Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Med iOS4 ingen internetdelning


forseth

Rekommendera Poster

Sedan jag fått iOS4 i iPhone 3G får jag inte igång internetdelningen med PowerBook G4 17".

 

Det tog några omstarter innan det blå internetdelningsfältet började lysa, men trots det känner inte datorn av delningen. Nätverksinställningarna anger att Ethernet-adapter (en4) är ansluten, men alla program som går ut på nätet ger mig besked att jag inte är ansluten till internet.

 

Före iOS4 kom internetdelningen igång så fort jag anslöt iPhone med usb-kabeln. Bluetooth fungerar inte över huvud taget.

 

Detta är en allvarlig brist, för jag måste i sommar kunna ha telefonen som modem. Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan jag fått iOS4 i iPhone 3G får jag inte igång internetdelningen med PowerBook G4 17".

 

Det tog några omstarter innan det blå internetdelningsfältet började lysa, men trots det känner inte datorn av delningen. Nätverksinställningarna anger att Ethernet-adapter (en4) är ansluten, men alla program som går ut på nätet ger mig besked att jag inte är ansluten till internet.

 

Före iOS4 kom internetdelningen igång så fort jag anslöt iPhone med usb-kabeln. Bluetooth fungerar inte över huvud taget.

 

Detta är en allvarlig brist, för jag måste i sommar kunna ha telefonen som modem. Vad göra?

 

 

Har du provat att återställa dina nätverksinställningar på iPhonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej..

 

jag har inga problem med ios4 och 3g.

 

kör över blåtand och det funkar fint!

 

/Dragan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Lappen71: ja - nu, när jag läste dig gjorde jag det. Såg inte att något förändrades, men det var väl som det skulle. Men internetdelningen startar inte ens, fastän den är markerad som På (usb-koppling).

Till Dalan1: blåtand har egentligen aldrig fungerat för mig, fan vet varför. Den hittar min dators namn men anger den hela tiden som Ej ansluten. Datorn ser också telefonen, men när jag väljer att ansluta får jag besked om att bluetoothnätverket inte är tillgängligt. Jag har ALDRIG kunnat flytta ett objekt mellan telefonen och datorn.

 

Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Dalan1: blåtand har egentligen aldrig fungerat för mig, fan vet varför. Den hittar min dators namn men anger den hela tiden som Ej ansluten. Datorn ser också telefonen, men när jag väljer att ansluta får jag besked om att bluetoothnätverket inte är tillgängligt. Jag har ALDRIG kunnat flytta ett objekt mellan telefonen och datorn.

 

Flytta filer mellan datorn och iPhone är något som inte ska gå. Åtminstone inte utan hjälp.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställ iPhonen och lägg inte in någon säkerhetskopia och testa.

För mig gick det inte när jag la in en säkerhetskopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kiwi: Är det inte för att kunna flytta över en bild t.ex. som Blåtand finns? Det står ju Bläddra på enhet...

Lappen71: Återställa iphonen har jag gjort med hem- och startknappen, men någon fråga om säkerhetskopia har jag inte fått, ej heller när jag valt Återställ alla inställningar i Inställningar, så jag förstår inte riktigt hur du menar. I alla fall har inget av dessa två återställningsalternativ fått internetdelningen att komma igång.

 

Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta meddelande sänds ut via iphones internetdelning.

 

Jag kom på att Lappen71 kanske menade Återställa via Itunes, varför jag startade den med telefonen ansluten. Då stod det med ens Synkronisering pågår i telefonens teckenfönster för en kort stund (utan att Itunes visade det i sitt). Men strax därefter stod det Internetdelning. Och den fungerar.

 

Betyder detta, att jag måste ha Itunes öppen? Nja, för att få svar på det utan att invänta er, så stängde jag nu av Itunes. Och internetdelningen fortsatte att fungera.

 

Vad var det egentligen som hände?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kiwi: Är det inte för att kunna flytta över en bild t.ex. som Blåtand finns? Det står ju Bläddra på enhet...

Lappen71: Återställa iphonen har jag gjort med hem- och startknappen, men någon fråga om säkerhetskopia har jag inte fått, ej heller när jag valt Återställ alla inställningar i Inställningar, så jag förstår inte riktigt hur du menar. I alla fall har inget av dessa två återställningsalternativ fått internetdelningen att komma igång.

 

Björn

 

Iphone stöder ingen bluetooth-profil som låter dig använda den som extern hårddisk. Den presenterar heller inget filsystem till slutanvändaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag menade att återställa med iTunes :)

Blåtand har ALDRIG fungerat på det sätt som andra telefoner gör.

 

För att få internetdelning att fungera på det enklaste sättet är att återställa telefonen MED iTunes och se till att det står online.telia.se i internetställningarna efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nå, nu fungerar ju internetdelningen med usb, tack och lov. Inte för att jag begrep vad det var som hände.

 

Men Blåtand då, vad har man då det till? Internetdelning förstår jag, men då måste ju anslutningen fungera. Det gör den ju inte mellan min Iphone och min dator, fastän allt tycks rätt inställt. Fram till igår hittade inte bara datorn telefonen utan telefonen hittade också datorn, men i mina förtvivlade försök att få anslutning till stånd tryckte jag dessvärrre på knappen Glöm den här enheten, och nu syns alltså inte datorn längre. Inte för att det gjort någon skillnad. Datorn ser ju telefonen men förmår inte ansluta.

 

Varför kan man inte återställa Bluetooth?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nå, nu fungerar ju internetdelningen med usb, tack och lov. Inte för att jag begrep vad det var som hände.

 

Men Blåtand då, vad har man då det till? Internetdelning förstår jag, men då måste ju anslutningen fungera. Det gör den ju inte mellan min Iphone och min dator, fastän allt tycks rätt inställt. Fram till igår hittade inte bara datorn telefonen utan telefonen hittade också datorn, men i mina förtvivlade försök att få anslutning till stånd tryckte jag dessvärrre på knappen Glöm den här enheten, och nu syns alltså inte datorn längre. Inte för att det gjort någon skillnad. Datorn ser ju telefonen men förmår inte ansluta.

 

Varför kan man inte återställa Bluetooth?

 

Itunes behövs för att kicka igång kontakten mellan iphone och dator. Så är det i alla fall för mig, koppla in iphone med internet-delning och det händer ingenting. Startar man sedan itunes så fungerar det utmärkt. Sedan kan man stänga av itunes igen.

 

Blåtand är till för internet-delning, headsets, att koppla ihop iEnhet<->iEnhet i t.ex. spel och appar.

Såhär gör jag för att skapa en anslutning mellan iphone och dator från skratch:

 

  1. Starta internet-delning(MED BLUETOOTH) på iphone.
  2. Slå på bluetooth på macen.
  3. Navigera till Inställningar->Allmänt->bluetooth på iphone.
  4. Klicka på ställ in bluetooth-enhet på macen.
  5. Min iphone dyker upp direkt!
  6. Klicka på fortsätt. Den parkopplar och ger dig en kod. Klicka på parkoppla på iphonen och fortsätt på datorn samtidigt.
  7. Parkopplingen slutförs. Du kan kicka på avsluta på datorn.
  8. På datorn klicka på bluetooth-menyn->Ta dig ner till din iPhone-enhet->Välj "Anslut till nätverket"

Detta är på Snow leopard, så lär väl skilja sig i grammatiken med Tiger.

 

Ska testa parkoppla den med en Tiger-burk jag har och se ifall den har några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tiger blev det såhär:

 

  • Starta internet-delning(MED BLUETOOTH) på iphone.
  • Slå på bluetooth på macen.
  • Navigera till Inställningar->Allmänt->bluetooth på iphone.
  • Klicka på "Ställ in Bluetooth-enhet..." i bluetooth-menyn på Macen.
  • (Mac) Fortsätt->Annan enhet->Välj iPhonen. Den dyker upp som Mobiltelefon.
  • (Mac) Fortsätt->Fortsätt->Dyker upp kod. (iphone) Knappa in koden snabbt(finns en maxtid)-> Tryck Klar. Tryck tillbaka och fortsätt igen om du var för seg med koden.
  • Den ansluter. Jag valde att inte koppla ihop med Adress-boken, men båda fungerar. (Macen) Fortsätt->Avsluta.
  • (Macen)Klicka fram bluetooth-menyn->Välj "Anslut till nätverk på xxxx (iphone)"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bluetooth i ios4 stöder även någon tangentbordprofil. Det ska tydligen vara ok att använda den för seriekommunikation med extern hårdvara från egna appar också (för streckkodsläsare och annat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig behövt starta iTunes för att internetdelning ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instruktionerna för att ställa in Blåtand har jag följt på datorn (har varken Tiger eller Snö- utan den vanliga Leoparden), och det gick bra. Kände igen dem, jag har med säkerhet gjort det där för länge sedan. (F.ö. hittar assistenten en Nokia, antagligen hos någon granne, långt innan den hittar min Iphone.)

 

Men på Iphone går det inte, antagligen för att jag igår råkat trycka på "Glöm den här enheten". Datorn hittar alltså telefonen men, telefonen bara söker och söker. Innan den där ödesdigra knapptryckningen syntes ju namnet på datorn, men förbindelsen fungerade lika lite då.

 

Jag har försökt nollställa Blåtanden på alla vis för att omintetgöra den där knapptryckningen. Tyvärr är den senaste säkerhetskopieringen gjord av Itunes EFTER detta. Att på telefonen välja Återställ/Radera allt innehåll och inst. vågar jag inte. Vad är det som raderas då???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt nollställa Blåtanden på alla vis för att omintetgöra den där knapptryckningen. Tyvärr är den senaste säkerhetskopieringen gjord av Itunes EFTER detta. Att på telefonen välja Återställ/Radera allt innehåll och inst. vågar jag inte. Vad är det som raderas då???

 

Jag använde den funktionen (glöm den här enheten) 5-6 gånger när jag testade att koppla upp från början till snow leopard och sedan tiger. Så att det skulle fungera som från "skratch". Inga problem med det. Och datorn ska inte dyka upp på iPhoden förrän datorn ansluter och parkopplar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort allt det ni har föreslagit, och datorn hittar Iphonen, parkopplar den och allt är grönt - utom att telefonen inte svarar. Konstigt, egentligen, för jag är ganska säker på att Blåtand fungerade, när jag kopplade mig upp den vägen mot en släktings MacBook. Varför den inte gör det mot min egen PowerBook är en gåta.

 

Ni ska ha tack allihop för all hjälp i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Till er som hjälpte mig: alldeles nyss började Iphone att internetdela direkt vid usb-anslutningen utan att jag först öppnat Itunes. Det skyller jag på uppgraderingen av iOS till 4.0.1.

Det var mycket behändigt. Att blåtand inte tänder gör mindre, men visst hade det varit ännu bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det fungerar men jag förstår inte varför du måste öppna iTunes

Det har jag aldrig behövt göra utan att bara plugga i kabeln i datorn så hoppar det igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...