Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjalp mig med att installera OSX!


RapBook

Rekommendera Poster

Min HDD gick sonder pa min MacBook sa jag bytte ut den mot en ny och den fungerar bra. Nu e det sa att min combo drive e trasig sa nar jag stoppar i installationsskivan med .dmg-filen pa (som borde fungera) sa laser den igenom den ca 20 sek for att sedan spotta ut den. Sa nu maste jag installera operativsystemet utan cd och hur gor jag da? Kan jag satta in .dmg filen som jag laddade ner pa ett usb-minne och sedan halla in alt medans jag startar datorn, borde det fungera? Jag provade att hooka in min externa hdd medans jag hall i alt och startade datorn men den hittade ingenting. Sa hur ska jag gora?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men combodriven kranglade tidigare, sa jag tror den e trasig. Fragan e alltså hur jag ska installera osx? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med en annan orginalskiva, eller via en annan dator genom att dela ut cd/dvd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med en annan orginalskiva, eller via en annan dator genom att dela ut cd/dvd.

 

Tvek pa att forstnamnda alternativet gar hem.. Hur gor jag det genom en annan dator, maste den vara mac? Gar det somsagt inte att lagga in osx-filen pa ett usb-minne och boota genom det..? Tacksam for svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som så att jag delade upp min HD till två partitioner (med osx egna verktyg) och på den nya som var i samma storlek som installationsskivan kopierade jag in installationsskivan (dmg format har jag för mig, rippade min org skiva). Sedan valde jag att boota datorn på den nya partitionen och installerade, efteråt tog jag bort den lilla partitionen.

 

Var tvungen att göra så eftersom jag inte hittade hur man bootar på usb minne och den beg mac jag köpte hade trasig combodrive. Om instruktionerna jag gav ovan inte räcker så finns google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte installera från en .dmg, den måste packas upp först. Den är inte bootbar heller.

Vad är det du försöker installera? Tiger, Leopard eller SnöLeopard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som så att jag delade upp min HD till två partitioner (med osx egna verktyg) och på den nya som var i samma storlek som installationsskivan kopierade jag in installationsskivan (dmg format har jag för mig, rippade min org skiva). Sedan valde jag att boota datorn på den nya partitionen och installerade, efteråt tog jag bort den lilla partitionen.

 

Var tvungen att göra så eftersom jag inte hittade hur man bootar på usb minne och den beg mac jag köpte hade trasig combodrive. Om instruktionerna jag gav ovan inte räcker så finns google.

 

Men alltsa, hur ska jag kunna gora detta nar jag har en ny HDD utan nat pa den..? Jag har somsagt provat att halla in alt-knappen och c-knappen medans jag startar datorn med både usb-minne och extern harddisk utan framgang. Det kommer bara upp en bla skarm med en pil och det e allt. Hur kommer det sig att det inte gar? Maste jag partionera mitt usb-minne med en uppackad dmg-fil pa for att det ska fungera, eller vad?

 

 

Du kan inte installera från en .dmg, den måste packas upp först. Den är inte bootbar heller.

Vad är det du försöker installera? Tiger, Leopard eller SnöLeopard

 

Jag har en fil med leopard och en med snow leopard, den forstnamnda e en dmg-fil och den andra e en cdr fil.

 

Men jag ar forvirrad. Jag maste alltsa mounta filen, partionera den externa eller usb-minnet, och sa halla in alt medans jag startar datorn med t.ex. usb-minnet i, ska det fungera da??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte originalskivan?

I vilket fall som helst måste du ha en installationsskiva. Du kan inte installera med en .dmg-fil. Jag förstår att du fultankat.

 

Gör så här

1. Köp Snow Leopard installationsskiva.

2. Köp ett USB-minne på 16 GB, 299:- på Clas Olsson

3. Låna en Mac och sätt i skivan i datorn

4. I skivverktyg gör du en avbild av skivan, spara file på exempelvis skrivbordet.

5. Anslut USB-minnet och välj återskapa avbilden till USB-minnet

6. Anlut nu minnet till Din dator och starta upp datorn på USB-minnet

7. Installera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw spelar det nan roll ifall usb-minnet e NTSF eller FAT32?

Först och främst ska det vara GUID-partionerat.

Sedan formaterat som HFS (Mac OS Extended, journalförd).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att köpa en originalskiva. Det kanske inte alls är fel på din drive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...