Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min iMac startar inte!


juanc

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Imac Alu från 2008 med 2,4Ghz IC2D, 2gb RAM och 250HDD. Jag kör senaste versionen av Mac OSX (inte Snow Leopard) och allt har verkligen gått bra med datorn fram tills idag.

Igår natt stängde jag av den som vanligt och när jag skall starta den idag så kommer det vanliga Apple startljudet, sen blir det vitt (som vanligt) och man väntar på att äpplet skall synas.

Men det gör den inte utan direkt därpå kommer varningsljud ur datorn! Har kopplat ut allt förutom mus och tangentbord och provat starta om 3-4 gånger men det vill sig inte utan jag kommer i samma läge varje gång.

Nu börjar jag bli riktigt orolig och jag behöver verkligen hjälp med detta.

 

Och nej, jag har inte apple care :(

Mvh

Juan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så enkelt som att "resetta" SMU. Det är en styrkrets som hanterar uppstart bla.

 

http://support.apple.com/kb/HT1543

 

Kolla också så inte luftintagen är igensatta av damm undertill. GAnska vanligt på iMacar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Det berodde på mina ram-minnen, ett av dem verkar inte funka, har provat o byta plats på dem och köra dem en i taget och har kommit fram till att ett av dem kanske är defekt.

Men det är skumt, fram tills igår funkade det kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw, det är 3 toner, vilket enligt supporten betyder "no good banks".

Skulle det vara fel på mina ram-platser? :S

Isf, vad göra?

Enligt det andra dokumentet:

3 successive tones, a 5-second pause, 3 successive tones: RAM does not pass data integrity check.

Dvs, det är något fel på något av minnena.

 

"igår funkade det kanon". All elektronik har en begränsad livslängd; det går sönder förr eller senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla uppkomna fel har detta gemensamt att de fungerade innan. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Låter som du fått samma fel på din som jag har på min. Det är helt enkelt moderkortet som brakat ihop. Min iMac funkar bara med ett minne i. Ena sloten är helt död....

 

Det ända som hjälper är att byta moderkort och det kostar ungefär lika mkt som en ny iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...