Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Katalogisera filmer med IPTC och keywords


olofforsberg

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag söker ett program för att katalogisera min filmer. Inte kommersiella utan egna med videokameran. Som jag gjort med foto vill jag kunna nyttja IPTC information och keywords där metadatan skrivs ned direkt i filmfilen eller i en "sidecar" file. Så som proffessionella katalogiseringsprogram gör, ex Lightroom och Aparture. För video har jag testat att Adobe Bridge men det känns lite klumpigt och tråkigt. Att kunna spela upp filmen och bläddra bland filmer på ett trevligt sätt är ju trevligt. Mao, ett Lightroom för video efterlyses.

 

Olof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har sorterat filmer jag tex brännt eller arkiverat i spotlight kommentaren, se bif bild.

Se väljer jag att visa den kolumnen i ett finder fönster, då får man filmer/filerna sorterade enligt kommentarer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

olofforsberg

Jag har sorterat filmer jag tex brännt eller arkiverat i spotlight kommentaren, se bif bild.

Se väljer jag att visa den kolumnen i ett finder fönster, då får man filmer/filerna sorterade enligt kommentarer.

 

Kul med ett svar :) Jag tror dock du glömde bifoga bilden...

 

Tittade lite på detta. Tyvärr syncar det inte med annotations man kan göra i QuickTime 7 Pro. Där kan man sätta 5-10 olika metadata.

 

I brist på vettig lösning kör jag på mappar. Sedan bläddrar bland dessa i Plex. Men Spotlights kommentar var ett bra tillägg till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...