Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför tjänar Apple pengar på Vit Makt-musik?


Northwiz

Rekommendera Poster

En annan sak. Det är ju en svår fråga egentligen det här.

 

För ska man förbjuda vitmakt musik i allmänhet? Att det inte ska få bli producerat och släppas på skiva osv? Vart går gränsen isåfall, vad går gränsen textmässigt för att det ska förbjudas?

 

Nu kanske jag är konstigt ute enligt någon. Men ta rap och sån musik där texter handlar om att skjuta folk, kvinnokränkande texter och annat. Är det mer rätt?

Svårt eftersom en text om frihet från maktens förtryck

ses som något positivt i Sverige av tom. myndigheterna,

men negativt och samhällsomstörtande i Kina och Iran.

Då går det ju inte att säga att ländernas olika lagar ska styra och inte heller moralen.

Möjligen är det FN stadgar som ska styra detta och då de inte efterföljs

får man försöka påverka bäst det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men hur många apps finns det, 100tusen? Så har dom kanske sagt nej till 50tusen? Det är 150tusen. Hur många låttexter finns det på iTunes store? 1 miljon?

 

Dom skulle säkert kunna göra. Men det skulle ju garanterat gå ut över priset på musiken, då granskningen ska finansieras på något sätt.

 

Håller med Landberg i vad han skrev.

 

Ironisk, jag var.

Ja, men varje låt som har ord som kan ses som stötande måste granskas. Långt ifrån alla texter är lika enkla som idol-Olas eller EMDs texter. Ibland kan saker och ting vara kryptiska. Med andra ord det krävs folk som ska sitta och tolka låttexter och dom pengarna måste komma nånstans ifrån..

 

Haade

Jo, men man kan ju börja med en if-sats för att rensa

if (artist == Britney Spears)  
textinnehåll = "harmlöst men outhärdligt"
osv

I övrigt kan man väl göra mer avancerade sökningar än så, annars får FRA problem.

 

Kan nämna att jag tycker det är störande att Apple ska förhandsgranska programmen de säljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har vi en ny konspirationsteori

-Gamla MBP=Powerbook

-Fanns det några vita powerbooks (smygproducerade whitepowerbook)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite konstig debatt tycker jag.

 

Angående vit-maktmusik så för mig finns det de band som vill föra fram sin musik genom vit-maktbudskapen och på så vis få publicitet och sen finns det de band som vill föra fram vit-maktbudskapen genom att skapa musik, men de klassas ju ändå båda inom genren vit-maktmusik!

 

Typiskt svenskt att bara prata om var man skall dra gränsen och dutta med folk som har dunkla avsikter.

 

Självklart får folk tycka och tänka vad dom vill men jag önskar att folk lite oftare också var beredda att ta konsekvenserna av sina handlingar och ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud det är bara musik. Har ni hört talas om yttrandefrihet ngn gång? Lyssna inte på det om ni inte gillar det. På samma sätt som att ni inte behöver läsa tidningar med ämnen ni inte gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud det är bara musik. Har ni hört talas om yttrandefrihet ngn gång? Lyssna inte på det om ni inte gillar det. På samma sätt som att ni inte behöver läsa tidningar med ämnen ni inte gillar.

 

Japp helt rätt.

 

 

Jag lyssnar inte på musik som har texter som jag inte tycker om. Precis som att jag inte dricker Whiskey för jag inte tycker det är gott. Sen att andra gör det är upp till dom. Alla har rätt till egna åsikter och olika värderingar. Det är ju det som är för och nackdelen med yttrandefrihet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla programmet existens (svtplay), de har senaste tiden haft en diskussion om just yttrandefrihet kontra hets mot folkgrupp. Otroligt intressant diskussion faktiskt, får man tycka vad man vill?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple granskar låtar när de har fått in en anmälan. Låtar med speciellt språk märks ut och får en varning.

Däremot så är inte Apple en domstol som avgör vad som är hets mot folkgrupp och inte, det är domstolars sak att göra.

Apple gör det som de kan för att markera låtar som människor finner anstötliga, men det måste finnas tillräckligt med anmälningar först för att de ska titta på det.

 

Det är väl snarare amerikanska konsumenten som har dubbelmoral än Apple eftersom det är de som står för anmälningarna, och uppenbarligen tycker många amerikanska konsumenter att det är mer ok med rasistiska låttexter än låttexter som handlar om sex.

 

Titta bara på amerikansk filmcensur som tycker att det är helt ok att småbarn får se våld där man lemlästar och halshugger varandra och äter varandras hjärtan och njuter av att skjuta ner varandra, för det bygger på den amerikanske drömmen om "the hero". Så det är ok för småbarn att titta på. Men om en film råkar visa en kvinnas bröst, något som de flesta småbarn ändå har fått uppleva genom modersmjölken, då är det plötsligt en hög åldersgräns.

 

Så fungerar det amerikanska mediasamhället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The North Star
Apple granskar låtar när de har fått in en anmälan. Låtar med speciellt språk märks ut och får en varning.

Däremot så är inte Apple en domstol som avgör vad som är hets mot folkgrupp och inte, det är domstolars sak att göra.

Apple gör det som de kan för att markera låtar som människor finner anstötliga, men det måste finnas tillräckligt med anmälningar först för att de ska titta på det.

 

Det är väl snarare amerikanska konsumenten som har dubbelmoral än Apple eftersom det är de som står för anmälningarna, och uppenbarligen tycker många amerikanska konsumenter att det är mer ok med rasistiska låttexter än låttexter som handlar om sex.

 

Titta bara på amerikansk filmcensur som tycker att det är helt ok att småbarn får se våld där man lemlästar och halshugger varandra och äter varandras hjärtan och njuter av att skjuta ner varandra, för det bygger på den amerikanske drömmen om "the hero". Så det är ok för småbarn att titta på. Men om en film råkar visa en kvinnas bröst, något som de flesta småbarn ändå har fått uppleva genom modersmjölken, då är det plötsligt en hög åldersgräns.

 

Så fungerar det amerikanska mediasamhället.

 

"Moral är bra, men dubbelmoral är dubbelt så bra!"

 

Jag vet inte, om detta uttrycket också finns på svenska, men jag översatte det i alla fall.

 

Normalt sett skulle jag också hänvisa till yttrandefriheten, men i Apples fall har man ju redan använt censur, så man borde vara mer konsekvent. Samtidigt är det ju skrämmande, att folk inte klagar på sånt här i Amerika (och här?)!

 

-TNS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har vi en ny konspirationsteori

-Gamla MBP=Powerbook

-Fanns det några vita powerbooks (smygproducerade whitepowerbook)?

 

Nej och inte heller har det någonsin funnits några vita macbook pros....

 

Däremot var ibook G3 vit - vilket är modellen som motsvaras av "macbook"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla programmet existens (svtplay), de har senaste tiden haft en diskussion om just yttrandefrihet kontra hets mot folkgrupp. Otroligt intressant diskussion faktiskt, får man tycka vad man vill?

 

Inte i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir så j...a trött på allt detta moralsnack hit och dit. Som om inte 90% av all Rap/hip hop handlar om raka motsatsen?

Diskriminering/kränkt är nog 2000-talets mest uttjatade ord.

Så fort det är något som inte duger så är det diskriminerande/kränkande Verkar som att 1984 måste bli verklighet innan folk blir nöjda.... eller måste verka nöjda ;)

 

Går inte en dag utan att man läser om diskriminering/kränkning

 

Är så fruktansvärt trött på detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så tröttsamt att höra om yttrandefrihet och att "man inte får tycka vad man vill i Sverige" man sätter fokus på något helt annat och förlöjligar folk som sätter sig emot rasism.

 

Screwdriver är inget vanligt "ultima thule-band" som sjunger om hur mycket de "älskar sitt land" är och lallar om asagudar, Screwdriver är/var ett helt öppet vitmakt-band som sjunger om vit revolution osv, (även om någon påpekade att de släppt en del opolitiska plattor så finns även de nazistiska låtarna till salu i itunesstore) Screwdriver har varit en mycket viktig del i vitmaktrörelsen och startade upp Blood and honour som är en öppet våldsromantisk nazistisk rörelse som legat bakom många rasistiska mord och andra våldshandlingar.

 

Att apple sponsrar rörelser som öppet använder våld mot oliktänkande och folk med "fel" hudfärg/sexuell läggning är vidrigt och har inget med yttrandefrihet att göra.

 

 

Ursäkta om inlägget blev lite rörigt, skyller på febern.

-rasmus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...