Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

2 miljoner sålda ...


set_lo

Rekommendera Poster

Minns själv kritiken mot iPad som fanns innan den kom. Bland annat här. Men. Jag är nyfiken på er som är fortsatt kritiska mot iPad, antingen om ni har en eller inte, hur är det idag? Vad är det som inte är bra? Vad saknas? Varför skall ni inte skaffa en? -- om ni tycker det. Det är klart att det är kanske märkligt att efterfråga kritik i ett forum som förväntas ta upp iPad. Om man ser tillbaka, så fanns faktiskt en del kritik här på forumet för inte så många veckor sedan ... "Vad skall man ha den till?", var en fråga som förekom, och man fick besvara för de som inte hade kanske tillräckligt intresse att fantisera själva.

 

Nu när den sålt bättre än vad såväl iPod någonsin gjorde på så kort tid, eller iPhone när den kom, så kan man ju undra varför folk köper den om den inte är speciellt bra? Är det bara Apples "hype" det går på, eller vad? Varför köper folk något i två miljoner exemplar på bara några veckor om det är "hype"? Apple har tjänat enormt mycket pengar på iPad. Det kommer att märkas i nästa kvartalsrapport.

 

Nå. Jag är inte fullständigt begeistrad, eld och lågor. Det är en ok tingest som funkar som jag hade trott. Men. Den har många fler användningsområden än vad som är fallet idag, och det är kanske det som är det mest intressanta. Kan tänka mig betydligt fler områden där en "minidator" (felaktig anakronism i mina öron, men ok då) inte passar. Den är lättare och input-metoderna är trevligare på många sätt. Det har på sätt och vis varit ett område som tidigare ockuperats av speciella syften, touchscreen mixerbord eller sjukjournaler. Nu kan man bygga samma sak med billigare utgångspunkt. Dessutom med ett växande antal API:er behövs inte grundfundament av t.ex. flerfingersensorer byggas, eller andra sensorer som GPS.

 

Nä, iPad är inte slutmålet men heller inte något fiasko. Den kan säkert förbättras, och måste förbättras om Apple skall hålla aktieägarna glada.

 

Men vad skall förbättras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nöjd med min förutom att den har dålig wifi-mottagning. Det måste Apple lösa! På jobbet när jag surfar via min iPhone som modem så har iPaden full mottagning och det går snabbt men hemma så har den endast en plupp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC für alle har listat sin kritik här.

 

 

1. Bildskärmen blir kladdig och oläslig

 

2. Glossyskärmen gör att den blir oläslig i solljus

 

3. Den är slö att surfa på trådlöst

 

4. Den är svår att hålla i och skriva på samtidigt

 

5. Social platta kräver kamerafunktion

 

6. Lätt att klicka bort sig med hemknappen

 

7. Dålig ergonomi ger trötta armar

 

8. Batteriladdningstiderna för långa

 

9. Safari tappar cachen snabbt

 

10. Möjlighet till flera användarkonton saknas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC für alle har listat sin kritik här.

 

 

1. Bildskärmen blir kladdig och oläslig

 

2. Glossyskärmen gör att den blir oläslig i solljus

 

3. Den är slö att surfa på trådlöst

 

4. Den är svår att hålla i och skriva på samtidigt

 

5. Social platta kräver kamerafunktion

 

6. Lätt att klicka bort sig med hemknappen

 

7. Dålig ergonomi ger trötta armar

 

8. Batteriladdningstiderna för långa

 

9. Safari tappar cachen snabbt

 

10. Möjlighet till flera användarkonton saknas

 

 

känns som de där punkterna är kopierade rakt av från första anti-iphonelistan då man höll på att ramla av pinn för allt gnäll...uppenbarligen har telefonen sålt rätt bra ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om iPad har samma skärm som iPhone så är punkt 1 borta. Visst blir skärmen fläckig, men det är ju inget som syns när man använder den.

 

Punkt 6 och 10 känns väl sådär väsentliga? :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min "kritik" är densamma nu som innan, dvs jag kan inte för mitt liv se vad jag skulle med en till?? Som jag också sade innan, för "nöd-bruk" då jag inte är nära en dator använder jag smartphone, har jag tillgång till dator använder jag det. En utkavlad iPod som ramlar mellan de stolarna har helt enkelt ingen plats i mitt hem.

Fair play till er som har en, det är inget för mig bara :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns som de där punkterna är kopierade rakt av från första anti-iphonelistan då man höll på att ramla av pinn för allt gnäll...uppenbarligen har telefonen sålt rätt bra ändå.

Att hänvisa till att iPhone sålde bra trots gnäll verkar för mig helt ovidkommande vad gäller iPads eventuella negativa egenskaper.

 

Om iPad har samma skärm som iPhone så är punkt 1 borta. Visst blir skärmen fläckig, men det är ju inget som syns när man använder den.

 

Punkt 6 och 10 känns väl sådär väsentliga? :armskeptisk:

Är resten av kritiken befogad och väsentlig, då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hänvisa till att iPhone sålde bra trots gnäll verkar för mig helt ovidkommande vad gäller iPads eventuella negativa egenskaper.

 

 

 

ja det var ju oväntat att du skulle tycka det...

 

men nu visar det sig att även ipad har sålt bra trots (ditt?) gnäll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det var ju oväntat att du skulle tycka det...

 

men nu visar det sig att även ipad har sålt bra trots (ditt?) gnäll.

Du har uppenbarligen ingenting att komma med i sak. Då är det meningslöst att diskutera frågan. Jag har bara följt trådens rubrik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC für alle har listat sin kritik här.

 

 

1. Bildskärmen blir kladdig och oläslig

 

2. Glossyskärmen gör att den blir oläslig i solljus

 

3. Den är slö att surfa på trådlöst

 

4. Den är svår att hålla i och skriva på samtidigt

 

5. Social platta kräver kamerafunktion

 

6. Lätt att klicka bort sig med hemknappen

 

7. Dålig ergonomi ger trötta armar

 

8. Batteriladdningstiderna för långa

 

9. Safari tappar cachen snabbt

 

10. Möjlighet till flera användarkonton saknas

Den enda punkten jag tycker håller här är egentligen punkt 8 - laddningstiderna får inte vara så lång att det hämmar användbarheten, men om man tar en sådan som punkt 4 till exempel - någon som försökt balansera en netbook på en hand samtidigt som man skriver med den andra och tyckt det varit bekvämt? Och punkt 7 - man får en trött arm efter en stund om man bara håller upp ena handen i luften. Allt handlar om hur man håller och vilket stöd man har. Punkt 5 har jag ingen uppfattning om - min MacBook har en webcam som fortfarande efter två år är oanvänd. För övrigt tycker jag att en av de mest logiska produkter jag äger är min iPhone 3 GS, och eftersom iPad har samma OS skulle jag bli förvånad om den inte upplevs som lika lättanvänd och logisk. Däremot så är batteritiden för dålig om man använder skärmen mycket - bakgrundsbelysningen är förmodligen den stora boven i sammanhanget, och det vill till att nästa generation av iPad har en batteritid på *minst* 24 timmar för att jag skall bli intresserad - man skall inte behöva ransonera användandet av hänsyn till batteriet, speciellt inte som det är en produkt som förmodligen kan bli populär hos hushållets alla medlemmar (även de som kan sitta i åtskilliga timmar och spela något spel eller titta på några filmer på den i baksätet på bilen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Angående klagomål på/brister hos/kritik mot iPhone och iPod: Finns det någon produkt som är perfekt på alla sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är resten av kritiken befogad och väsentlig, då?

Eftersom jag inte testat ännu, så kan jag inte uttala mig om det. Punkterna jag tar upp bygger jag på min erfarenhet av iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte testat ännu, så kan jag inte uttala mig om det. Punkterna jag tar upp bygger jag på min erfarenhet av iPhone.

Okej. Ja, som sagt, jag tillförde bara PC für alles lista, jag har egentligen inga egna synpunkter. Eller gnäll... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående klagomål på/brister hos/kritik mot iPhone och iPod: Finns det någon produkt som är perfekt på alla sätt?

Skulle vara min hustru då. Men jag tror inte hon vill bli kallad produkt ... bultandehjarta.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Bildskärmen blir kladdig och oläslig Ja, skärmen blir kladdig!

2. Glossyskärmen gör att den blir oläslig i solljus Ja, man vet hur Glossyskärm presterar i underbart väder som det var idag!

 

3. Den är slö att surfa på trådlöst Finns det några tester som visar hur slö den är eller är det bara någons tyckande?

 

4. Den är svår att hålla i och skriva på samtidigt Ur en ergonomisksynvinkel så är iPaden inte något vidare. Att skriva längre texter i tex Pages måste bli tröttsamt. Det krävs väl ett "stativ" och en trådlöst tangentbord.

 

5. Social platta kräver kamerafunktion Tekniken finns med Apple släpper väl den inte förrän G3 för att tjäna så mycket med pengar som möjligt på iPaden.

 

6. Lätt att klicka bort sig med hemknappen Är det ett tyckande/smaksak?

 

7. Dålig ergonomi ger trötta armar Ja, iPaden utstrålar inte ergonomi!

 

8. Batteriladdningstiderna för långa Hur lång tid tar det att ladda en iPad fullt från 10%?

 

9. Safari tappar cachen snabbt Kan det lösas med en uppdatering från Apple?

 

10. Möjlighet till flera användarkonton saknas Hade varit smidigt om flera kunde dela samma iPad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Den enda punkten jag tycker håller här är egentligen punkt 8 - laddningstiderna får inte vara så lång att det hämmar användbarheten, men om man tar en sådan som punkt 4 till exempel - någon som försökt balansera en netbook på en hand samtidigt som man skriver med den andra och tyckt det varit bekvämt? Och punkt 7 - man får en trött arm efter en stund om man bara håller upp ena handen i luften. Allt handlar om hur man håller och vilket stöd man har. Punkt 5 har jag ingen uppfattning om - min MacBook har en webcam som fortfarande efter två år är oanvänd. För övrigt tycker jag att en av de mest logiska produkter jag äger är min iPhone 3 GS, och eftersom iPad har samma OS skulle jag bli förvånad om den inte upplevs som lika lättanvänd och logisk. Däremot så är batteritiden för dålig om man använder skärmen mycket - bakgrundsbelysningen är förmodligen den stora boven i sammanhanget, och det vill till att nästa generation av iPad har en batteritid på *minst* 24 timmar för att jag skall bli intresserad - man skall inte behöva ransonera användandet av hänsyn till batteriet, speciellt inte som det är en produkt som förmodligen kan bli populär hos hushållets alla medlemmar (även de som kan sitta i åtskilliga timmar och spela något spel eller titta på några filmer på den i baksätet på bilen).

 

Måste bara säga att batteritiden är faktiskt grymt bra. Man klarar sig en hel dag utan några problem. Jag tog min av laddaren kl 6 en morgon och tog med den till jobbet. Visade en MASSA kollegor (kanske 2 timmar totalt) och sen använde jag den själv under dagen (kunde inte hålla mig) en hel del. Kom hem kl 16 och surfade i soffan tills på kvällen då tjejen tog över den och sen vid 1 på natten när hon la ifrån sig den så var 5-10% kvar på batteriet. Batteritid på 10 timmar som den har är konstant användande. Sen kan man använda den 5 timmar, låta den ligga i 5 timmar och sen använda den 5 timmar till. Standytiden är helt enorm. För mig tog jag den av laddaren kl 7 en morgon och kom sen hem från jobbet kl 17 och den var fortfarande på 100% batteri. Så 10 timmar standby och inte ens 1 procent batteri hade gått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...