!


westen

Rekommendera Poster

Jag befinner mig för tillfället i Sydkorea och har kommit fram till att var fjärde affär på gatan är en mobilaffär. Har inte riktigt kollat upp priserna men en kompis hade försökt lite (inte så lätt när knappt någon förstår engelska) och tydligen är det ganska billigt.

Jag tänkte höra om det är någon som vet hur det är med mobilerna här, fungerar de i Sverige? Eller är det helt från modell till modell? För jag vet att i Korea använder man sig av CDMA - Code Division Multiple Acces och inte GSM som vi har i Sverige. Så om man hittar en modell som finns i Sverige här, kommer den då fungera i Sverige eller kan tillverkarna tillverka samma modeller men med olika spec.?

Lite information om de olika näten finns att läsa här: http://countrycode.org/mobilephones

Så i det stora hela, det jag undrar är: hur kommer telefoner man köper här i korea fungera hemma i sverige?

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har de koreanska mobilerna sim-kort? I Japan har de flesta mobiler inte detta och fungerar således bara i Japan, alltid operatörslåsta dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. CDMA telefoner fungerar inte i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. CDMA telefoner fungerar inte i Sverige.

 

Nej, det fungerar inte i Sverige.

 

Teoretiskt skulle det kanske gå att koppla upp telefonen mot operatören Net1 (de som hette ice.net tidigare). Deras nät kör på 450 Mhz-frekvensen. Då måste den koreanska CDMA-telefonen också köra på samma frekvens.

Men det är alltså teoretiskt, "på papperet" :). Det skulle krävas att Net1 i förväg kan bekräfta att den telefon du vill köra fungerar i deras nät.

Deras hemsida är net1.se

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...