Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skrivbordet i ett fönster?


Folkabuss

Rekommendera Poster

Av olika anledningar så tycker jag att det hade varit praktiskt att kunna få alla de filer och volymer som ligger på skrivbordet i ett fönster i stället (och som man t.ex. kan lägga i dockan).

Den mapp som heter "Skrivbord" innehåller bara filerna, och den "rot-mapp" som innehåller volymerna går inte att lägga i dockan. (Och jag tycker inte att F11 är smidig.)

Finns det något sätt att få till ett sådant Finder-fönster med skrivbordet i?

/J

 

PS. Jag kör Mac OS X Tiger 10.4.11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivbordsmappen innehåller bara filerna och mapparna på skrivbordet, inte volymerna (diskar m.m.).

Jag vill ha allt som ligger på skrivbordet i ett fönster.

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägg en genväg till /Volumes på skrivbordet.

Du får inte allt i samma mapp då, men du kommer ändå år volymerna i ett fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju börja med att kolla Finder->Inställningar...->Sidofält och plocka bort (bocka ur) allt som du inte vill se på skrivbordet. Hårddiskikonen kan du göra ett alias av och lägga det i Dockan till höger.

Gå sedan till Allmänt och välj det du vill ska öppnas i ’Nya Finder-fönster öppnar’-rullisten. Där kan du välja precis vad som helst.

Alla andra mappar, filer, volymer, alias och gudvetvad på Skrivbordet kan du bortse ifrån om du valt bort dem i Sidofält, eller kan tränga ihop som sardiner i en mapp som du kan kalla vad som helst och lägga var som helst.

Det du har tagit bort från sidofältet kan du dra exvis till verktygsfältet, så blir det lättåtkomligt från varje mapp.

 

Du kan ju testa om du blir nöjd med upplägget, eller så hittar du andra, bättre sätt "på vägen". Sen så finns det också program som stilar om det mesta.

Med sidofältet, verktygsfältet, Dockan, menyraden, visningsalternativ (i Finder), alias m m ska du nog kunna konstituera Macen så att du ska kunna stå ut med den, iaf ett tag... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslagen, men inget löser det jag är ute efter (om jag inte har missat något).

"Nytt Finder-fönster" vill jag ska fortsätta vara den mapp jag har valt att det ska vara.

Att fixa ett alias till "/Volumes" hade varit okej, men det får jag inte till, hur gör jag det? (Att fixa alias till andra mappar är, så klart, inga problem.)

Jag har också försökt att öppna "/Volumes"-fönstret (d.v.s. det fönster som har samma namn som datorn, eller hur?) och dra den lilla ikonen i fönsterhuvudet till dockan, men det går inte. (Det går med andra fönster.)

Om någon fixar att lägga "/Volumes" i dockan så tala gärna om för mej hur.

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öppna terminalen i spotlight (terminal)

skriv cd Desktop

skriv ln -s /Volumes/ Volymes

 

ln -s är ett kommando som skapar länkar på mappar och filer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dra /Volumes till dockan är enkelt.

Öppna mappen med Shift + CMD + G

Håll nere ALT och klicka på Mappikonen högst upp.

Dra den sedan ner till dockan till höger om övergångsstället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prima!

Det där sista funkade bra.

Tusen tack!

/J :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...