Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snow Leopard Installationsproblem


adam.solberg

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har försökt att installera Snow Leopard, allt fungerar bra tills att datorn ska starta om för att sedan fortsätta installationen.

Efter omstart återkommer jag till min inloggning och installationen fortsätter alltså inte. Skulle det hjälpa att formatera hårddisken? Och i så fall, hur gör man detta?

 

Tack på förhand!

 

/Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en G5:a?

SnowLeopard fungerar bara på Intel-datorer, G5 är PPC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Hej, äntligen har jag också installerat Snow Leoparden.

 

Jag vet inte om jag gjorde rätt men det känns så. Jag stoppade in min Leopard CD eftersom jag ville komma åt raderingsmöjligheten.( Det fanns ingen sådan i SL ) Valde radera och ominstallerade.

 

När detta var gjort stoppade jag in SL skivan och efter en hiskelig tid ungefär en timme så var allt klart. Jag gick in under äpplet och programuppgradering efter ytterligare 30-40 minuter så var allt klart. Jag kollade under äpplet om denna dator och där stod det 10.6.2.

Sedan gick jag in på apple/program och hämtade nya Safari 4.0.4 Snow Leopard versionen.

 

Innan jag går vidare och återinstallerar andra program så måste jag fråga så jag inte gör något fel. Jag har nämligen inte sett något fönster där man frågar om jag vill använda 32 eller 64 bits???.

Jag har sett någon tråd där man pratat om att man kan välja. Varför har jag inte fått förfrågan och om man kan välja vad gör man detta.

Behövs Perian och och min betalda QuickTime Pro kan jag återinlägga den trots att jag redan har QuickTime7 i SL.

 

Det var min undran och frågor.

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag går vidare och återinstallerar andra program så måste jag fråga så jag inte gör något fel. Jag har nämligen inte sett något fönster där man frågar om jag vill använda 32 eller 64 bits???.

Jag har sett någon tråd där man pratat om att man kan välja. Varför har jag inte fått förfrågan och om man kan välja vad gör man detta.

Man får ingen fråga. Alla macar utom Xserve körs med 32-bitars.

Läs här för att få veta om skillnaden mellan 64/32.

Där kan du även ladda ner ett program som gör att du kan välja 64-bitar istället för 32 om du så önskar. Annars kan du testa på 64-bitars genom att hålla nere tangenterna 6 och 4 när du startar.

 

ehövs Perian och och min betalda QuickTime Pro kan jag återinlägga den trots att jag redan har QuickTime7 i SL.

 

Perian, Ja om du vill kunna spela upp dom flesta ljud-kodekar.

QuickTime Pro, behövs väl bara att knappa in serial-nr igen? Om du redan valt att installera Quicktime 7. (QuickTime 10 är default i SL)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Få har i nuläget nytta av att ligga fult ut i 64-bitar, som jag förstår det.

Bättre att vänta och köra som SL ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Tack Koplimi. Jag ser att jag har jättestrul med det mesta. Men först.

 

OK. Någon sa för över en månad sedan att man skulle vänta tills 10.6.2 hade kommit så program hade hunnit uppgraderas till 64.

Men man kan ju testa alltså hålla ner både 6 och 4 samtidigt vid uppstart och testa.

 

Ursäkta jag menade nog Quick Time 10

 

Jag är så besviken.

 

1) Trots att jag blåste min iMac Leo på allt skräp innan jag uppgraderade till SL så är det bara fel hittills.

Eftersom ingenting fungerar så gick jag in i programmappen, verktyg och hämtade upp skrivverktyg. Kontrollerade skiva, där låg det minst en miljard med konstiga meddelanden. Jag skrollade säkert i en hel minut. Ingen mening var dock röd. Den sista raden var grön och sa. Skivan verkar OK.

2)

När jag försökte lägga in mina tre mailkonton funkade det första, men när jag lade in de andra krachade min iMac. Jag fick konstiga meddelanden. Jag testade säkert 5-6 gånger men de krachade hela tiden.. Varför funkade det första men inte de andra två? För att kolla om mitt mailkonto funkade skickade jag ett mail till mig själv och jag fick svar. Alla tre är Comhem. De felmeddelanden som jag får är samma som man med jämna mellanrum brukar få och ignorerar man dem och fortsätter att skriva in lösenord användarnamn så hoppar kontona igång.

 

3)

När jag i Safari skrev in min första adress macWorld.se och när sidan låg på skrivbordet så klickade jag på + för att lägga in den i adressraden, men den finns ingenstans. Måste jag ladda ner Glims

 

Det sjuka är att jag har inte hunnit längre än hit. Var kommer jag att få vara med om när jag nu skall hämta alla program.

Kanske gå tillbaks till Leoparden som funkade utan problem.

 

Jag skall nu prova att stänga av min mac och sätta på den igen med Shift nedtryckt sedan stänga av den igen och hålla nere 6 och 4 får jag se om någon skillnad infinner sig.

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

friends tack för tipset. Jag har visserligen gjort tre omstarter en med Shift nedtryckt och en med 6+4 sedan en för att få igen volymvredet i menyraden. Det lärde telly82 mig att göra på Leo, tycks vara kvar även i SL.

Jag har jobbat flitigt för att få mina andra två mailkonton att funka men dom krachar. Här en dump på meddelandet jag får. Det fick jag aldrig i Leo.

 

Även texten är jätteliten. I förra inlägget använde jag kringla + för att få upp storleken. Det borde man väl inte behöva göra varje gång man skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Jag laddade ner Leoparden igen och nu funkar allt perfekt. Alla mina tre mailkonton bland annat.

Man undrar ju vad SL hade i sig som inte gillade mina mailkonton.

Det var bättre förr.

Vad bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...