Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte skriva dollartecken


rickarddahl

Rekommendera Poster

När jag trycker ALT + 4 får jag inget dollartecken. Jag kan få euro-tecknet genom att trycka shift + 4. Tittar jag i tangentbordsvisaren så visas att dollar ligger på alt + 4.

 

Jag kör snow leaopard.

 

Fattar inte vad som är fel. Kanske en tangentbordskombination som tagits över av något annat program?

 

Tacksam för tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag trycker ALT + 4 får jag inget dollartecken.

Vad får du då?

 

Har du tangentbordslayouten "Svenskt - Pro"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tangentbordsinställningarna (i inställningar alltså) avgör vilka tecken du får när du knappar på tangentbordet. Du kan exempelvis ställa in arabiska och får då naturligtvis då arabiska bokstäver exempelvis (och dollartecknet är utbytt mot en bild på djävulen ;-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, "svenska - pro" är inställt. Har provat att ställa om till andra och sedan tillbaka igen, men det ger ingen skillnad.

 

Problemet är som följande:

 

Alt + 3 och Alt + 4 ger inga tecken. Alla andra kombinationer av shift och alt+shift ger rätt tecken.

 

Om jag håller ner alt och tycker 2 (dvs @), sedan 3 eller 4 och sedan tillbaka till 2 så kommer inga fler @. Det verkar vara en bug...

 

Funderar på att installera om systemet, men det tar emot! En Mac ska inte krångla såhär... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, "svenska - pro" är inställt. Har provat att ställa om till andra och sedan tillbaka igen, men det ger ingen skillnad.

 

Problemet är som följande:

 

Alt + 3 och Alt + 4 ger inga tecken. Alla andra kombinationer av shift och alt+shift ger rätt tecken.

 

Om jag håller ner alt och tycker 2 (dvs @), sedan 3 eller 4 och sedan tillbaka till 2 så kommer inga fler @. Det verkar vara en bug...

 

Funderar på att installera om systemet, men det tar emot! En Mac ska inte krångla såhär... :(

£$ fick jag på alt+3 alt+4

Testa att logga in som en annan användare för att se om det är din användare som spökar eller hela systemet.

Kör du med extern tangentbord eller macbook eller båda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte ställt in något här?

post-11001-1260466026.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du då?

 

Har du tangentbordslayouten "Svenskt - Pro"?

 

Jag får inga tecken alls. Varken på alt+3 eller alt+4. Men kikar jag i tangentbordsvisaren så ska det ju ligga tecken på de kombinationerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

£$ fick jag på alt+3 alt+4

Testa att logga in som en annan användare för att se om det är din användare som spökar eller hela systemet.

Kör du med extern tangentbord eller macbook eller båda?

 

Ahh, det fungerar i andra användare på datorn! En ledtråd :) Då har jag isolerat felet lite mera... tack så mycket för tipset! Nu gäller det bara att gå till botten med vad som gör att just min användare inte fungerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte ställt in något här?

post-11001-1260466026.png

 

Nej. Och jag har testat att återställa till förval utan resultat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Och jag har testat att återställa till förval utan resultat...

Då har du förmodligen laddat ner något systemtillägg som "snor" tangettryckningen innan det kommer till de vanliga programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du programmet KeyCue, och kanske ändrat kommandon där? Om inte, prova och se om det går att ändra kortkommandon i programmet.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du programmet KeyCue, och kanske ändrat kommandon där? Om inte, prova och se om det går att ändra kortkommandon i programmet.

 

Med vänlig hälsning

Olli

 

Nop, har inte ens installerat keycue... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du förmodligen laddat ner något systemtillägg som "snor" tangettryckningen innan det kommer till de vanliga programmen.

 

Har flip4mac och perian installerat. Inget annat. Och problemet har kommit långt efter dessa installerades. Ska prova att avinstallera och se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...