Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

100 000-e datorviruset upptäckt! Är det inte kul..


Axelman

Rekommendera Poster

Jag vidarebefodrade det i ett mail till min far. Hoppas han "ser ljuset" (macen alltså) nu då... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu antar jag att detta räknar enbart windows.

Hur länge har windows funnits? Vi drar till med 19 år för att vara på den säkra sidan. 100 000 virus.

100 000 virus / 19 år = 5263,16 virus/år.

 

Hur länge har Mac OS X funnits? Fyra år ungefär. 0 virus.

0 virus / 4 år = 0 virus/år.

 

EDIT: D v s det skrivs 14,4 virus till windows per dag i genomsnitt. Om vi tänker oss att det inte skrivits alltför många virus under windows första år så kan man ju försöka tänka sig hur många som skrivs varje dag i dag.

Det här gillar inte killar som använder windows OS!!

 

Har en kompis som envisas om att det finns inga virus till M$. han har aldrig haft ngt (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här gillar inte killar som använder windows OS!!

 

Har en kompis som envisas om att det finns inga virus till M$. han har aldrig haft ngt (w00t)

Lika här! Har heller aldrig haft Windows!! (w00t) (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genomsnitt kan "bita dig" (för att låna ett engelskt uttryck...) om du inte är försiktig.

Naturligtvis var virusen väldigt få de första åren. Om du räknar 19 år bakåt (varför 19?) så spreds saker otroligt mycket långsammare än idag. Färre människor använde datorer och ganska få kunde programmera. Dessutom dominerade inte PC-baserade system lika mycket som idag.

Så man kan anta att det inte var så illa de första 3-4 åren, och att det sen ökat exponentiellt. Det gör att det är rent katastrofalt idag, med många fler virus än Marcus' genomsnitt.

 

Och även om det är lätt att bli skadeglad så är det inte lite fel. För även om vi privat kör Mac och tills vidare kan känna oss säkra, så lever vi i ett samhälle där det mesta runt oss är Windows-baserat. De flesta av våra släktingar och bekanta har fömodligen Windows. På våra arbetsplatser och i våra skolor dominerar Windows kraftigt.

Så vi är ju inte direkt skadefria när monstervirus dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du räknar 19 år bakåt (varför 19?) ...

Har för mig att det var precis efter att Macen kom som vi såg windows 1.0.

Virus 1.0........................ :sick: :vissla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vidarebefodrade det i ett mail till min far. Hoppas han "ser ljuset" (macen alltså) nu då... ;)

Vidarebefodrade du det 100 000:de viruset till din far? Vad taskigt! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, så länge det gynnar Apple (och i slutändan honom själv) så ser jag inget fel i det :D:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...