Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Att installera om hela 10.6?


antaeus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle vilja installera om hela Mac OS då det verkar ha lite konstigheter med med delning av mappar mm, dessutom uppdaterade jag från Leopard till Snöleopard och vad jag förstår är det bättre att lägga SL som en helhet istället för uppdatering.

 

Jag har en extern hdd som Time machine men jag undrar över användarkonton och alla inställningar som finns.

 

Om jag blåser hela burken, hur får jag alla inställningar tillbaka, jag vill ju inte ha en råkopia av Time machinen, då har jag väl inte vunnit nåt utan allt skulle vara som idag, eller? Hur gör jag för att inte tappa en massa saker?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra en partition på den externa med Skivverktyg som rymmer din startskiva. Sedan kan du använda Carbon Copy Cloner för att göra en spegelbild dit av din startskiva. När du sedan ”blåser” din startskiva och har installerat färdigt kan du via Flyttassistenten hämta inställningar m m från den nya partitionen (som sedan kan fungera som extern startskiva om du vill).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra en partition på den externa med Skivverktyg som rymmer din startskiva. Sedan kan du använda Carbon Copy Cloner för att göra en spegelbild dit av din startskiva. När du sedan ”blåser” din startskiva och har installerat färdigt kan du via Flyttassistenten hämta inställningar m m från den nya partitionen (som sedan kan fungera som extern startskiva om du vill).

 

Tack för hjälpen, Alix!

 

Jag klonar nu hela den interna och funderingen är vilka delar som ska kopieras sen för att användarkonton med alla inställningarna kommer med? Jag använder Flyttassistenten efteråt men kommer allt verkligen med så att inget försvinner? Jag har säkeretskopierat bilder och musik, vilket är viktigast, men det ju finnas grejer som 'nyckelassistenten', eller vad det nu heter. Kommer allt det med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine sparar väl ändå användarkontona inkl alla inställningar? Jag har i alla fall fått med alla inställningar dom gånger jag använt Time Machine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Installera om systemet "djupt" - med formattering och nytt fräscht system.

• Välj sedan att återställa ditt användarkonto - inte hela systemet - från Time Machine.

Importen av användarkontot kan du t ex göra när du får frågan vid uppstart av systemet = enklast möjliga metod.

(Annars kan du t ex skapa ett tilfälligt administratrskonto, och sedan använda Program/Verktygsprogram/Flyttassisteänt för att flytta tillbaka ditt användarkonto.

 

Då får du på ett väldigt enkelt sätt ett fräscht system utan att förlora dina inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nånting som jag funderar över angående detta är om man inte får tillbaka allt bös som gjorde datorn seg om man återställer användarkontot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...