Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

AirPort Express [mot befintligt trådlöst nätverk]


woodztream

Rekommendera Poster

woodztream

Tja,

 

Jag sitte rmed en uppkoppling från Com Hem och använder det medföljande trådlösa modemet. Jag har även en Airport Express som jag vill använda endast till airtunes och inte att surfa med. Är detta möjligt? Eller måste jag ansluta en ethernet-kabel till Airporten för att kunna skicka musik till den?

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är möjligt. Det är nog så de flesta använder sin Airport Express. Bara att följa instruktionerna i Airport utility.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Som skrivet är det inga problem* utan du väljer att Expressen ska ansluta till det befintliga trådlösa nätverket.

 

* Nu blir det ofta problem ändå :) och de vanligaste orsakerna är

 

1) det råder inte 100 procent kompatibilitet mellan olika märken inom trådlösa nätverk. Olika kombination av nätverksinställningar och krypteringsformer fungerar olika bra. Där måste man ibland testa sig fram. Se särskilt upp med exotiska inställningar.

 

2) räckvidden/signalförhållandena räcker inte till. APExp får inte kontakt med routern eller musiken hackar

 

Tricket är att du ansluter APExp via kabel till Macen i samma rum som din trådlösa router. Där ställer du in (1) så att du får APExp och routern att kommunicera där lampan lyser grönt och APExp syns i iTunes. Sedan flyttar du ut APExp till din stereoanläggning så att du får bekräftat att (2) också är tillräcklig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv hade jag stora problem med AirTunes. Blev att jag köpte mig en Squeezebox istället, en stabilare lösning tycker jag. Kör nu min Airp exp. som trådlös router, funkar kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

woodztream

Tack för hjälpen, jag stängde av den trådlösa funktionen på netgear routern från com hem och kopplade en ethernet-kabel från den till min airport express och kör även internet genom den. Tyvärr så slutade internet fungera när jag försökte köra de två ihop, men den här lösningen funkar ju lika bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...