Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Temperatur på iMac


Emil Gustafsson

Rekommendera Poster

Emil Gustafsson

Hepp.

 

Satt och spelade wow igår och då fick min dator för sig att låsa sig, jag hörde ljudet från spelet men bilden låste sig helt och badbollen kom upp. Inget att göra så det blev en omstart via knappen på baksidan.

 

Efter cirka 15 minuter blev skärmen helt svart och inget gick att göra. Omstart igen.

 

Sen höll datorn igång cirka 5 minuter innan den blev svart igen. Omstart även denna gång.

 

Läste lite på forumen och hittade på wows forum att det antagligen var för att datorn var för varm och man kunde kolla och reglera det med hjälp av smcfancontrol. Laddade hem programmet och det visade sig att datorn höll sig på 60°.

 

Jag slog på alla fläktar på max, fick ett dammoln i ansiktet och snabbt gick temperaturen ner till 35°.

 

Då är frågan, vilken arbetstemperatur skall en tre år gammal 20" iMac med ett Ati X1600 ha? Vill ju kunna spela utan att datorn blir överhettad varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emil Gustafsson

Kan tillägga att nu när jag har några saker på nedladdning via transmission samt att jag surfar ligger temperaturen på 49° och fläktarna går på cirka 2000 rpm, dvs 2/5 av max

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen var dammet ditt problem! Om det flög ut massa när du drog på fläktarna rejält så är en rengöring på sin plats för att kunna hålla nere tempen en bra bit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen var dammet ditt problem! Om det flög ut massa när du drog på fläktarna rejält så är en rengöring på sin plats för att kunna hålla nere tempen en bra bit!

Hur rengör man då da?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna upp den! Och dammsug.

 

Eh, gör INTE det... Ren tryckluft på burk eller något annat... Googla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...