Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Imac 27" Går Ur Viloläge Automatiskt


kyrkbymannen

Rekommendera Poster

Jag är sedan 2 månader inne på min första mac! Jag funderar däremot på en sak, jag ställer den i viloläge, och den blir lika tyst och "död" som om jag stängt av den helt men efter ett tag så startar den av sig själv även fast jag är 100% på att ingen rört mus eller tangentbord. Vad beror det på, är det någon service av något slag som ligger i bakgrunden och ställer till detta? Den står i mitt sovrum så när den startar så går ju hårddisken igång och låter.. iof vaknar jag inte av den men jag har inbillat mig att jag sover sämre..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är sedan 2 månader inne på min första mac! Jag funderar däremot på en sak, jag ställer den i viloläge, och den blir lika tyst och "död" som om jag stängt av den helt men efter ett tag så startar den av sig själv även fast jag är 100% på att ingen rört mus eller tangentbord. Vad beror det på, är det någon service av något slag som ligger i bakgrunden och ställer till detta? Den står i mitt sovrum så när den startar så går ju hårddisken igång och låter.. iof vaknar jag inte av den men jag har inbillat mig att jag sover sämre..

 

Du har ingen annan dator hemma som har något uppmappat till iMacen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min nya 21" gör lika dant. Den kan hoppa igång mitt i natten så man måste hela tiden tänka på att slå av ljudet så inte man får en "överraskning".......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med min 27" de första veckorna, men nu ser det ut att ha slutat. Varför vet jag inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om ni har aktiverat "vakna för nätverksåtkomst" i Strömsparare. Kan vara det som väcker datorn.

Strömsparare.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var aktiverad men min dator är konstant uppkopplad via Transmission och fungerar bra nu, så det är nog inte problemet.unsure.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att min iMac startar upp av sig själv efter jag skaffade en trådlös mus. Det verkar som min nya Logitech mus är känsligare än den gamla Mighty musen (med sladd).

 

Ifall jag stänger av musen och sätter den i viloläge med tangentbordet så "vilar" den hela natten.

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde någon skulle ha nämnt det redan men det kan bero på elnätet. Om strömmen inte är stadig och det blir plötsliga variationer kan datorn vakna. Jag har själv nyligen flyttat och märkte att datorn stod vaken i köket efter att jag satt den i vila och var borta bara några minuter. Till slut kom jag på att ibland när jag släcker lysrören vaknar datorn direkt. Det händer inte alltid och nu har det inte hänt på ett tag men det kan vara så. Annars är det bäst att alltid stänga av datorn över natten när den inte används. Blir det strömavbrott (som härom natten hos mig)kan hårddisken ta skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ingen annan dator hemma som har något uppmappat till iMacen?

 

Nej inte någon annan dator.

Däremot har jag en Readynas 2110 som är på dygnet runt i ett annat rum, kan det vara den som på något sätt "ropar igång" den?

 

Går det att stänga av isåfall, wake on lan?

 

/ Uffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde någon skulle ha nämnt det redan men det kan bero på elnätet. Om strömmen inte är stadig och det blir plötsliga variationer kan datorn vakna. Jag har själv nyligen flyttat och märkte att datorn stod vaken i köket efter att jag satt den i vila och var borta bara några minuter. Till slut kom jag på att ibland när jag släcker lysrören vaknar datorn direkt. Det händer inte alltid och nu har det inte hänt på ett tag men det kan vara så. Annars är det bäst att alltid stänga av datorn över natten när den inte används. Blir det strömavbrott (som härom natten hos mig)kan hårddisken ta skada.

 

JO, jag läste inläggen om att strömspikar kickar igång imac'arna. Men jag antog att det inte gäller mig eftersom jag bor i lägenhet nära centrala Uppsala, och ringnäten brukar vara rätt stabila på EL, men jag är inte alls säker på det det stämmer. Det är bara ett antagande, och det kan ju kanske vara ett alternativ varför den går så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om ni har aktiverat "vakna för nätverksåtkomst" i Strömsparare. Kan vara det som väcker datorn.

Strömsparare.tiff

 

Den var ikryssad på min såg jag nu!

 

Kryssade ur den, få se om den slutar med att starta upp nu!

Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har exakt samma problem och har kryssat ur alla inställningar som krävs. Kan det bero på att jag har min externa hårddisk inkopplad och kan man kringgå det isåfall? Använder min dator kontinuerligt och vill inte slita ut den genom att stänga av den varje dag, men vill heller inte behöva dra ur alla strömsladdar eftersom jag har ett SLAVE-grenuttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Night Prowler

Har också detta problem. Har kryssat ur inställningarna som krävs men ändå så fortsätter problemet...kanske är elnätet det är fel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem då jag hade anslutit extern hårddiskar och hade Transmission igång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem på min iMac 27":( den vaknar mitt i natten och det gör jag likaså eftersom det blir väldigt ljust. ska se om jag har "vakna för nätverksåtkomst" på när jag kmr hem nästa gång:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem på min iMac 27":( den vaknar mitt i natten och det gör jag likaså eftersom det blir väldigt ljust. ska se om jag har "vakna för nätverksåtkomst" på när jag kmr hem nästa gång:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde någon skulle ha nämnt det redan men det kan bero på elnätet. Om strömmen inte är stadig och det blir plötsliga variationer kan datorn vakna. Jag har själv nyligen flyttat och märkte att datorn stod vaken i köket efter att jag satt den i vila och var borta bara några minuter. Till slut kom jag på att ibland när jag släcker lysrören vaknar datorn direkt. Det händer inte alltid och nu har det inte hänt på ett tag men det kan vara så. Annars är det bäst att alltid stänga av datorn över natten när den inte används. Blir det strömavbrott (som härom natten hos mig)kan hårddisken ta skada.

 

Hårddisken tar inte skada om datorn råkar stängas av när den är i viloläget eftersom att den redan är avstängd då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem igår men det löstes genom att jag lade musen på mus-mattan (den stod på bordet innan), jag säger inte att det är lösningen men det kan vara värt att prova....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...