Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågor om Plex


christiannystrom

Rekommendera Poster

christiannystrom

Har precis köpt ny imac och tänkte en gång för alla ordna upp bland mina media filer(musik,filmer,tv-serier) hört att plex ska vara bra för mac.

 

1: hur ska man göra för att på bästa sätt få in alla filmer/tv-serier på ett snyggt sätt(döpa om dom,CD1&CD2)?

 

2: är XBMC ett bättre alternativ?

 

3: finns det någon grym remote app till iphone som speglar hur plex ser ut(fanart och info.)?

 

4:kan man köra sina digital tv kanaler på plex istället för på sin box i tv:n?

 

5: kör plex bilder och musik precis som det ser ut på itunes/iphoto(om man har allt ordnat där först)?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis köpt ny imac och tänkte en gång för alla ordna upp bland mina media filer(musik,filmer,tv-serier) hört att plex ska vara bra för mac.

 

1: hur ska man göra för att på bästa sätt få in alla filmer/tv-serier på ett snyggt sätt(döpa om dom,CD1&CD2)?

 

2: är XBMC ett bättre alternativ?

 

3: finns det någon grym remote app till iphone som speglar hur plex ser ut(fanart och info.)?

 

4:kan man köra sina digital tv kanaler på plex istället för på sin box i tv:n?

 

5: kör plex bilder och musik precis som det ser ut på itunes/iphoto(om man har allt ordnat där först)?

 

Tacksam för svar!

 

Hej

 

1. döp filmer till "blablabla (2009).mkv" Precis som det står på Imdb's hemsida. Består den av

2 filer så ja, döp dom till "blablabla (2009) CD1.mkv" och "blablabla (2009) CD2.mkv". TV serier

skall ha "tvserienamn S01E01.mkv" i sig (alltså S01E01 är det viktiga) Ha aldrig med "-" eller ":"

eller andra skiljetecken i namnen. Då funkar "scraping" dåligt

 

2. Smaksak

3. Kolla in "Snatch" for plex. Den är bäst. Det kommer en som heter "Controllr" men den betatestas

för tillfället (av bl a mig) Så vänta lite på den...

4. Ingen aning

5. Jepp. Plex läser in iTunes och iPhoto precis som du har det på datorn. Du behöver inte göra

några andra inställningar.

 

Kolla deras "wiki" innan du installerar. Allt står där

 

Good luck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christiannystrom

Tack!!!Alltid skönt och kunna köra igång ordentligt istället för trial and error :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!!!Alltid skönt och kunna köra igång ordentligt istället för trial and error :)

Du kommer inte bli missnöjd. Kört Plex nu någon månad på en ny Mac Mini och det flyter väldigt snyggt! När man väl fattat hur man importerar filmer och serier som man ska så fungerar det väldigt snyggt.

 

Och angående TV, så nej, det finns, vad jag vet, inget stöd för TV-sändningar i Plex. Jag kör EyeTV just nu, och det fungerar fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten fundering angående PLEX? jag funderar på att köpa en apple remote och undrar om den fungerar att samköra tillsammans med PLEX?tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel börjesson

Ifall du vill använda apple remote till Plex rekomenderar jag att du laddar ner Candelair, som är en alternativ drivrutin för fjärrkontrollen. Då funkar det klockrent!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall du vill använda apple remote till Plex rekomenderar jag att du laddar ner Candelair, som är en alternativ drivrutin för fjärrkontrollen. Då funkar det klockrent!

 

 

okej det låter bra det! då får jag kika på det. vart hittar jag den drivrutinen btw? är ny här bytte till mac igår. trivs hur bra som helst redan så det är underbart! kommer aldrig gå tillbaka till pc igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christiannystrom

Funkar Xbmc Remote till plex? eller finns det någon annan iphone kontroll till plex som har den schyssta funktionen med film och tv-serier bilder? så man ser det på iphonen som det ser ut på tv:en typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

TV serier skall ha "tvserienamn S01E01.mkv" i sig (alltså S01E01 är det viktiga) Ha aldrig med "-" eller ":"

eller andra skiljetecken i namnen. Då funkar "scraping" dåligt

 

Jag får inte rätt på mina TV-serier. Har följt hur många guider som helst men fattar inte vad jag gör för fel. Någon som kan komma på nått?

 

 

 

 

post-46195-126918024824_thumb.png

Såhär har jag skrivit ute i finder, läste ditt inlägg och har nu inga bindestreck alltså

heter första nu: Two and a Half Men S01E01.avi

 

 

 

 

post-46195-126918010863_thumb.png

Spelar ingen roll vilken jag väljer här så står den och tänker ett tag sen försvinner rutan för samla tv-information.

 

 

 

post-46195-126918022977_thumb.png

Går man in på TV-serier så står där såhär

 

 

Tacksam för alla svar och tips!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel börjesson

Skapa en mapp för varje serie, och i den mappen en mapp för varje säsong.

 

Two and a Half Men

__Two and a Half Men Season 1

____Two and a Half Men S01E01

____Two and a Half Men S01E02

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bagsnatcher

Siten thetvdb ligger nere för tillfället därav ingen skrapning. Din namngivning är korrekt. Kolla på nätet när "thetvdb.com" har kommit upp. Flytta bort filerna tillfälligt från mappen som du angivit som source. Clean library. flytta tillbaka dom och skrapa igen...

 

oh... ps. Daniel har helt rätt. En mapp med serien, en undermapp med "season 1" och i den mappen lägger du serienbultandehjarta.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://thetvdb.com/ funkar nu verkar det som, går iallfall gå in på sidan.

Jag har tagit bort det flera gånger rensat bibliotek flera gånger men jag fattar inte vad jag gör för fel

 

har provat mappstrukturen med säsongerna uppdelade men det hjälper inte :(

vad gör jag för fel tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite samma problem, mitt problem är att inte alla säsonger av en serie syns i Plex. De är namngivna efter samma regler så det borde inte vara det som är felet. Förslag på lösning någon?

 

Jag har även testat att rensa allt och starta om på nytt (installerat om plex alltså). Kan det vara någon fil som ligger kvar på datorn även när man tar bort plex som ställer till det hela!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Melodysheep

Har själv också haft en hel del problem med att få TV-serierna att hämta rätt information. Om jag har förstått saker och ting rätt så är hela den delen som berör Plexs bibliotekt och skrapningen rätt komplicerad och ytterst känslig för små fel.

 

Den nya versionen av Plex, 0.9 kommer att komma vilken dag som helst och då med ett helt nytt sätt att hantera biblioteken på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bagsnatcher

Steffe:

 

Vad är det för serie och hur har du namngett den?

 

ps Börja alltid med att kolla så inte thetvdb.com ligger nere. Den gör det lite då och då. Och då funkar inte skrapningarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänger på tråden med en egen fråga.

 

När vi tittar på DVD eller SVTPlay, Tv4 Anytime som gör vi det på frugans macbook. Tycker det funkar sådär med fullskärm mm, framförallt om man vill använda datorn samtidigt som man tittar på TV kopplad till datorn.

 

Kan Plex lösa detta? Funkar DVD-uppspelning med plex, tv3, tv4 osv? Och kan man köra det i fullskärm på tvn medan man arbetar med datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steffe:

 

Vad är det för serie och hur har du namngett den?

 

ps Börja alltid med att kolla så inte thetvdb.com ligger nere. Den gör det lite då och då. Och då funkar inte skrapningarna...

 

Det är top gear, jag kollade precis att thetvdb.com var uppe och jag följer anvisningarna här om hur man skall namnge filmer och serier, dvs

 

Top Ger (2002)

Season 1

Top Gear - S01E01

osv.

 

Men som sagt är det konstigt att alla säsonger syns förutom 7, 8 & 9.

Jag har serierna på min ftp så jag vet inte om det kan ha något med saken att göra, men då återstår frågan varför det fungerar på alla andra säsonger?

 

edit: Såg i ett tidigare inlägg nu att man inte ska ha med " - " i filnamnet. Vad grundar du det på då det på deras sida står att man ska ha med det.

Kan vara värt att testa i alla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya versionen av Plex, 0.9 kommer att komma vilken dag som helst och då med ett helt nytt sätt att hantera biblioteken på!

 

Vet du när det släpps?

 

Har provat allt tycker jag! Är irriterad på det nu! =(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerade inte att ta bort " - " i namnet för mig. Får vänta på 0.9 och se om det fixar till sig TEMP-CustomEmoticon_MSN.madde_h@hotmail.com_-zova_2.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag för att jag ska gå direkt till PLEX när jag trycker på 'menu' på remoten? Candelair funkar inte! Jag vill komma till plex och inte till Front Row.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag för att jag ska gå direkt till PLEX när jag trycker på 'menu' på remoten? Candelair funkar inte! Jag vill komma till plex och inte till Front Row.

 

 

Öppna plex och gå till Inställningar -> System -> Fjärrkontroll och markera körs alltid, fungerar för mig i alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...