Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro + extern skärm = suddig text?


stefan_k75

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Har precis köpt mig en ny macbook pro som jag kopplat in till mina externa skärm Eizo FlexScanSX2761W.

 

Texten på skärmen blir dessvärre suddig. Känns som det ligger en plastfilm på rutan - som egentligen gör allt lite lite blurrigt.

 

(Snowleopard. Kör på högsta upplösning 1900x1200. Har adapter mini-displayport -> DVI. )

 

Skärmen funkade super på min gamla PC.

 

Ngn som vet vad detta beror på?

 

Tack,

 

Stefan K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det vanliga brukar vara att man kör spegling och därför speglar den bärbara datorns upplösning som är lägre än den externa skärmen. Fast kör du 1920x1200 ut ur datorn och du får suddig bild kan det vara något annat, exempelvis en inställning i skärmen eller fel på adaptern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret,

 

Nej det är ingen spegling..

 

Har testat med diverse inställningar på skärmen. så jag utesluter nästan det. Får nog gå tillbaka till MacForum med adaptern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär löste jag en oskarp skärm med min Eizo FelxScan S2231W (Du måste ha din externa skärm på och din dator uppfälld)

 

Systeminställningar>Bildskärmar>Uppställning

 

Du ser nu två rutor som representerar dels din externa och dels din interna skräm. I en av rutorna finns det en vit list. Den här tar du tag i (drag and drop) och flyttar till den andra rutan.

 

Se om det blir bättre. För mig funkade det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan_k75

Tack för tipset men det funkade inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Tack för tipset men det funkade inte..

Tycker du ska dubbelkolla att det verkligen är rätt upplösning du kör, både med skärmen och med OS X. För annars är det något som är fel. Kontakta även Eizo då det kanske finns kända problem för din skärmmodell när de kopplas mot Macar med mini display port.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Hejsan,

 

Har precis köpt mig en ny macbook pro som jag kopplat in till mina externa skärm Eizo FlexScanSX2761W.

 

Texten på skärmen blir dessvärre suddig. Känns som det ligger en plastfilm på rutan - som egentligen gör allt lite lite blurrigt.

 

(Snowleopard. Kör på högsta upplösning 1900x1200. Har adapter mini-displayport -> DVI. )

 

Skärmen funkade super på min gamla PC.

 

Ngn som vet vad detta beror på?

 

Tack,

 

Stefan K

 

Lägg gärna upp en skärmavbild, det kan vara enklare att skriva beskrivande text till en bild. Jag har en privat MBP 15" och en 13" på mitt jobb. Båda med externa skärmar och det är inga problem. Du får upp en en inställningspanel för varje skärm, en på MBP och en inställningspanel på externa skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan_k75

Kolla in den bifogade filen.. Iofs är det högre upplösning på Imacen men man får ändå en känsla av otydligheten i typsnitt osv... (OBS.. bildjämföreslen gjordes i Photoshop i IMACEN..)

post-54402-1272995212,63_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag förmodar att du inte krympt ena skärmbilden i Photoshop? För i sådana fall tyder det på att "problemet" ligger i Macen eftersom felen som beror på skärm och signalöverföring aldrig syns i skärmdump.

 

Vad jag kan uttolka av skärmdumparna har du helt enkelt bara olika webbläsarinställningar för typsnitt och textstorlek samt förstoringsgrad. OS X:s menyraden ser normal ut. Det kan vara så enkelt att du med styrplattan råkat ändra zoom-inställningen för Safari vilket är lätt hänt innan man bekantar sig med multitouch.

 

Eventuellt har det med Systeminställningar-> Utseende och typsnittsutjämning att göra. För att de ändringarna ska ha effekt måste du logga ut och in igen.

 

För att vara säker, ta skärmdumpar på systeminställningarna på MacBooken. De ska inte påverkas på samma sätt som hur webbläsarna renderar bilden. Är de skärmdumparna lika på iMacen och MBP:n så vet med säkerhet att du helt enkelt bara jämför webbläsarinställnignar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Hej!

 

Löste sig detta någonsin?

 

Jag har liknande problem själv. Det verkar vara macen som får för sig att kantutjämna texten felaktigt på vissa externa skärmar. Om jag fattar rätt tror mac-os att det är en tv och optimerar kantutjämningen på texten felaktigt. Det ska tydligen blivit värre sedan denna tråd var aktuell, då de inställningar som behövs justeras inte längre visas i inställningspanelen.

 

 

Detta rubyskript verkar ha löst det för många:

 

http://www.ireckon.net/2013/03/force-rgb-mode-in-mac-os-x-to-fix-the-picture-quality-of-an-external-monitor

 

 

Dock inte mig! :superirriterad: Startar ny tråd med mitt specifika problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...