Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp mig att bena i min kurslitteratur


A_bite_of_the_apple

Rekommendera Poster

A_bite_of_the_apple

Hej alla!

 

Jag vill gärna ha hjälp från er som för närvarande läser på universitetet eller nyligen gjort det.

 

Det är så att jag börjat en grundkurs på GU som heter just "grundkurs i statsvetenskap"

Vi har fått vårt schema och litteraturlista och därmed också en plan på vad man ska ha läst inför varje föreläsning.

Detta är min första termin på universitetet så därför är jag obekant med det mesta men en sak går verkligen inte ihop för mig; nämligen om det är rimligt att läsa i snitt 200 sidor per dag inför föreläsningar

 

 

Ex. Imorgon hålls en föreläsning och enligt mitt schema så ska jag ha läst 10 kapitel två böcker som landar på totalt 212 sidor

 

Inför föreläsningen idag skulle jag ha läst runt 180 sidor, även där ur två olika böcker. En genomsnittsstudent om denne är engagerad läser ca 15 sidor per timma under gynnsamma förhållanden.

 

Enkel matematik säger att denna ekvation inte går ihop såvida jag inte skulle lägga 14 timmar om dagen bara på att läsa.

På detta så har vi föreläsning 3-4 gånger i veckan, ofta mellan 10-15

 

 

 

Så; hur fasiken ska man göra? Jag tycker det verkar helt rubbat då inga andra av mina vänner på universitetet ens har i närheten av ett sådant lässchema.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa utbildningar har mycket att läsa. Men dina siffror med 15 sidor/timme måste vara påhittade, så sakta läser man inte. Och om du inte läser fortare än så gäller det att lära sig, mycket går ut på att kunna läsa snabbt och kunna se vad som är relevant och vad som inte är det. Jag skulle tro att jag personligen läser 40-50 sidor per timme om jag skulle försöka (förutsatt att det är normal "studielitteraturstorlek" på boken och inte A4).

 

Sen är ju (oftast) inte föreläsningar examinerade och därför är det inte livsviktigt att du har läst allt, det hjälper dig bara att förstå föreläsningen och även ha mindre att plugga till tentan senare.

 

Tycker du det är allt för mycket så prata med dina studiekamrater om vad de tycker. Snacka med någon äldre student på samma skola. Sen går det ju alltid att fråga föreläsaren om det stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det varierar oerhört mellan olika utbildningar. Jag har läst kurser nästan helt utan kurslitteratur, och genomsnittskursen för mig ligger på en kursbok à 200-500 sidor plus nån vetenskaplig artikel, som ska avverkas under hela kursen, dvs normalt ca fem veckor. Och ofta kan man hoppa över en hel del om man går på föreläsningarna.

 

Jag jobbade ihop med en tjej som läste juridik, och hon läste ca 12 timmar per dag, fem dagar i veckan, under hela utbildningen. Föreläsningarna var mycket få - ungefär en förmiddag i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag räknar med ca två minuter per sida om jag läser på engelska (nästan all kurslitteratur på geo är på engelska) och lite mindre om jag läser på svenska. Det varierar så klart beroende på hur faktatät texten är, men när det gäller vetenskapliga artiklar där man behöver analysera under tiden man läser, så brukar det stämma för mig.

 

2 min/sida motsvarar 30 sidor i timmen. Men det blir fortfarande många timmar för dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det amerikansk litteratur så kan du lugnt räkna bort hälften av sidorna, så luftigt skrivna brukar de böckerna vara. :borstatanderna:

 

Sen så kommer du säkert klara kursen utan att ha läst allt inför föreläsningarna. Jag skulle nog testa att skumma genom sidorna, läsa sammanfattningar mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Det är nog så att jag kanske ska snabbläsa igenom texten och plocka ut det väsentliga. Blev bara väldigt överrumplad när det var så oerhört mycket att läsa varje dag och då det dessutom är föreläsning 4 dagar i veckan

 

 

Ska kolla med kursansvarige imorgon

 

Tack för tipsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv påbörjade jag i höstas en teknisk utbildning på Chalmers, jag har nämligen alltid varit mer för matematik och fysik än humanitära ämnen (är det rätt namn?). Dock så upptäckte jag till slut att det inte var något för mig varvid jag efter jul påbörjade Grundläggande Nationalekonomi på GU istället :-).

 

Så det blev en upptrappning även för mig när det gällde mängden böcker att läsa inför föreläsningar och dylikt, dock rör det sig endast om ca 50 sidor varje/varannan dag.

 

Då jag hade lite trubbel med matten under Chalmers-tiden skaffade jag mig en bok: "Plugga smart och lär dig mer!" av Björn Liljeqvist som förutom flera kapitel om hur man bättre pluggar t ex matematik även innehöll info om lästeknik och dylikt som kanske skulle kunna vara någonting för dig?

 

Har själv inte läst dem kapitlen som rör just lästeknik och sådant, så jag vet inte om jag törs rekommendera den för dig, men det kan ju vara värt att kolla upp i alla fall.

 

Lycka till i läsningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att jag kanske ska snabbläsa igenom texten och plocka ut det väsentliga. Blev bara väldigt överrumplad när det var så oerhört mycket att läsa varje dag och då det dessutom är föreläsning 4 dagar i veckan

 

 

Ska kolla med kursansvarige imorgon

 

Tack för tipsen

 

Just det där med snabbläsning och att bilda sig en översikt är något som jag trots allt nog läst lite om i den där boken jag babblade om tidigare... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att jag kanske ska snabbläsa igenom texten och plocka ut det väsentliga. Blev bara väldigt överrumplad när det var så oerhört mycket att läsa varje dag och då det dessutom är föreläsning 4 dagar i veckan

 

 

Ska kolla med kursansvarige imorgon

 

Tack för tipsen

 

4 föreläsningar i veckan? Det är nästan vad jag har per dag :P (4 kurser samtidigt), visserligen behöver jag aldrig läsa något till dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Då går du förmodligen ett program? Det gör inte jag av just den enkla anledningen att jag inte vill läsa 4 kurser samtidigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då går du förmodligen ett program? Det gör inte jag av just den enkla anledningen att jag inte vill läsa 4 kurser samtidigt :)

 

Dom flesta program läser väl 2-3 kurser samtidigt? I alla fall på Chalmers.

 

Själv läser jag inte kurslitteratur. På något konstigt sätt klarar jag kursen ändå. Jag är övertygad om att man kan läsa nästan alla kurser på wikipedia istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På GU är nog de flesta program "seriella", dvs man läser en kurs i taget. Jag har bara läst kurser parallellt en gång, och det var två kurser som gick på halvfart samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så att jag börjat en grundkurs på GU som heter just "grundkurs i statsvetenskap"

Vi har fått vårt schema och litteraturlista och därmed också en plan på vad man ska ha läst inför varje föreläsning.

Detta är min första termin på universitetet så därför är jag obekant med det mesta men en sak går verkligen inte ihop för mig; nämligen om det är rimligt att läsa i snitt 200 sidor per dag inför föreläsningar

 

Ex. Imorgon hålls en föreläsning och enligt mitt schema så ska jag ha läst 10 kapitel två böcker som landar på totalt 212 sidor

Jag tycker inte alls det låter orimligt. Med tanke på vilket ämne du läser så får du nog vänja dig vid att spendera 6 till 8 timmar om dagen med läsning (om du ska lyckas någotsånär) och dessutom föreläsningar. En del läser snabbare andra långsammare. Försök ta reda på vilka böcker som är viktigast så kanske du kan klara dig igenom även om du läser mindre.

 

Försök absolut läsa det du ska innan föreläsningarna! Då har du en åtminstone en grundläggande förståelse av momentet och kan eventuellt ställa frågor om sådant som är oklart. Skjuter du upp läsningen till senare hamnar du i en orimlig situation när det är dags att tenta. Det du inte hinner läsa i veckan får du ta igen i helgen. Återigen, försök alltid att inte hamna efter. Att studera på heltid kan faktiskt kräva mer tid än att ha ett heltidsjobb. Med tiden kommer du dock lära dig läsa snabbare och också sortera och värdera vilket material man ska lägga ner tid på och i vilken mån.

 

Lycka till. Ge inte upp för tidigt - det är tufft att börja studera på universitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter orimligt mycket att på statskunskap läsa 200 sidor inför varje föreläsning och ha fyra föreläsningar i veckan. Det blir ju 800 sidor i veckan som ska läsas, och på en 20 veckorstermin alltså 16 000 sidor. Om det hade varit litteraturvetenskap så hade det låtit normalt, 100-200 sidor om dagen är inget konstigt där, men då handlar det i stor utsträckning om skönlitteratur. Normala läsmängden i samhällsveteskapliga ämnen brukar vara 2-300 sidor i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...