Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook hittar inte extern HD


axthemax

Rekommendera Poster

Jag räddade en HD ur en MacBook genom att ta ut den o sätta in den i en HD kabinett. Funkade fint ett tag, men inte längre. Jag sätter i USB sladden, lampan på kabinetten går igång, men datorn hittar inte HDn. När jag sätter örat mot den kommer det ett svagt surrande, alltså finns det någon slagd aktivitet i den.

 

Jag använde inte HDn på ett par veckor efter det att jag först installerat den i kabinetten o checkat att den funkade så jag vet inte vad som har hänt. Kanske gjorde jag en MacOS programuppdatering sedan sist, tror nästan det, jag uppdaterade Tiger till 10.4.11. Kan detta ha påverkat?

 

Finns det något sätt att tvinga MacOS att leta efter HDn? Jag har testat att starta om datorn, samt att starta den i Windows partitionering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker strömmen i USB-porten till för att driva kabinettet, går det att mata med en extern strömkälla till kabinettet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, förstår inte elektricitet så bra. Men kabinetten har inga andra ingångar. Dock kan det absolut ligga något i det du säger då jag bor i Sao Paulo vars uttag normalt sett (i mitt hus alla utom en) är 110 volt. Min dator e svensk och laddningskabeln likaså. Den är ju visserligen gjord för att funka normalt i 110 också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde ju inte spela någon roll... Kabinetten e gjord för att drivas fårn USB uttaget så då ska den väl klara det med eller utan laddningskabel.

 

Men finns det inget sätt att "tvinga" macen att leta efter maskiner som e kopplade till den eller nåot liknande?

 

Finns det något annat man kan testa? Någon programvara som kan hjälpa? Jag hade så jävla mycket huvudvälr med att få tillbaka denna HD, fylld med grejer som jag absolut inte vill bli av med - 5 års fotografin, hela min designkarriärs samlade alster, min portfolio samt 100 GB musik ihopsamlat genom år av huvudverk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte..du skriver att du "räddade" en hårddisk ur din MacBook. Var det fel på den?

Sätter du den sedan i ett kabinett och har den som backup?

 

Det är inte helt säkert att en macBooks USB-port ger tillräckligt med ström att driva det externa kabinettet.

Är det ett du köpt löst och sedan satt i en disk i, så är det inga garantier att det ska fungera till 100%.

 

Provat att sätta in hårddisken i MacBooken igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ska klargöra lite:

 

Jag hade en MacBook. En vacker dag tog den en liten dusch och ville inte fungera. Efter ett tag skaffade jag mig en "ny" MacBook (begagnad, äldre än den andra). Jag köpte en billig kabinett här i Sao Paulo, skruvade i HDn från den icke-fungerande datorn och kopplade den till den nya, fungerande datorn - det funkade aldelles utmärkt. Jag lade ifrån mig kabinetteen ett par veckor och nu funkar den inte längre. Lampan på kabinetten lyser och det hörs ett svagt (väldit svagt) surrande från HDn, men inget händer i mitt OS, varken i Tigern eller i Windows partitionen.

 

Ska jag testa att sätta in den i min fungerande MacBook? Kommer det inte göra att jag måste installera om OS o sånt när jag sedan sätter tillbaka den andra HDn? Jag menar, är det inte en rik att mecka med den fungerande datorn - att ta ut HDn o sätta in en annan? Jag har ingen OS skiva t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte tagit bort den MAC OS X-installation som var på hårddisken innan, så är det kanske inte omöjligt att det ska fungera. Kan vara om det är en installation gjord med den skiva som medföljde den andra datorn, så kan det vara lite lurigt.

Enda som händer är att du får upp en varning att det inte är startbart.

 

Tror ändå att det är ditt kabinett som är av usel sort.

Finns ju kablage som man kan koppla direkt till hårddisken, men det är kanske svårt att hitta där du befinner dig.

Har Apple återförsäljare där? Så du kunde fått hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den finns en del officiella Mac affärer, men de har alla olika uppfattning om allt, svindlare hela bunten... Verka som här är det privatpersoner som öppnar en datorbutik, börjar sälja macs o så ansöker de om att se officiell macbutik och vips finns deras adress på apples hemsida...

 

Men jag ska teta att sätta i HDn i min MacBook.

 

Det kommer alltså inte ge några problem när jag sedan sätter tillbaka den HD som nu är i (har ingen CD till OS, varken Mac eller Windows)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...