Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone och statisk elektricitet


Andrej

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag är kanske lite nojjig nu, men har man en dyr maskin som iPhonen är blir man lite hisspig vid saker man inte är van vid. Jag skall alldeles strax förtydliga vad jag menar.

 

Igår gick jag på en buss samtidigt som jag lyssnade på Spotify i iPhonen med lurarna som jag har fått med telefonen. Det ar rätt varmt i bussen så jag skulle ta av mig jackan. I jack fickan låg telefonen. Samtidigt som jag tog av mig jackan hade jag fortfarande lurarna i öronen. I samma sekund som jag började ta av mig jackan kände man av lite knäppanden/stickningar i lurarna. Det måste ha varit statisk elektricitet. Det kan ju bli så när man tar av sig något.

 

Så, nu är ju frågan. Har min mobil pajjat? Kan jag/vågar jag koppla in mobilen till min nya iMac utan att riskera att slå ut den?

 

Det verkar som att det är rätt många som har råkat ut för detta fenomen. Se denna artikel: http://support.apple.com/kb/ts2729

 

Helt enkelt, förstörs min mobil av dessa stötar/störningar eller skall den klara detta med tanke att man inte kan jorda sig titt som tätt? Någon som kan lugna en orolig själ?

 

Ringde förresten igår till Apple och talade med deras support. Killen var inte så insatt när det gäller iPhones men iPods dock, och kunde konstatera att det förekommer på iPods med statisk elektrisitet (vilket atrikeln även nämner).

 

 

Är mycket tacksam för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Borde inte vara något problem att koppla in den till datorn. Skulle även tro att det bara var kopparn i hörlurarna som blev påverkade i och med att kabeln inte är särskilt isolerad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att strömmen inte har gått igenom telefonen utan bara i hörlurarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Så du menar att strömmen inte har gått igenom telefonen utan bara i hörlurarna?

Japp, det är vad jag tycker är mest troligt, någon slags överhörning ungefär. Men det är ju klart att det är möjligt att iPhonen fick någon stöt, men det kommer troligen inte kunna skada din dator eller så längre i och med att den med största sannolikhet har blivit jordad någon gång vid det här laget. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nae det klart. Min dator är jordad i eluttaget. Det jag menade i detta sammanhang är ju om elektroniken i telefonen hade blivit skadad och kunde skada min dator genom usb porten genom kortslutning eller liknande.

 

Fast, vad jag kan se så verkar det som att telefonen fungerar utan några problem som helst. Kanske ska sluta oroa mig i onödan eller? >.<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Nae det klart. Min dator är jordad i eluttaget. Det jag menade i detta sammanhang är ju om elektroniken i telefonen hade blivit skadad och kunde skada min dator genom usb porten genom kortslutning eller liknande.

 

Fast, vad jag kan se så verkar det som att telefonen fungerar utan några problem som helst. Kanske ska sluta oroa mig i onödan eller? >.<

Jag syftade mer på att telefonen nog har blivit jordad, du lär ju ha lagt den på ett bord eller vad som helst sedan du kom hem i går eller när det kan ha varit. :)

Men den kan inte starta din dator heller i och med att USB-porten och iPod-/iPhone-kontakten har ett stift för jordning.

 

Angående hur din telefon kan ta skada av att få stötar så skulle jag nog undvika att utsätta den för stötar alldeles för mycket, men jag tror inte den tar någon större skada i och med att det mesta är digitalt nu för tiden och att den faktiskt har ett plastskal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet att telefonen har blivit jordad redan. Det jag menade var att om telefonen skulle blivit skadad och kunde kortsluta eller på något annat sätt kunna påverka datorns funktion inte pga att den skulle ha ström i sig utan att de skulle vara sönder... vet inte hur jag skall förklara på annat sätt... :)

 

Men som du säger, man kanske inte skall ladda upp sig med mening och försöka ladda ur sig på den stup i kvarten. Det jag var rädd är ju att den kan slå ut min dator så att säga pga ett hårdvaru fel som uppkommit pga tidigare urladdning i telefonen.. >.<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...