Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rippa om skivsamlingen?


BimboBoy

Rekommendera Poster

De flesta har inga problem med att lyssna på MP3-låtar rippade med bithastighet 128. Jag däremot får ångest bara av att höra några sekunder av en sådan låt, ljudkvalitén är så otroligt dålig. De senaste åren har jag rippat mina MP3:or med bithastighet 224 och varit rätt nöjd med det. Men som den musiknörd jag är så börjar jag nu känna att jag vill ha ännu högre kvalité på min musik.

 

Nu har jag funderingar på att rippa om hela min skivsamling till ett filformat som är lossless och jag tänkte höra med er om ni kan rekommendera Apple Lossless?

 

Jag tänker också mycket framåt. Jag har ju en gigantisk skivsamling bestående av väldigt många svåråtkomliga CD-skivor från 80-talet. Det skulle därför kännas väldigt tryggt att ha dem sparade i CD-kvalité i fall att något skulle hända skivorna. Dessutom så vet man ju inte hur standarden för MP3:or och musikkvalité överlag kommer att se ut i framtiden, och då är det bra att ha originalfilerna.

 

En annan nackdel är att Apple Lossless ännu inte har slagit igenom så det går inte att spela filerna på alla musikspelare. Men det är inget större problem för mig eftersom jag bara lyssnar på musik i iTunes och på min iPod.

 

Vad tycker ni att jag ska göra? Vilket filformat rekommenderar ni? Exakt hur mycket större plats tar Apple Lossless?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder själv och importerar sedan något år tillbaka alla mina cd-skivor i Apple Lossless-formatet och tycker det fungerar mkt bra. Känns som ett ljudformat som låter ljudet förbli luftigt :)

 

Den senaste skivan jag importerade var Madonnas Celebration, vilket är 36 låtar fördelade på två cd-skivor. Efter importen hamnade totalsumman på 1,12gig vilket känns helt okej. Mycket plats men knappt komprimerat alls.

 

Låten Like a Virgin vägde in på 24,4mb och har en bitrate på 1074kbits/s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder själv och importerar sedan något år tillbaka alla mina cd-skivor i Apple Lossless-formatet och tycker det fungerar mkt bra. Känns som ett ljudformat som låter ljudet förbli luftigt :)

 

Den senaste skivan jag importerade var Madonnas Celebration, vilket är 36 låtar fördelade på två cd-skivor. Efter importen hamnade totalsumman på 1,12gig vilket känns helt okej. Mycket plats men knappt komprimerat alls.

 

Låten Like a Virgin vägde in på 24,4mb och har en bitrate på 1074kbits/s

 

Ett par externa hårddiskar så har man ju hela sin samling!

Sedan kan man ju konvertera favoriter till ett lite behändigare format för MacBooken och iPoden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar starkt på att någon här inne skulle höra skillnad mellan en 320 kbit & en Apple Lossless.

 

Det har gjorts otaliga tester på detta blint och ingen lyckas höra skillnad.

 

MVH Kribban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar starkt på att någon här inne skulle höra skillnad mellan en 320 kbit & en Apple Lossless.

 

Det har gjorts otaliga tester på detta blint och ingen lyckas höra skillnad.

 

MVH Kribban

 

Det stämmer bra det. Men tänk om det kommer ny högtalarteknik om några år som gör skillnaderna uppenbara?

Själv brukar jag spara min egen musik i 320 kbit. Men ingenting under det, då börjar man höra komprimeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar starkt på att någon här inne skulle höra skillnad mellan en 320 kbit & en Apple Lossless.

 

Det har gjorts otaliga tester på detta blint och ingen lyckas höra skillnad.

 

MVH Kribban

 

Du hör skillnad men då behöver du också utrustning som är i toppklass, och det har inte de flesta av oss.

 

Att spela upp filer med Creative datahögtalare från datorn kommer inte att ge någon uppenbar skillnad.

 

Jag hör faktiskt skillnad i mitt system mellan t.ex mp3 och cd. Sitter med ett Apogee Duet med riktigt bra DA/AD omvandlare och ett par fina monitorer Adam A7. Däremot kan jag väl säga att skillnaden är försumbar i de flesta fallen. Ogg tycker jag nog låter bäst bland de formaten som gör filerna små.

 

I annat fall funkar FLAC och även Apple Lossless bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer bra det. Men tänk om det kommer ny högtalarteknik om några år som gör skillnaderna uppenbara?

 

Ingen skillnad mot idag, det är uppenbara skillnader i bra system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcel_Proust

Jag har själv 2k+ CD-skivor jag sparar om till digitalt format i vinter. Först hade jag tänkt rippa allt via min Mac till Apples Lossless + en kopia i iPhone-format. Men så råkade jag läsa senaste HiFi & Musik ... Köp den, och läs om det svenska HiFi-företaget Bladelius nya produkt, Embla!

 

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=6444

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75288

https://www.referenceaudio.se/default.aspx?...blaclassic.aspx

 

OK, det är fruktansvärt dyrt, men är man seriöst intresserad av musik och vill vara säkrad för framtiden, ja, då tycker jag att man i alla fall skall undersöka den här lösningen. (Jag har ingenting med Bladelius att göra, jag är bara en blivande HiFi-nörd.) Och, som det sägs på något av forumen, det kommer säkert flera liknande lösningar hyfsat snart, typ med början under nästa år. (Tur för mig att jag säljer lägenheten i Stockholm, och flyttar ut till landet, annars skulle jag aldrig ha råd.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcel_Proust

En sak jag undrar över är hur andra gör med sin CD-samling när allt är rippat. Säljer ni skivorna, eller sparar ni dem? Jag lutar år att spara allt. Roligare så. Och då skulle jag vilja köpa nya CD-fodral; någon som vet en bra leverantör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag undrar över är hur andra gör med sin CD-samling när allt är rippat. Säljer ni skivorna, eller sparar ni dem? Jag lutar år att spara allt. Roligare så. Och då skulle jag vilja köpa nya CD-fodral; någon som vet en bra leverantör?

 

 

Mina skivor blev förpassade till vinden. Har funderat på att sälja dem men det är sånt jäkla jobb så de får stå där uppe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcel_Proust

Nu är jag på igen, förlåt, förlåt, förlåt. Bra info:

 

http://www.macworld.com/article/144726/200...mpilations.html

www.cdincase.se (för dig som vill ersätta gamla fodral med nya)

 

Och en fråga: om jag, korkad som jag är, verkligen vill scanna alla omslag själv, vilken storlek borde jag satsa på? 800 x 800 pixlar? Större? Jag tänker på framtidssäkringen. Den dag då Apple släpper en teve modell extra large, vill jag kunna se artworken utan pixellering. Och en extra stor hårddisk för att få plats med allt är inte längre särskilt dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en fråga: om jag, korkad som jag är, verkligen vill scanna alla omslag själv, vilken storlek borde jag satsa på? 800 x 800 pixlar? Större? Jag tänker på framtidssäkringen. Den dag då Apple släpper en teve modell extra large, vill jag kunna se artworken utan pixellering. Och en extra stor hårddisk för att få plats med allt är inte längre särskilt dyrt.

Med tanke på att HDTV är 1080 pixlar på höjden så borde nog 1080x1080 vara lagom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en fråga: om jag, korkad som jag är, verkligen vill scanna alla omslag själv, vilken storlek borde jag satsa på? 800 x 800 pixlar? Större? Jag tänker på framtidssäkringen. Den dag då Apple släpper en teve modell extra large, vill jag kunna se artworken utan pixellering. Och en extra stor hårddisk för att få plats med allt är inte längre särskilt dyrt.

tvåtusen skivor... arbetslös? :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera FLAC då fler spelare har stöd för det samt att jag har för mig att den komprimerar hårdare vilket gör att det inte tar lika stor plats. Det senare skall jag dock låta vara osagt. Finns möjlighet med plugin, t.ex. Fluke, spela FLAC i Itunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera FLAC då fler spelare har stöd för det samt att jag har för mig att den komprimerar hårdare vilket gör att det inte tar lika stor plats. Det senare skall jag dock låta vara osagt. Finns möjlighet med plugin, t.ex. Fluke, spela FLAC i Itunes.

 

FLAC komprimerar inte hårdare än Apple Lossless vad jag vet då båda är förlustfria format. Filerna hamnar på ungefär halva storleken mot en WAV samt AIFF fil. Vill man vara helt fri från någon form av komprimering är det WAV eller AIFF som gäller. Jag hade valt det sistnämnda då all metadata följer med filen om man kopierar filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcel_Proust

Nix pix, inte arbetslös! Däremot köper jag skivor utanför de vanliga kanalerna. Går aldrig (!) in i vanliga skivbutiker, och besöker bara ibland i butiker som säljer begagnade CD-skivor. Knalla istället in på Myrorna, Stadsmissionen, loppmarknaden vid Hötorget i Stockholm på söndagarna, och liknande ställen. Då kostar en vanlig CD (låt vara begagnad) mellan 5 och 20 kronor. Köp på dig ett gäng CD-skivor som verkar vara bra, behåll ungefär hälften, och skänk sedan resten till en kompis. Han/hon behåller i sin tur några, och skänker sedan resten vidare till någon annan, som i sin tur ...

 

En annan kanal är tyska eBay (superenkel, snabb banköverföring, inget krångel med PayPal), där du kan köpa samlingar på 100, upp till, ja kanske 1.000 CD-skivor. Här känner jag att det kanske bara är typ 20 procent som passar min smak, men de låga priserna gör att man vågar chansa (och upptäcker massor med ny, bra musik). Betydligt dyrare och mer skräp på Blocket/Tradera/skivmässor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix pix, inte arbetslös! Däremot köper jag skivor utanför de vanliga kanalerna. Går aldrig (!) in i vanliga skivbutiker, och besöker bara ibland i butiker som säljer begagnade CD-skivor. Knalla istället in på Myrorna, Stadsmissionen, loppmarknaden vid Hötorget i Stockholm på söndagarna, och liknande ställen. Då kostar en vanlig CD (låt vara begagnad) mellan 5 och 20 kronor. Köp på dig ett gäng CD-skivor som verkar vara bra, behåll ungefär hälften, och skänk sedan resten till en kompis. Han/hon behåller i sin tur några, och skänker sedan resten vidare till någon annan, som i sin tur ...

 

En annan kanal är tyska eBay (superenkel, snabb banköverföring, inget krångel med PayPal), där du kan köpa samlingar på 100, upp till, ja kanske 1.000 CD-skivor. Här känner jag att det kanske bara är typ 20 procent som passar min smak, men de låga priserna gör att man vågar chansa (och upptäcker massor med ny, bra musik). Betydligt dyrare och mer skräp på Blocket/Tradera/skivmässor.

Tänkte mer på att du måste ha mycket fritid om du tänker dig att skanna in 2000 skivomslag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag använder endast 320kbps (ingen VBR) och Apple Lossless.

Vill du ha Lossless-kvalité gör du rätt i att rippa om dina CD-skivor till just denna. :)

Om du har stor hårddisk kan du även rippa i .wav men jag tror nog bara det tar upp onödigt utrymme.

 

Men för att sammanfatta, vill du ha Lossless så är Apple Lossless underbart!

 

(Jag är också en sådan person som vägrar 128-rippar, tom 192kbps är dålig kvalité i mina öron, speciellt om man lyssnar på sån musik som jag gör, basen och trummorna bara låter ihåligt och bara är en enda röra)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...