Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

App-utveckling och beskattning


freeforce

Rekommendera Poster

Ni som tjänar pengar på appar, hur funkar det med skatt å moms? Om man inte har F-skatt dvs. Beskattas och momsas det som en tjänst eller som försäljning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte. Men vårt företag levererar texter till företag inom andra EU länder. Har hamnat mellan klassningarna tjänst/vara och det har varit en del fram och tillbaka mellan kategorierna under åren. Ring och prata med Skatteverket. De flesta man pratar med hos Skatteverket är mycket bra, kunniga och hjälpsamma. Ska du/ni satsa på detta är det nog bra att prata med en revisor oxå. Dessutom har Skatteverket bra och gratis informationsträffar för de som vill starta företag. Ser att jag gör massa reklam för Skatteverket. Jobbar inte där, men har fått mycket och bra råd av dem under årens lopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du blir utvecklare eller köper en licens så får du ett avtal med denna. En fördel är naturligtvis att du har F-skattesedel, så din försäljning kan räknas inom ett företag. Det är inte helt lätt med skatter och försäljning av appar. Säljer du till exempelvis Vietnam så får du tala med skattemyndigheterna där. Det är bara att räkna på administrationen så ser man att det kan bli ganska jobbigt. Men säljer du till Finland (ett EU-land) så blir det genast lättare. Vid försäljning till ett företag inom EU får du låta köparen stå för att deklarera skatt i hemlandet. Du kan alltså inte räkna med att kvitta ingående och utgående skatt. Vid försäljning till privatpersoner kan det vara besvärligare. Dock har Apple lite olika villkor som gör att försäljning inom åtminstone EU minimerar problemen. Så försäljning inom EU är egentligen en baggis ...

 

(Själv undviker jag försäljning till exempelvis USA och Japan, vilket tycks enligt avtalet med Apple vara en tämligen stor sak, såvida man inte låter bara ett schablonavdrag göras direkt. USA har dock en del blanketter som skall fyllas i .. och sändas tillbaka.)

 

Man kan ju också låta programmen vara gratis ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har F-skatt, så du menar att om jag skulle lägga upp ett spel i Appstore, så kan jag välja vilka länder som spelet ska säljas i? Om jag då väljer att saluföra mitt spel i hela världen, gäller då inte skattereglerna i Sverige där jag har mitt företag registrerat? Om då mitt spel/app skulle sälja och jag tjänar ett par kronor, betalas det ut via apple Sverige till mitt Bg-konto eller till bank konto? Hur ofta betalas det ut (vecka/månad/kvartal) eller betalas det ut när man uppnår en viss summa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan välja vilka länder det skall säljas till.

 

Det är olika skatteregler i olika länder. En version av det kontrakt som man tar finns på: http://www.docshare.com/doc/196040/Paid-Apps-Contract-Schedule

 

... dock tror jag att detaljerna är ändrade i senare versioner (har själv en som är nr 5).

 

Allt är ju inte skatt, så de pengar du får betalas genom de bankuppgifter du uppgivit i iTunes Connect.

 

Men som sagt vanligtvis så ställer det inte till så stora problem. Om man håller sig till länder vars skattelagar man har någorlunda förtroende för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Är det någon som har koll på skatt å moms för appar till iOS om man har f-skatt?

Om jag säljer en app för 7kr, då tar apple först 30%.

Då är det ca 5kr kvar, min skatt är 34%, sociala avg 31%, moms 25%.

Så i slutändan får jag 50öre kvar i lön/såld app.

 

Om detta stämmer och man vill ha en lön på 15.000kr/ mån efter skatt så måste man ligga på 30.000 downloads/ månad.

 

Hur blir det om man som privat säljer appar, hur funkar det då?

Redovisar apple till skatteverket om mina försäljningar?

 

Kan någon klargöra vad som gäller å hur det funkar med skatter å moms etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon klargöra vad som gäller å hur det funkar med skatter å moms etc?

Fick du ingen hjälp av Skatteverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har koll på skatt å moms för appar till iOS om man har f-skatt?

Om jag säljer en app för 7kr, då tar apple först 30%.

Då är det ca 5kr kvar, min skatt är 34%, sociala avg 31%, moms 25%.

Så i slutändan får jag 50öre kvar i lön/såld app.

 

Det funkar inte så, man kan inte addera procentsatserna på det där sättet.

 

För det första: Momsen är bara 20% av försäljningsbeloppet (25% är det man lägger på nettobeloppet). Dock har jag hört att inkomster från App Store är momsfria, men kolla med Skatteverket som sagt.

För det andra: Sociala avgifter är avdragsgilla, så du behöver inte skatta för hela beloppet. I slutändan hamnar den totala skatten på under 50% på beloppet exkl. moms. Så om inkomsterna från App Store är momsfria så får du behålla ca 2:70 efter skatt per app om du tar 7:- st.

 

...med reservation för att skatteuträkningen även beror på ålder, övriga inkomster o.s.v....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På verksamt.se finns smidiga kalkyler för att räkna ut skatt och vinst baserat på en viss omsättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej, jag har nyligen släppt en app på App Store och har fått min första utbetalning. Behöver jag skatta svensk skatt på det eller räcker det med den "Tax Form" som jag fyllde i på iTunes Connect?

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en tråd om det här.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har nyligen släppt en app på App Store och har fått min första utbetalning. Behöver jag skatta svensk skatt på det eller räcker det med den "Tax Form" som jag fyllde i på iTunes Connect?

Tack

 

Det finns en tråd om det här.

/ Kiwi

 

Jag slår ihop med ovanstående tråd. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Intressant tråd! Själv säljer jag tjänster till både länder inom EU och utanför. Utanför EU behöver man inte tänka på momsen och för andra länder utanför Svergie, men inom EU, så råder något som kallas omvänd moms. Detta betyder att jag inte behöver lägga på någon moms på mina fakuror på länder inom EU (utanför Sverige). Mina arbetsgivare få sedan redovisa både utgående och ingående moms och dessa tar så klart ut varandra och jag får skicka in en periodiseringsrapport varje kvartal där jag anger VAT-nummer och belopp för varje kund. Det är bra att inte behöva ligga ute med en massa moms, eller bli betalningsskyldig senare, men det medför även lite extra arbete. 

 

Jag känner inte till reglerna 100%, men antar att om du bor i Sverige så ska du även skatta i Sverige? Därför är det otroligt viktigt att du ansöker om F-skatt. Utan F-skatt kan det vara väldigt svårt att få jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...