Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Domän frågor när det ska användas till iWeb.


Jakkra

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har en hemsida klar och publicerad i iWeb med hjälp av mobile me.

 

Har idag köpt ett domännamn till den med .se

 

Jag har skrivit in adressen där den ska i iWeb och nu ska jag göra så här säger iWeb:

post-44230-1257866279.png

 

Frågan är du var jag ska skriva in på domäninställningar på loopia.

 

Jag antar det är här jag ska fylla in?

I så fall, ska det stå WWW på subdomän i rullgardinen?

Vad ska stå på "mål" Adressen till första sidan på min sida eller något annat?

Något annat som ska fyllas i?

 

post-44230-1257866479.png

 

Tacksam för svar så snabbt som möjlig :D

 

Tack

 

MVH

 

Jakkra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står ju i Mobile Me's hjälp att du ska skriva "web.me.com" på cname så gör detta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står ju i Mobile Me's hjälp att du ska skriva "web.me.com" på cname så gör detta. :)

Ja ok, men var ska adressen till min sida in?

 

 

 

Edit går ej.

post-44230-1257868319.png

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ok, men var ska adressen till min sida in?

 

 

 

Edit går ej.

Tack

Förmodligen under "mål". Där skriver du: www.dindoman.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen under "mål". Där skriver du: www.dindoman.se

Inte det heller verkar det som.

post-44230-1257872139.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte det heller verkar det som.

Om du har en egen domän ska du ju inte använda "me.com". Och inte ska du börja med http heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att ta bort bocken i synka med www.

 

Problemet kan vara att din www.bubbleproof.se synkar med bubbleproof.se och det går ej att ha ett CNAME på bubbleproof.se.

 

"roten" på ett domännamn kan inte ha ett CNAME-record. Endast subdomän kan vara CNAME och då får det ej finnas någon annan typ av record på subdomänen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att ta bort bocken i synka med www.

 

Problemet kan vara att din www.bubbleproof.se synkar med bubbleproof.se och det går ej att ha ett CNAME på bubbleproof.se.

 

"roten" på ett domännamn kan inte ha ett CNAME-record. Endast subdomän kan vara CNAME och då får det ej finnas någon annan typ av record på subdomänen.

Tack, nu verkar det fungera.

Dock måste man skriva in www. för annars kommer man hit:

Har jag någon inställning fel, eller vad kan det annars vara?

post-44230-1257879136.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att du inte kan ha ett CNAME på bubbleproof.se. För att peka ut en webbserver på "roten" av sin domän så måste det vara ett A-record, dvs en IP-adress. Du skulle kunna testa att knacka in IP-adress för mobileme-servrarna som A-record på bubbleproof.se. Men för att det skall funka så måste Apple ha konfiggat mobileme-servern att din sida är kopplad till ditt domännamn både med www och utan www.

 

Men testa, du har inget att förlora...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

 

Har också funderingar över CNAME som apple skriver om hela tiden...

 

Men får det att funka när man gör som det står på Loopia genom att göra så här:

 

post-22075-1262517595_thumb.jpg

 

Då står alltid din domän i adressfältet och man kan söka på www.dindomän.se...

 

 

Men har skrivit till Loopia och väntar på svar om hur man kan göra med CNAME eftersom det verkar vara det bästa... Fattar inte... eftersom detta funkar toppen!

 

// MacMan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder one.com för mitt domännamn och som pekar till MobileMe och där används CNAME och det fungerar utmärkt med Apples instruktioner. Det är helt enkelt så att olika webbhotell kör olika lösningar. Apples instruktioner är generella och gäller för de flesta, men inte alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder one.com för mitt domännamn och som pekar till MobileMe och där används CNAME och det fungerar utmärkt med Apples instruktioner. Det är helt enkelt så att olika webbhotell kör olika lösningar. Apples instruktioner är generella och gäller för de flesta, men inte alla.

Men en stor skillnad på One.com och Loopia är ju att på One.com så har du ju Webhotell också.... Hos Loopia kan du köpa bara domänen om man vill. En stor fördel när man har hotell med MobileMe som lägger ut sidan. Annars så blir det ju en dubbelkostnad. Eftersom du inte använder hotellet på One.com om man har MobileMe och iWeb.

 

Men kanske är det så att det funkar bra med just CNAME när du har det alternativet med hotell och domän på ett ställe....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu har jag fått svar från Loopia och har LÖSNINGEN PÅ CNAME!!!!!

 

Här följer instruktioner på hur allt skall vara, here goes:

 

Logga in i erat konto på www.loopia.se

Klicka på "Domän och webb" och sedan "Domäninställningar"

Där klickar ni på länken "DNS-Editor".

 

Där ser ni domänen, som är uppdelad i flera sektioner, bland annat "@" samt "www" och det är i "www"-delen som vi behöver lägga in CNAME pekaren.

 

För tillfället ligger där en så kallad A-pekare som pekar mot ett IP nummer, och den tar man bort genom att trycka på det röda krysset till höger på samma rad som själva pekaren står.

 

Om ni sedan klickar på "WWW" så för ni möjligheten att lägga in ett nytt record med en rullgardinsmeny, i den menyn väljer ni typen "CNAME".

 

I fältet för TTL skriver ni antingen in 300 eller 3600 beroende på vad övriga pekare väljer. Fältet för prio låter du vara tomt då inget behövs där, och i fältet för data slår ni in "web.me.com" utan citations tecken.

 

Ser då ut såhär när allt är klart:

 

post-22075-1262634086_thumb.jpg

 

Men du behöver även gå under "Domän och webb", "Domäninställningar", "Vidarebefordra". Kryssa ur

"Synkronisera med WWW" och vidarebefordra domänen till http://www.dindomän.se så kommer din hemsida att fungera båda med och utan www.

 

Såhär alltså:

 

post-22075-1262634160_thumb.jpg

 

Nu så!!!!

 

Då är det bara att köra på och lycka till!!!

 

// MacMan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, glömde kanske skriva att jag fått rätt med det :)

 

Nu kör jag med Loopias egna webbhotell då de hade ett års gratis. Nu behöver man inte skriva www heller längre :)

 

Kan tillägga att Loopias support är verkligen bra. Jag fick svar nästan ögonblickligen när jag har meilat dem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...