Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

fjärrinstallera från mac mini till MBA


bagsnatcher

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag försöker göra en "reparera skiva" på min macbook air men något går fel. Jag går in på min mini

och stoppar in DVD'n med Snowleopard OS:et i. Jag klickar på "fjärrinstallera" på min mini och följer

instruktionerna. Jag startar om min MBA och håller in alt tangent. Ställer in på rätt wifi och startar.

 

Det tar cirka 5 minuter med grå skärm och en snurrande glob på min air och sen startar hon om????

inget annat dyker upp. Jag kommer inte åt disken och kan inte göra en "reparera skiva" från detta.

 

Vad har ni för erfarenheter med era AIR och hur gör ni remote install och framför allt hur gör ni när ni

får felmedddelande och tvingas reparera disk??

 

Jag måste ha hjälp :detvarintejag: :detvarintejag:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i MacHjälp, skriv Fjärrinstallera i Sökrutan, så finns det en guide där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Poca, men jag har försökt (tro mig) Dessutom fungerade det utmärkt för någon månad

sedan då jag fjärrinstallerade SL på min MBA. Inga problem där. Jag kommer till steg 8 men

kan inte slutföra för sen startar min mac om (air alltså) och anslutningen bryts. Bild 2 visar

hur det ser ut i 2-4 min innan den startar om. Allt går enligt plan fram till dess...

 

Jag följer instruktionerna slaviskt :(

post-48644-1258273215.png

post-48644-1258273229.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga lite. Min air verkar inte vilja ansluta till minin. Detta trots att allt ser bra ut fram till slutet av

steg 8 på bilderna ovan.

 

På min mini där allt ser bra ut får jag nedanstående bild. Min air står och tänker med en grå skärm med äpple

och en snurrande jordglob (se fotot nedan) men sen startar hon om fast då har jag inte tillgång till skivan på

minin. Det är ju INTE meningen att jag skall gå in på "fjärrskiva" (bild 3) när jag remote installerar från en

annan dator. Den skall liksom hitta ändå. Vad kan det vara för fel? Kan SL ha fixat till med någon behörighet

eller nåt? Min air har SL 10.6.2 och min mini har 10.5.8. Jag blir inte klok på det här :irriteradtjej:

post-48644-1258275352.png

post-48644-1258275411.jpg

post-48644-1258275423.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löste sig vänner. Tänkte dela med mig så ni som har en MBA vet lite mer. Det finns ju 2 sätt som MBA

kan hitta disken från en annan dator. Via airport och ehternet. Om airport sätts som val så se för guds

skull till att ni har "internetdelning" iklickat under "Delning" på den dator som har optisk drive. (ehum...)

Jag hade (måste ju vara jag eller hur?) av något anledning stängt av den men ändå klickat på airport

alternativet. Inte lätt att få det att funka då ;(

 

Min mini är kopplad till en TimeCapsule med ethernet kabel och jag har testat att komma åt skivan via

ethernet alternativet med (dvs mini till TC via ethernet och sen ut på nätverket via wifi) men det går inte

alls det heller.

 

ALLTSÅ: Dela internet från den dator som skivan sitter i (OBS) och välj airport så kommer ni åt startskivan

på eran tunna snygga och lite onödigt dyra MacBook Air :)

 

Tack för mig

Hej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...