Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lägga in nya fonts?


Pineagirl
 Share

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag undrar hur man lägger in nerladdade fonts så dom funkar i alla program. Jag har testat att ladda ner och lägga i mappen fonts under systemfilen men det går inte. Filen som kom hem var en .sit fil vad är det i font mappen står det .tiff på filerna. Jag har laddat ner mac versionen.

 

Mvh Pineagirl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna med .sit packar du upp med "StuffIt Expander".

Säkert att de typsnitt du har heter .tiff och inte .ttf?

 

De ska ligga där du la dem: I "Fonts" under "System".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du laddat ner en font, och ev. packat upp den är det bara att dubbelklicka på den, så kommer det upp en ruta som frågar om du vill installera typsnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar tanka ner pack med flera 100 fonts. Istället för att dubbelklicka en och en så markerar jag bara alla, startar typsnittsboken (program) och drar in dom där. Så kan man också göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla svar. Jag har fixat det med hjälp av era svar. Jag hittade expander på appels hemsida.

 

En lite fråga till Tonårsjesus eller annan som vet - var kan man tanka ner flera hundar typsnitt på en gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fonter brukar vanligtvis kosta pengar precis som program. du behöver alltså köpa licenser för att använda fonterna.

 

 

men det finns även lite sidor med gratistypsnitt som du kan ladda ner där ute på nätet.

www.dafont.com och www.myfonts.com tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 years later...
Tuttosinistro

Gammal tråd, men samma ämne...

Installerat ny font. Syns i Pixelmator exempelvis, men inte i Pages. Behöver jag göra något för att den ska synas där? Har startat om, så inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Tuttosinistro säger:

Gammal tråd, men samma ämne...

Installerat ny font. Syns i Pixelmator exempelvis, men inte i Pages. Behöver jag göra något för att den ska synas där? Har startat om, så inte det.

Vilken typ av typsnitt?

Hur installerade du den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

"Vanligt" .ttf.

Dubbelklicka och installera. Inget mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade detta:

Have you looked carefully in Format > Fonts > Show Fonts, making sure the Collections is set to All Fonts?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro
16 timmar sedan, Telly82 säger:

Hittade detta:

Have you looked carefully in Format > Fonts > Show Fonts, making sure the Collections is set to All Fonts?

Det man kan se i typsnittsboken är att det finns olika ställen de hamnar i. Det finns smarta album där och det verkar vara de som används i Pages. Sen finns det "Användare" och "Datorer" tror jag (sitter inte framför nu).

Dock vet jag inte hur man flyttar dem.

Ska kolla ditt förslag också Telly

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Tuttosinistro säger:

Det man kan se i typsnittsboken är att det finns olika ställen de hamnar i. Det finns smarta album där och det verkar vara de som används i Pages. Sen finns det "Användare" och "Datorer" tror jag (sitter inte framför nu).

Dock vet jag inte hur man flyttar dem.

Ska kolla ditt förslag också Telly

Om du ser dem i "Alla typsnitt" i Typsnittsboken så ska du också se dem i Pages under Format - Typsnitt - Visa typsnitt - Alla. 

Om man vill flytta typsnitt mellan olika samlingar, så markerar man typsnittet i Typsnittsboken och sen flyttar till den samling där man vill ha dem, håller musknappen - dra - släpp där du vill ha det. :) Görs alltså i Typsnittsboken. 
 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro
2 timmar sedan, Raphael säger:

Om du ser dem i "Alla typsnitt" i Typsnittsboken så ska du också se dem i Pages under Format - Typsnitt - Visa typsnitt - Alla. 

Där har vi det! Tack!!!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...