Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Machine förbereder hela tiden


Pretorian

Rekommendera Poster

Sen skriver dem detta:

Försök reparera säkerhetskopians sparsebundle (dra dess symbol från Säkerhetskopior till Skivverktyg i den nedre halvan av sidofältet och klicka på Reparera) eller reparera den externa enheten.

 

Jag hittar inte symbolen dem pratar om eller var jag ska dra den. Ska jag dra något från Finder till Skivverktyg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää, nu får det räcka. Jag får ringa supporten igen och betala 500:- för att det ska fungera, om det ens hjälper. Just nu önskar jag att jag hade en Dell för deras support hjälper till kostnadsfritt. Ursäkta att jag låter bitter men jag är så trött på det här. Har hllt på så länge och sökt på forum och försöker förstå vad alla skriver. Har varit inne i någon terminal och skrivit kod som denna:

$ sudo hdiutil compact /Volumes/Johan Wernquists Time Caps/Johan Wernquists iMac_001b639c50c7.sparsebundle

vilket inte fungerar men andra har sagt att det löser deras problem.

 

Jag köpte ju en TC och betalade extra bara för att det skulle fungera så smidigt (så som Jobs sa på sin presentaton). :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig. Vet inte hur TC uppför sig.

 

Apple skriver ju även i dokumentet detta:

 

Om det inte fungerar kan det bli nödvändigt att radera volymen för säkerhetskopiering och göra en ny, fullständig säkerhetskopiering.

Men du är kanske inte så road av att radera din backup.

Går det att ansluta TC via USB så man har fysisk kontakt med disken och inte bara trådlöst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte TC just för det trådlösa eftersom jag har två macar i separata rum. Det såg så bra ut på pappret. :-)

 

Jag är tacksam för all hjälp. Jag återkommer om Apple kommer med någon lösning för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst mängder med forum och försöker lägga ihop allt med terminal-koder och plist-filer och sparsbundle men en vanlig användare (som jag) klarar inte av att tyda dem där sakerna. Och jag gissar att jag inte kan reklamera en TC om det kanske är TM som strular. Vet inte hur Apple brukar göra med sådant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag verkar ha löst problemet (för tillfället). Jag tömde TC helt och började om med en total säkerhetskopiering från mina båda macar. Efter det så har den fortsatt med att säkerhetskopiera själv. Måste varit problem med att TC blev full och den inte tömdes. Men ska jag behöva göra en återställning varje gång den blir full så försvinner ju meningen lite. Hade det varit Dell så hade nog deras support hjälpt mig tills problemet varit löst. Apples support är inte den bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag verkar ha löst problemet (för tillfället). Jag tömde TC helt och började om med en total säkerhetskopiering från mina båda macar. Efter det så har den fortsatt med att säkerhetskopiera själv. Måste varit problem med att TC blev full och den inte tömdes. Men ska jag behöva göra en återställning varje gång den blir full så försvinner ju meningen lite. Hade det varit Dell så hade nog deras support hjälpt mig tills problemet varit löst. Apples support är inte den bästa.

Jag råkade också ut för "förbereder backup" i evighet och det fanns plats på TimeCapsule. Lösningen (för mej) var att reparera "sparse bundle" filen, vilket tog en lång natt. Sedan funkade den OK. Den snabba vägen är att radera gamla backupen och börja om. Vill man inte köra första backup trådlöst ansluter man en LAN-kabel till TC (eller extreme), jag har inte sett någon möjlighet att koppla Mac med USB till TC-disken.

 

För att kunna reparera en backupfil så får man dra den i finder från backupdisken till diskverktyg (blir genväg). Enkelt när man vet att det är möjligt, sedan trycka på reparera i diskverktyg.

post-30865-1258294265.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men helvete Gungus! Det var just den bilden jag letade efter, med en stor tydlig röd pil. Åhhh... Jag var också inne på det där, att reparera Sparsebundle men jag läste Apples egna hjälpfil där det stod steg för steg men jag lyckades inte göra just det momentet som du beskriver. Ska testa det nästa gång. Tack .. (tänk om du hade visat detta 1 dygn tidigare... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...